Уловљен 1,2 милион литара шверцованог горива

Маркирање, односно обележавање течних горива, у Србији је започело у фебруару прошле године и одмах на почетку резултати су потврдили да је тај корак био добар јер је повећена продаја дизела,
gorivo benzin/Jutjub
Фото: Youtube Printscreen

што је, кроз акцизе, допринело да се у буџет слије више од три милиона евра додатних прихода, а процењивало се да ће приход у буџету бити око 80 милиона евра већи него 2013. године. Маркирање је, између осталог, уведено да би се нелегални токови у промету нафтних деривата свели на најмању могућу меру и повећале уплате у буџет јер су процене за 2011. и 2012. годину говориле да је нелегално пословање на нафтном тржишту крњило буџет Србије око 100 милиона евра годишње.

По речима начелника Одељења за технички надзор у Сектору тржишне инспекције Славише Петковића, маркирање горива донело је жељени резултат. Повећан је промет деривата, односно део деривата је из нелегалне зоне преведен у легалну, а око 1.200.000 литара горива је, због недовољне концентрације маркера, стављено ван промета. 

– До сада је обављено 1.044 контрола у велепродајним и малопродајним објектима, урађено је 3.360 анализа, од којих је 61 показала  одређене недостатке, а 34 накнадне анализе потврдиле да је дошло до пада концентрације маркера у гориву, а забрањен је промет око 1.200.000 литара горива – каже Петковић.

По његовим речима, то гориво не може се више продавати на нашем тржишту, односно може се извести, прерадити или уништити. До сада су само два учесника на тржишту, каже Петковић, одлучила да то гориво извезу, односно прераде. Такође, он указује на то да они код којих је утврђена нерегуларност имају велику штету јер то гориво не могу више продавати, а против њих се предузима и одговорајући судски поступак за привредни преступ.

– Маркирање горива довело је до основног циља – повећања легалности у промету, а тиме и повећања наплате одговорајућих накнада у буyет. Од почетка маркирања бележи се раст продаје деривата, што је видљиво када се упореди промет у 2013. и 2014. години. На тржишту Србије сва количина горива у промету је маркирана, а контроле су сталне. Контролишу с велетрговине и малородаја, тарнспортна средства, укључујући и бродове, камионе и ауто-цистерне – каже Петковић.

По његовим речима, сада је у току припрема за мониторинг контроле квалитета деривата и очекује се да Министарство енергетике донесе одговарјућу уредбу те да мониторинг старује у другој половини године.

Да је маркирање горива дало добре резултате каже и секретар Удружења нафтних компанија Србије Томсилав Мићовић, који указује на то да је удружење од почетка било укључено у израду регулативе о обавезном  маркирању деривата нафте.

– Када је уведено маркирање горива, дали смо пуну подршку, а главни очеквани резултати – пораст прихода у буyет, елиминисање нелојалне конкуренције, што иде у прилог пословно одговорним компанијама, и већа поузданост у квалитет горива, су постигнути – каже Мићовић. – Корист од маркирања имају и држава, и нафтне компаније, и потрошачи, и то није спорно, али је потребно унапредити програм маркирања да би се спречило евентуално кажњавање оних који доследно поштују прописе и да се јасно идентификују они код којих је присуство маркера нарушено.

– Будући да је маркирање испунило очекивања и да су најважнији ефекти остварени, залажемо се за то да се оно настави, уз увођење одређених промена. Наиме, велика количина горива је, по подацима којима УНКС располаже, запломбирана, а наша је процена да за најмање половину  енергетски субјекти нису ни на који ничин допринели да ниво концентрације маркера буде неодговарајући већ је то последица несавршеног система маркирања – каже Мићовић.

Д. Млађеновић

 

Маркира се и ТНГ

На домаћем тржишту почело је и маркирање течног нафтног гаса, а како каже Славиша Петковић, стекли су се технички услови за почетак тог поступка у производњи и велепродаји. Контроле би требало да почну у августу, будући да је потребно да прође одређено време да би се ниво маркера контролисао, слично као и при маркирању нафтних деривата.

EUR/RSD 117.1400
Најновије вести