Шверц транспортних дозвола доносио милионе

Црно тржиште страних транспортних дозвола тешко десетак милиона евра полако се доводи у ред. Уредба о расподели страних транспортних дозвола српским превозницима спречила је препродају тих дозвола на црном тржишту, саопштено је из

Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфрастуктуре Србије.

Како се наводи у саопштењу, од ступања Уредбе на снагу 11. септембра до данас је раздужено нешто више од 5.000 неискоришћених и неоверених дозвола, а 2.863 дозволе су пријављене као изгубљене.

“Из наведених података потпуно је јасно да је Министарство том уредбом успело да пресече одомаћену праксу којом су поједини превозници узимали и задржавали дозволе које им нису потребне ради препродаје на црном тржишту”, наводи се у саопштењу и додаје су те дозволе достизале астрономске цене.

Око овог питања већ неко време диже се прашина пошто се, како се спекулише, у нелегалној трговини међународним транспортним дозволима, обрћу милиони евра. Такође незванично, може се чути да “цемт” дозвола, која важи за све земље, кошта на црно 5.000 евра, те да су појединачне дозволе за неку земљу код препродаваца око 500 евра. Иначе, у регуларној “набавци”, годишња такса за “цемт” дозволу износи 15.000 динара, а за једнократну 2.000 динара. Имајући у виду да се годишње, према информацијама из надлежног министарства изда 300.000 дозвола, пре свега за транспорт робе, јасно је колико је уносна могла да буде нелегална продаја.

У удружењу “Међународни транспорт”, међутим, негирају да су размере нелегалне трговине дозволама велике. Не поричу да постоје злоупотребе, али поручују да такве случајеве не треба повезивати са превозницима већ са надлежним у ресорном министарству.

- Питамо се која је сврха тако упорног настојања да се докаже да у најбољој привредној делатности ове земље, каква је наша, влада хаос и да надлежни дају све од себе да се то исправи. Откако смо основани, 2000. године, наш једини циљ је да се онемогући нелегална продаја дозвола и у томе успевамо - каже за “Дневник” Неђо Мандић из “Међународног транспорта”. -    Поздрављамо завођење реда, али то неће бити могуће док се не спрече злоупотребе у надлежном министарству јер су наши превозници принуђени да за њихов рачун продају дозволе, не за свој.

Наш саговорник тврди да се на превознике без разлога дигла попма, те да “ниједна враћена дозвола није служила да се прода на црном тржишту”. Он оцењује да нису на месту тврдње да су проблематичне хиљаде дозвола већ је “стваран ефекат 200 дозвола које су некоме одузете да би некоме другоме биле дате”.

- У исти кош трпају хиљаду српских превозника, а то ради њих педесетак, али свакако не самостално већ у сарадњи са државним чиновницима. Највише је нама стало да све буде транспарентно, па смо се залагали и за увођење УВ лампи и да се тако преконтролише свака дозвола, али тај предлог некоме није одговарао - наглашава Мандић напомињући да само чланови овог удружења обезбеде 500 милиона евра девизног прилива годишње и да је реч о здравој и уређеној привредној делатности.   

Наш саговорник критикује и нову уредбу о расподели дозвола, нарочито део који се односи на временске рокове за раздужење дозвола.

С друге стране, из Министарства поручују да веома чуди став појединих превозника да уредбу треба повући, односно одложити њену примену.

С. Глушчевић

 

Несташица или не

- Да је Уредба испунила циљ говори то што у Сектору за друмски транспорт Министарства има довољно транспортних дозвола за све земље, па и оних за Русију, које су раније биле изузетно дефицитарне, поручују из овог министарства. Неђо Мандић, међутим, тврди да дозвола нема довољно.

 

EUR/RSD 117.1474
Најновије вести