Михајловић: Од сутра пепелом могу да се граде аутопутеви

У Србији ће од сутра пепелом из термоенергетских објеката моћи да се граде аутопутеви, аеродромске писте и железничка инфраструктура, изјавила је потпредседница владе и министарка грађевине Зорана Михајловић,

истакавши да већ имамо 200 милиона тона пепела на депонијама, којим може да се изгради, на пример аутопут од Београда до Лондона, дуг 2.000 километара.

Михајловић је, током обиласка ТЕНТ Б у Обреновцу, где се налази депонија пепела, рекла новинарима да сутра ступа на снагу уредба о коришћењу пепела у путоградњи и инфраструктури и додала да ће прва деоница на којој ће бити испробана употреба пепела бити на Коридору 11, код Мислођина, недалеко од Обреновца, у дужини од 200 метара.

"На Коридору 11 градња једног километра аутопута у просеку кошта седам милиона евра, а коришћењем пепела коштаће од 1,4 до 1,8 милиона евра по километру", нагласила је Михајловић.

Она је истакла да се у Србији тренутно гради око 240 километара аутопута на Коридорима 10 и 11 и изразила очекивање да ће се пепео користити као материјал.

"Ако конзорцијум домаћих предузећа добије на тендеру посао изградње осам километара аутопута на Коридору 11 на деоници Српска Кућа-Левосоје на југу Србије, надам се да ће користити пепео", рекла је министарка.

Она је рекла да ће се пепео ЕПС-а, чија је укупна вредност милијарду евра уступати бесплатно за државне пројекте, док ће у осталим случајевима морати да се плати.

Михајловић је нагласила да не постоји ниједан разлог да се пепео у Србији не користи за градњу, с обзиром да се више од 50 година користи у Европи и свету.

"То је ресурс који морамо да користимо, неке земље имају нафту, неке гас, а ми смо богати летећим пепелом који можемо да искористимо", рекла је потпредседница владе, додајући да пепео у Србији тренутно заузима 1.400 хектара плодне земље.

Михајловић је рекла да треба што пре да почемо да користимо пепео јер ћемо тако смањити трошкове животне средине, с обзиром да ЕПС тренутно за депоновање пепела издваја 50 милиона евра годишње.

Како је рекла, употребом пепела повећаћемо број километара који можемо да изградимо и смањићемо употребу необновљивих материјала, као што су шљунак, камен и песак.

Михајловић је додала да пепео треба што пре да користимо и зато што ће ЕПС од 2017. године имати додатну обавезу за животну средину, односно додатна плаћања због ускладиштеног пепела.

Вршила дужности директора "Путеви Србије" Зоран Дробњак изразио је очекивање да ће већ ове године почети да се користи пепео за градњу Коридора 11 на деоницама Обреновац-Уб и Лајковац-Љиг, као и да ће прва деоница код Мислођина бити пробна, након чега ће бити испитана.

Он је додао да ће се пепео користити у наредном периоду и за градњу Коридора 11 од Београда до Обреновца.

Дробњак је објаснио да летећи пепео мора да се стабилизује водом да га не би разносио ветар, као и да ће се у њега додавати цемент и неки адитиви, а у путоградњи ће се користити као насип који се сад прави од песка.

Путеви Србије, према његовим речима, већ сарађују са Геомеханичким институтом из Чешке и Грађевинским факултетом у Београду на том пољу.

Заменик директора ТЕНТ-а Милан Петковић рекао је да је иницијатива за коришћење пепела постојала још пре око десет година, али да се до сад није на томе ништа урадило и да пепео тренутно прави еколошке проблеме и да се за његово складиштење издвајају велика средства.

Он је рекао да у ТЕНТ-у Б су ускладиштена 52 милиона тона пепела, а на ТЕНТ А 80 милиона тона, као и да се укупно у постројењима ТЕНТ-а дневно производи између 10.000 и 12.000 тона.

Уредбом о примени пепела у грађевинарству ближе се прописују услови за коришћење пепела као грађевинског материјала и у Србији будући да таква пракса у земљама САД и ЕУ постоји више од 50 година.

На депонијама у Србији тренутно има око 200 милиона тона пепела тржишне вредности око милијарду евра.

Употребом пепела из термоелектрана и других термоенергетских објеката могу се остварити уштеде од 30 од 80 одсто у изградњи путева у поређењу са коришћењем стандардних грађевинских материјала.

У Србији се годишње произведе 6,5 милиона тона пепела.
(Танјуг)
 

EUR/RSD 117.1776
Најновије вести