Стигли уџбеници за основце у инклузији

Захваљујући четворогодишњем труду чак 360 стручњака, шест година после увођења инклузије у наше школство коначно се појавио основношколски комплет од 54 уџбеника

за ученике који градиво у основним школама, на основу члана 77 Закона о основама система образовања и васпитања, савладавају по индивидуалном образовном плану. Уџбенике је одобрило Министарство просвете, те ће се наћи и у Каталогу за наредну школску годину.

Резултат овог обимног пројекта Заједнице дефектолога основних и средњих школа Републике Србије, Центра за специјалну функционалну педагогију из Београда и Издавачког предузећа „Алка скрипт“ из Београда представљен је у СОШО „Милан Петровић“ у Новом Саду, а следи му промоција и у осталим градовима Србије.

- Ово су уџбеници за сву децу која савладавају план и програм по индивидуалном образовном плану, без обзира на то да ли је то у редовним или школама за ученике с посебним потребама - рекла је директорка СОШО „Милан Петровић“ мр Славица Марковић. - Ови уџбеници су системско решење и одговориће потребама све деце у инклузији, али и сваког детета појединачно. Садашњи закон поставио је нову филозофију образовања и ми смо се са свим својим људским, технолошким и дидактичким ресурсима укључили и пружамо подршку где год је то потребно, али без уџбеника то није довољно.

По речима председнице Заједнице дефектолога основних и средњих школа Републике Србије Раде Ракочевић, ови уџбеници ће деци која се школују по индивидуалном образовном плану омогућити да из школе излазе задовољни и да имају исте услове учења као што имају њихови вршњаци, а наставницима знатно олакшати примену инклузивног приступа образовању и зато би требало да га има и свака школска библиотека.

- Сваку књигу је осмислио ауторски тим учитеља и наставника, а често се као члан тима појављује олигофренолог или логопед. Ауторски тимови су за време рада уско сарађивали с рецензентима, стручњаком за одређено подручје, наставником из типичне школе и дефектологом. Готово сви илустратори који су ликовно опремили књиге имају богато искуство у раду с децом са тешкоћама у развоју.

Уз напомену да су ове књиге намењене свим основцима који и поред оптималног личног залагања и залагања наставника и родитеља не могу да остваре ни најниже стандарде из редовних програма, а таквих је у популацији петина, уредница ових уџбеника Ђурђица Саломон нагласила је да они прате прописани наставни програм, обрађују све наставне садржаје и објашњавају све кључне појмове, а обрада лекција и распоред у уџбенику следе уобичајен наставни план, тако да ученик који наставни план савладава по ИОП-у прати наставно градиво, али решавајући себи примерене задатке.

Задаци  су уочљиво нивелисани, па су тако они првог нивоа, задаци препознавања, означени плавом бојом, други ниво означен је жутом бојом и то су задаци разумевања, док је трећи ниво означен црвеном бојом, а ради се о задацима примене, повезивања с претходним градивом, корелације с осталим предметима, малим истраживачким задацима. Ипак, најзахтевнији задаци у овим уџбеницима не прелазе основни ниво постигнућа прописан за типичног ученика. Коришћење ових уџбеника мораће да надгледа наставник, како би проценио који од понуђених задатака конкретан ученик може да реши и на који начин.

Д. Девечерски

Приручници за наставнике
Уџбенике прате и приручници за наставнике. Поред дефектолошког дела, у којем су описане могуће тешкоће код ученика и примерен рад у настави с њима, у приручницима су лекције из уџбеника обрађене и методички, а садрже и радни део са наставним листићима са задацима за понављање или домаћи рад. Ови задаци налазе се и на ЦД-у, тако да наставник може и да их мења и умножава, према потреби. На крају приручника дат је и предлог задатака за завршни испит на крају основног школовања за ученике који су га завршили следећи индивидуални образовни план.

Подршка обавезна од 2009.
У наш школски систем инклузивно образовање уведено је Законом из 2009. године. Тај закон родитељима је дао право да сами одлучују да ли ће дете са сметњама у развоју или инвалидитетом уписати у редовну или специјализовану школу, а школе у редовном систему обавезао да таквој деци обезбеде сву потребну додатну подршку. Наставницима у редовним школама, неприпремљеним довољно системски, у примени инклузивног приступа, помажу свих ових година углавном колеге из специјализованих школа, али све до сада , као и остали и ови ученици на располагању су имали само редовне, њима неприлагођене уџбенике.

EUR/RSD 117.1643
Најновије вести