Њилаш: Приоритет је да нова школска година почне без проблема

Покрајински секретар за образовање, управу, прописе и националне мањине-националне
7-poksekretzaprisvetunjilasimihalj-_blu-09a.jpg
Фото: Михаљ Њилаш, фото: Дневник (Б. Лучић)

заједнице Михаљ Њилаш, који други мандат води овај секретаријат, не крије да је оптимиста.

– Избор за састав Покрајинске владе је био врло добар, формирана је јака и квалитетна екипа која ће, уз сарадњу са Републичком владом, што је изузетно важно, моћи да реши проблеме који су у прошлости били занемарени – наводи Њилаш у разговору за „Дневник”.

* Који су приоритетни задаци вашег секретаријата у овој години?

– То не зависи само од мене, него и од расположивих средстава, о утицају политике не бих да говорим. Но, ако бих одређивао приоритете за секретаријат који водим, онда би се они свакако односили на израду квалитетних правних аката с обзиром на наше надлежности. За Секретаријат је такође приоритетан задатак да 1. септембра крене нова школска година без проблема. С обзиром на то да је у надлежности овог секретаријата и образовање на језицима националних заједница, важно је да се отворе одговарајући смерови у средњим школама, који су били предвиђени конкурсом, и, наравно, да се упише довољан број ученика. То се односи и на основне школе.

* Да ли има проблема код уписа?

– Отежавајућа околност је то што још немамо министра за образовање, јер није формирана нова Републичка влада, а сад би било време да се спорна питања око уписа реше. Конкретно, код средњих школа је проблем да конкурс за упис, који је Министарство за образовање расписало, не одговара у потпуности ономе што смо ми и школе предложили. Требало би да се ураде неке корекције. Сад међутим, немамо с ким да то решимо.

* Можете ли да наведете и конкретне случајеве?

– Примера ради, код сенћанске гимназије нису отворени смерови које се траже, исто тако ни у Чоки, а ни у Суботици није расписан конкурс за смерове које смо предлагали, што се тиче образовања на мађарском језику. А тај проблем се јавља и у новосадској Гимназији „Јован Јовановић Змај”, где није отворен смер за спорт, иако је годинама уназад постојао. Ова питања су отворена и засад не можемо да их решимо, као што смо то могли у ранијим годинама, јер, понављам, још није изабран министар, а претходни више не може тим питањима да се бави. Зато с нестрпљењем чекамо новог министра, јер ови проблеми могу да се реше и накнадно, родитељи су већ сакупили потписе и дали изјаву школама.

* Премијер Александар Вучић најавио је и озбиљне реформе у образовању?

– У тим реформама, што се тиче средњих школа, акценат је стављен на дуално образовање. Циљ је да образовање прилагодимо привреди и стварним потребама. Можда је и последњи тренутак да то урадимо. У томе видим озбиљну улогу Покрајине, наравно уз сарадњу са Републичком владом, јер смо ми у томе већ остварили добру праксу, рецимо у Суботици, Новом Саду и Пећинцима. То су места у Војводини где је дуално образовање добро организовано, те средње школе добро сарађују са предузећима, значи образују се кадрови за стварна радна места у појединим фирмама. Суштина дуалног образовања је да заинтересоване фабрике и средње школе заједно израђују програме и велики део наставе се одвија у тим фабрикама, где постоје ментори, инжењери који воде производњу. Ово су још пилот програми, али је циљ да, попут Немачке и Аустрије, или, рецимо, Словачке, која је такође у дуалном образовању испред нас, метод проширимо на цео образовни систем. Реформу у средњим школама пратиће и реформа у основним школама, са циљем да се ученици растерећују.

* На који начин?

– Смањивањем броја часова, у првом реду. Сад имамо пуно наставника, а све мање ученика. Ако желимо да наставници не изгубе посао, морамо их преусмерити на држање допунских и стручних часова, који нису обавезни. На тај начин се ученици растерећују, јер неће имати толики број часова у обавезној настави, али се, с друге стране, подстиче код њих креативно учење, и усмеравају се на решавање проблема, уместо да градиво уче напамет.

* Колико ћемо у Војводини ове године имати првака, а колико ће ученика уписати средњу школу?

– На територији АП Војводине је у школској 2015/16. години било уписано у први разред основних школа 17.915 ученика, а у први разред средњих школа 17.347 ученика. Очекује се да ће у школској 2016/17. години бити уписано у први разред основних школа 17.445 ученика, колико је деце похађало обавезни припремни предшколски програм у години пред полазак у школу, док верујемо да ће у првом резреду средњих школа бити 18.100 ученика, колико је било ученика у осмом разреду у школској 2015/16. години.

Ержебет Марјанов

 

Истовремено закон о финансирању АПВ и буџет за наредну годину

Михаљ Њилаш нам је потврдио да Покрајинска влада намерава да у овој години сачини предлог закона о финансирању Војводине, који би потом доставила парламенту АПВ, а овај онда Народној скупштини, који је и надлежна за доношење овог акта. По његовим речима, реално је очекивати и да покрајински буџет већ за наредну годину буде планиран на основу закона о финансирању Војводине. „Као члан Председништва Савеза војвођанских Мађара, странке која се залаже да се тај закон усвоји што пре, могу да кажем да је о томе доста разоварано и пре него што је формирана нова Покрајинска влада и владајућа коалиција у Војводини. На основу тих разговора оцењујем да је реално очекивати да закон о финансирању и буџет за наредну годину буду усвојени истовремено”, појаснио нам је Њилаш.

EUR/RSD 117.1776
Најновије вести