Нови швајцарски возови јуриће кроз Србију 30 на сат

Ажурирано пре 1 година 27 недеља

Нејасно је којим ће пругама јурити „швајцарци”, јер се на већини железничких праваца вози тек 30 километара на сат. Ни коридорски правци нису оспособљени за брзе вожње, а камоли регионални.

„Железнице Србије” потписале су са швајцарском компанијом „Штадлер Буснанг” уговор о куповини 21 новог електромоторног путничког воза, оспособљених за брзину од 160 километара на час, који би требало да стигну на наше пруге од септембра наредне године до августа 2015, а намењени су углавном за регионални железнички саобраћај. Нејасно је којим ће пругама јурити „швајцарци”, јер се на већини железничких праваца вози тек 30 километара на сат. Ни коридорски правци нису оспособљени за брзе вожње, а камоли регионални.

Србија је преузела обавезу према Европи да до 2020. заврши  железнички Коридор 10, што значи електрифицирану двоколосечну пругу за брзине до 160 километара на час. Како данас половина Коридора  није припремљена за велике брзине, од двоколосечне пруге нема ни спомена, на појединим деоницама се уводе такозване лагане вожње с брзинама до 30 километара на час. Ако је тако на коридорским правцима, онда није тешко одгонетнути шта се тек дешава на регионалним пругама.

У Војводини готово да нема пруге по којој возови иду пројектованом брзином. Упућени кажу да су проблематични правци Суботица - Нови Сад, Шид - Стара Пазова, Суботица - Сента, комплетна пруга Панчево - Зрењанин - Ново Милошево, Нови Сад - Оџаци - Богојево, Врбас - Сивац - Кула - Сомбор... Ништа бољим пругама нисмо повезани ни са суседима, тако да се, на приимер, од Суботице до Сегедина пругом дугом 40 километара вози чак два сата.

У оквиру програма прекограничне сарадње Србији је одобрена помоћ за бољу саобраћајну везу са суседима, има нешто кредита и за модернизацију унутрашње железничке мреже, међутим, све то је кап у мору огромних потреба тешких око пет милијарди евра за реконструкцију и изградњу брзих железничких пруга. Наши су зацртали двоколосечну пругу за брзине до 160 километара и рок изградње седам година. Пре два дана министар саобраћаја Милутин Мркоњић и амбасадор Мађарске у Србији Оскар Никовиц тек су се сагласили  о потреби формирања радне групе за израду пројекта изградње пруге Београд-Будимпешта у дужини од око 390 километара за брзине веће од 200 километара, која би била финансирана кинеским кредитом. Интерес и Мађарске и Србије је да та пруга буде завршена што пре и двоколосечна за велике брзине, како би се из града у град стизало за два и по до три сата, уместо садашњих осам.

Радови на тој прузи су почели  од Београда до Старе Пазове, а у припреми је и деоница до Новог Сада. Када ће се завршити комплетна пруга, на којој  ће  вредност радова на нашој територији бити, према речима министра Мркоњића, око 900 милиона евра, тешко је предвидети. Оно што је извесније је то да ће се још дуго возити споре вожње нашим пругама, па били на њима и швајцарски возови.   

Р. Даутовић

 


Солидно само 2,5 одсто шина

Према проценама Привредне коморе Србије, наша земља  по квалитету железничке инфраструктуре заузима неславно 110. место на листи од 132 земље, а само на 2,5 одсто пруга може да се вози 100 километара на сат.  Мрежа пруга у Србији стара је више од једног века. На 62 одсто колосека брзина је мања од 60 километара на час, а на појединим деоницама износи једва 30 километара.

Коментари који садрже псовке, увредљиве, вулгарне, претеће, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени. Молимо читаоце Дневника да се приликом писања коментара придржавају правописних правила. Строго је забрањено лажно представљање, тј. остављање лажнх података у пољима за слање коментара. Коментари који су написани великим словима неће бити објављени. Редакција Дневника има право да не одобри коментаре који су увредљиви, који позивају на расну и етничку мржњу и не доприносе нормалној комуникацији између читалаца овог портала.

Коментари

Mile

Naslov je sasvim korektan.

Brane

Ne znam zašto spominjete lokalne nelektrificirane pruge sa brzinama od 30 km/h - 40 km/h na kojima ovi vozovi neće saobraćati jer su u pitanju elektro - motorne garniture? Tamo gde će oni saobraćati deonice sa brzinom od 30 km/h, ako ih ima, su kratke i privremenog karaktera. Verujem da biste, sa se uzima kredit za infrastrukturu za brzine od 160 km/h stavili naslov "Pruge za 160 km/h a vozovi idu 30 km/h." Znajte da ne može sve odjednom i da će se i pruge rekonstruisati.