„Месечина” у продужетку победила „Ла ла ланд”

Драма Берија Џенкинса „Месечина” проглашена је најбољим филмом на прексиноћ одржаној 89. додели награде Америчке филмске академије. Иако је апсолутни фаворит био мјузикл Дејмијена Шазела „Ла ла ланд”,

који је у ноћ Оскара ушао са чак 14 номинација, чланови Академије ипак су се на крају определили за потресну, тешку причу о одрастању младог геј Афроамериканца у опасном делу Мајамија препуном дроге и насиља.

Аутори „Месечине” су, међутим, разлог за славље добили тек, спортским жаргоном говорећи – у продужетку. Јер, Ворен Бити и Феј Данавеј, који с требали да прогласе најбољи филм, у рукама су имали погрешну коверту – у којој је било име добитника Оскара из претходне категорије (Ема Стоун за улогу у „Ла ла ланду”). И објавили су тријумф „Ла ла ланда”, након чега је читава екипа мјузикла славодобно изашла на позорницу и почела да држи говоре.

Но, убрзо је сам продуцент „Ла ла ланда” Џордан Хоровиц открио забуну и саопштио аудиторијуму да је, заправо, „Месечина” добила главног Оскара. Према писању „Хафингтон поста”, ово је први пут у девет деценија дугој додели награде Америчке филмске академије да се погреши приликом читања победника. „Уопште нисам покушавао да будем духовит”, касније се оправдавао Бити. Тек, резултат је био тај да је екипа „Ла ла ланда” разочарано почела враћати статуице и покуњено се враћати у дворану, док је на другој страни почело славље њихових колега из „Месечине” на челу с Џенкинсом.

Уз Оскара за најбољи филм, “Месечина” је освојила и награде за најбољу мушку споредну улогу те за најбољи адаптирани сценарио, а ни аутори “Ла ла ланда” не могу бити превише незадовољни, јер су на крају ипак освојили највише награда Америчке филмске академије – укупно шест. Премда није проглашен најбољим филмом, мјузикл је освојио Оскаре за режију (Шазел), главну глумицу (Ема Стоун), те за оригиналну песму, оригиналну музику, филмску фотографију и сценографију. У сваком случају, била је ово једна од најзабавнијих, најузбудљивијих, најмаштовитијих, али и најшокантнијих додела Оскара икад. И сасвим је извесно да ће имати и „треће полувреме”, с обзиром на то да је Академија најавила званичну истрагу о томе ко је крив за до сада незабележен скандал.
М. С.

Ужарио се Твитер након невиђене бламаже
Након што је најбољим филмом проглашен „Ла ла ланд” уместо правог победника „Месечине”, друштвене мреже су очекивано букнуле од реакција. Бројни познати глумци, редитељи и остале познате личности ужарили су Твитер урнебесним реакцијама на гаф Ворена Битија и Феј Данавеј. „Одличан завршетак. Да се бар исто догодило на председничким изборима” написао је комичар Били Кристал, алудирајући на Трампову победу. „Знам у чему је проблем: милиони чланова Академије илегално су гласали!” написао је прошлогодишњи водитељцеремоније Сет Мекферлејн, такође усмеравајући зафрканцију у правцу новог америчког председника, а продуцент Гери Вилсон за све је оптужио – Хомера Симпсона, додавши да је једино он могао дати Битију спорну коверту...

Оскаровци на Фесту у Новом Саду
На ревији филмова са Феста која се ових дана одржава у Новом Саду већ су приказани филмови „Месечина”, који је проглашен за најбољи на додели Оскара, „Манчестер на мору” са Кејсијем Афлеком који је добио награду за најбољу мушку улогу и иранско остварење „Трговачки путник”- најбољи страни филм. Филм “Ла ла ленд” је већ на редовном репертоару „Арене синеплекс”.

Очекивано Кејси и Ема

Додела Оскара за најбољу мушку и женску улогу, вероватно као никада раније, протекла је потпуно лишена неизвесности. Лањска добитница Оскара за главну улогу у „Соби” Бри Ларсон, доделила је статуету као најбољем главном глумцу Кејсију Афлеку, заиста сјајном актеру, који је, заправо, цео живот био у сенци брата Бена, иначе видно дирнутог братовим тријумфом. Тиме је и млађи Афлек, након дуге и напорне каријере, напокон ушао у А лигу Холивуда. И на оној другој, женској страни, готово све је унапред било познато. Истина, када је оскаровац Леонардо Дикаприо изашао на позорницу да додели награду најбољој глумици, филмски фанови били су подељени у два табора: један је здушно навијао за европску диву Изабел Ипер, награђеној БАФТ-ом и Цезаром за главну улогу у трилеру Пола Верховена „Она”, те друге који су били за младу холивудску звезду, која пева и плеше, али и сјајно глуми у „Ла ла ланду”. И Академија се, како рекосмо – потпуно очекивано –  одлучила за Ему Стоун.

Вајола за историју

У категорији за најбољег споредног глумца победио је, и то за сјајну епизоду у филму „Месечина”, нови секс симбол Холивуда Махершала Али – који је, и то смо дознали у ноћи Оскара, пре четири дана „први пут у каријери” постао отац. Иначе, наша публика га је запазила као Ремија Дантона у последњој виђеној сезони култне серије „Кућа од карата. Није била изненађујућа ни награда за најбољу епизодну женску улогу. Иако се говорило о могућем великом повратку Никол Кидман у холивудску А лигу, с импресивном епизодом адоптивне мајке у „Лаву”, ипак је од почетка било свима јасно да је сигурна победница Вајола Дејвис за фасцинатну ролу супруге у цењеном филму Дензела Вашингтона „Ограде” по драми Аугуста Вилсона, ролу коју је на велико платно заправо пренела са позоришних дасака, где су је она и Дензел претходно на Бродвеју извели чак 114 пута. Вајола је тиме постала прва Афроамериканка која је у својој витрини има Златни глобус, награде Еми и Тони, те сада Оскара.

Бојкот због Трампа

Иранско остварење„Трговачки путник” проглашено је за најбољи страни филм, али редитељ Ашгар Фархади није присуствовао церемонији доделе Оскара у знак протеста због извршне уредбе америчког председника Доналда Трампа о забрани уласка у САД држављанима седам махом муслиманских земаља. Фархади, којем је ово други Оскар у каријери – претходно је 2012. тријумфовао са остварењем „Надер и Симин се растају”, такође у категорији филм ван енглеског говорног подручја – првобитно је најавио свој долазак на доделу Америчке филмске академије, али након што је уведена привремена забрана путовања, он је навео да је било питање да ли ће му бити дозвољен улазак у САД.

„Подела света на категорије САД и ’наши непријатељи’ изазива страх - лукаво оправдање за агресију и рат. Ти ратови угрожавају демократију и људска права у земљама које су саме биле жртве агресије. Филмски ствараоци могу окренути своје камере како би забележили заједничке људске квалитете и разбили стереотипе различтих нација и религија. Они стварају емпатију између нас и других - емпатију која нам је потребна данас више него икада „, навео је Фархади у саопштењу које је прочитано на свечаности у Лос Анђелесу.

Иначе, филмска прича „Трговачког путника” прати ирански глумачки пар Рану и Емада који су присиљени да напусте своју рушевну кућу баш у време када припремају улоге у представи „Смрт трговачког путника” Артура Милера, те унајмљују стан од једног од колега глумаца. Не знајући да је ту пре њих боравила жена лоше репутације, са много „клијената”, они се усељавају. Лошим следом догађаја, „необавештен” клијент свраћа у стан једне ноћи док је Рана сама и купа се, а последице овог догађаја потпуно ће пореметити дотадашњи миран живот глумачког пара...

Филм је у Кану награђен за најбољи сценарио (Ашгар Фархид) и за најбољу мушку улогу (Шабаб Хосеини) и био је номинован за Златни глобус. 
Н. П.

 

EUR/RSD 117.1627
Најновије вести