Е-дневници: Административне олакшице, али и непедагошке мере

НОВИ САД: Од 2017. као пилот-пројекат у 60 школа Републике Србије, електронски дневник је до данас заживео у више од 500 основних и средњих образовних установа које су имале одговарајућу опрему.
e dnevnik
Фото: Ilustracija

Укоричена тамноплава или црвена свеска дуго је била симбол ауторитета, те је многим просветарима у најмању руку необично кад данас голоруки уђу у разред. Учитељи и наставници сагласни су у томе да им је е-дневник у неком сегменту олакшао посао, не само због транспарентности, већ из због поједностављених административних послова јер се на крају сваког полугодишта просеци сада аутоматски израчунавају, а сведочанства штампају. Ипак, да папир као валидан документ, у који се још увек радије уздајемо, није искорењен, доказују ђачке књижице, које ће до даљег добијати сваки ученик.

Неке, условно речено, нелогичности, донекле су отежале посао просветарима.

Једна од њих је обавеза одељењског старешине да отвори радну недељу уочи њеног почетка јер, у противном, наставник који има први или други час у преподневној смени датог понедељка неће моћи да упише час, пошто ће му дневник аутоматски враћати датум на претходну седмицу, каже професорка М. С. из једне новосадске гимназије.
Како додаје, осим честих грешака условљених овом ставком, на почетку коришћења најчешћи проблем је била недоумица где се уписују изостанци, пошто многи од њих нису опазили да испод имена ученика постоји рубрика за напомену да ли је само закаснио, колико и због чега.

Омашке су се правиле и при уписивању часова, јер би у неким учионицама компјутер забелешку враћао на протекли датум, иако би на екрану регистровао актуелни дан код предметног наставника, вели М.С.

Како тврде, ако предавач примети грешку, у року од 45 минута може и да је исправи, а ако закасни, то ће учинити разредни старешина или координатор, док преправљање оцене уписане пре, рецимо, месец дана, мора да одобри директор школе. Старешина има и немилу обавезу да проверава јесу ли друге колеге уписале наставне јединице према распореду. Због тога је свако дословце дужан да води личну папирну евиденцију, тзв. педагошку свеску, у коју улазе и неке оцене које се не налазе у електронском дневнику, на пример из блиц контролних задатака.

Према закону, оцене ненајављених кратких писмених провера знања не могу се уписивати у дневник, него се од три такве изводи једна, која ће бити електронски забележена, каже она, додајући да се, осим бројчано, залагање ђака може одредити и емотиконима, који представљају добродошлу новину.

По њеним речима, позитиван, неутралан односно негативан „смајли” уз обавезан коментар, датум и опис активности која се процењује користан су додатак који може утицати на закључну оцену, а може бити и знак упозорења пре негативне, у случају да ученик одбија сарадњу и учествовање у задатку.

Обука коју су до 30. новембра 2019. године прошле 1.704 школе кратка је и једноставна за оне који увелико користе интернет и друштвене мреже, јер постоји аналогија с оним што су виђали и практиковали, попут падајућих менија који се испуњавају и поменутих емотикона, али уз много података и појединости које једна другу условљавају нису ретке недоумице. Због тога су им на располагању координатори који ће одговорити на питања и послати обавештења важна за просветне раднике.

Одређивање датума контролних и писмених задатака већ на почетку школске године још је једна новина, а њу су наставници оценили као чисто административну и непедагошку меру јер ниједан од њих, поготово ако предаје разреду који не познаје, не може са сигурношћу знати колико ће ученицима бити потребно времена да савладају одређену област.


Необјективна аритметичка средина

Министарство просвете наметнуло је правило да су све оцене у току полугодишта једнаке важности, било да су из писменог или домаћег задатка. То показује нову улогу оцењивања у служби одржавања мира и обостраног задовољства, без обзира на реалну слику ученичког знања. Глобална политика образовања условила је тако континуирано спуштање критеријума па, иако није искључено да има необјективних наставника, с њима у пакету често страдају принципијелни, који сматрају да знање треба оценити адекватно.

Осим аритметичке средине, макар привидној објективности доприноси и чињеница да наставник приступом е-дневнику не може видети оцене других колега. Родитељима је, уз одговарајућу шифру, омогућено да из сопственог дома, преко компјутера или мобилног телефона, прате напредак детета. Ипак, будући да су оцене видљиве после 48 сати, школарцима је дато маневарског простора да их саопште најближима.


Дешава се да се писане провере приликом заказивања подударе, а ком предмету ће се у тој ситуацији дати предност одређује неки ауторитет, најчешће помоћник директора, и то на основу личних критеријума, који не морају бити валидни, додаје саговорница. Разлози за непоштовање, како додаје, углавном нису организационе мањкавости, већ непредвиђени проблеми који искрсавају, попут болести наставника, па се колеге довијају како знају, што не би смело бити разлог за дисциплинску меру.

Осим тога, многи ђаци изостајањем и калкулисањем чине немогућим да буду оцењени када треба, те најава провера није нимало допринела да буду ажурнији и вреднији, знајући да ће одређеног датума имати контролни или писмени задатак, наводи наша саговорница.

Будући да се платформа и даље тестира како би се видело где су слабе тачке, није реткост ни да систем закаже, што се десило пред последње полугодиште, али и раније, када би више корисника приступило мрежи. У том случају, користе се приватни ресурси, па оно што би обавили у школи наставници и учитељи одраде код куће.

С. Милачић

EUR/RSD 117.1776
Најновије вести