„Револуција...” ће бити изведена

У креативној радионици Форума за нови плес Балета Српског народног позоришта почеле су пробе представе која још увек има радни назив „Револуција неће бити изведена”. Пројекат се реализује у сарадњи

са Пер.Артом, организацијом која промовише савремени плес и перформанс, а подршка је стигла и од Студентског културног центра Нови Сад, као и Танзфондс Ербе – Немачке савезне фондације за културу. „Револуцију...” припремају извођачи Јелена Алемпијевић, Саша Асентић, Александар Ашур, Соња Батић, Јелена Дангузов, Андреја Кулешевић, Маја Марковић, Ина Маџар, Сања Павић, Иван Правдић, Бојан Раднов, Иста Степанов и Сара Тошић, а већ се сада зна и да ће након премијере у СНП, 17. септембра, представа гостовати у Темишвару на Перформинг артс фестивалу.

„Револуцију...” су њени аутори – Саша Асентић, кореограф и перформер, чије је уметничко деловање све више везано за Немачку, и драматург Ана Вујановић, једна од оснивачица Теорије која хода из Београда – осмислили као историјско путовање кроз друштвене преврате који су се у Европи догодили у протеклих стотину година, са посебним фокусом на улогу плеса и перформанса те начин на који су критичке уметничке праксе, више или мање, успевале да прате поменуте „револуције”. Идеја је, заправо, да се на потпуно нови начин промишља улога плеса у најтурбулентнијим друштвеним догађајима, али истовремено и укаже на чињеницу да на плес и плесаче итекако утиче живот изван балетске сале.

– Када размишљам о томе који је то следећи пројекат на којем би Форум могао да ради, а „Револуција... ” је осми, у први план стављам шта је то ново што може бити донето – и када је реч о садржају, и начину рада, и продукционом оквиру – каже за „Дневник” Оливера Ковачевић Црњански, уметнички руководилац Форума. – Знам да сам успела тек када, по окончању пројекта, сами плесачи кажу да су богатији за ново искуство које могу да искористе и на класичном репеортоару – али не у смислу усвајања нових техника савременог плеса, јер то и није приоритетни циљ Форума, него пре свега на плану доживљаја себе на сцени, као и свега што се добија кроз начин рада с људима који имају потпуно другачије уметничке бекграунде.

Тако се у „Револуцији” појављује неколико кореографских сегмената. Сваки од њих подразумева другачији принцип рада, а за ову разноликост је управо заслужан шаролик ауторски тим. Уз Сашу Асентића и Ану Вујановић, итекако важну улогу има видео уметница Марта Попивода, ауторка видео материјала, који је веома битан сегмент „Револуције...”. Њен доклументарац “Југославија, како је идеологија покретала наше колективно тело” приказан је и на Берлиналу. Кореографију, заједно са Оливером Ковачевић Црњански, припрема Александар Ашур, млади и перспективни француски кореограф који живи и ради у Берлину.

– Управо су сусрети с тако различитим уметничким искуствима веома битни за играче са којима радимо – наводи Оливера Ковачевић Црњански. – Истовремено, изузетно је значајно и што смо у Форуму успоставили такву сарадњу с ауторима да приликом стварања представе омогућавамо и самим плесачима да максимално искажу свој вишеструки креативни потенцијал. Јер њихов задатак овде није само да просто репородукују кореографове или редитељеве замисли, него их подстичемо да и размишљају и износе идеје које се после, кроз заједнички рад, претачу у коначну кореографију с којом идемо пред публику.

Форуму је ово друга сарадња са Сашом Асентићем, након „Фрагмената”, који су премијерно изведени 2005. Коментаришући развојни пут Форума за нови плес у протеклих десет година, овај познати кореограф и перформер истиче као највидљивију, најпозитивнију и најзначајнију чињеницу да је све више плесачица и плесача спремно да учествују у пројектима који далеко излазе из оквира класичног репертоара Балета Српског народног позоришта.
– Пре десет година је у „Фрагментима” било нас четворо, а сада у „Револуцији” учествује 13 плесачица и плесача, што је преседан и у оквирима међународне савремене плесне сцене, не рачунајући професионалне компаније, чији су буџети тешки милионе евра. Битно је да је Форум као јединствена појава у региону, јер ни у једној другој националној позоришној кући не постоји програм за савремени плес, током ових година кроз едукативне програме и продукције савременог плеса успео да изгради групу плесача, и у СНП-у и ван њега, који су спремни да раде не само на новим представама, него и да самостално покрећу иницијативе и обогаћују домаћу плесну сцену.

Учесници пројеката Форума за нови плес бивају изабрани кроз интерне аудиције које су осмишљене као радионице, тако да и играчи који не буду ангажовани за реализацију представа имају користи јер су прошли кроз процес рада значајно другачији од оног на који су навикли.
– Изузетно је важно разумевати контекст у коме се ради те успоставити јасну комуникацију с људима са којима радимо, да би им тај нови, другачији поглед на кореографију био адекватно пренет – наводи Асентић. – То је не само предлуслов да би био реализован замишљени уметнички концепт, него и да би сами учесници били задовољни и испуњени сарадњом на пројекту. Јер они својим телима „износе” кореографију, и од њих у великој мери зависи хоће ли и како идеју представе, проблем којим се представа бави, јавност перцепирати. Новосадску публику очекује нешто потпуно ново, другачије – не само у садржинском и извођачком, него и у продукцијском смислу. Уверен сам да ћемо „Револуцијом...” моћи да се поносимо...

Мирослав Стајић

Простор за афирмацију

– Трудимо се да у сваку продукцију Форума „увучемо” још неког младог плесача или плесачицу, не само из балетског ансамбла СНП, него и из групе младих уметника који су завршили Смер за савремену игру Балетске школе у Новом Саду. Мислим да је то сасвим логично, јер након школовања за њих нема ни академије на којој би могле наставити школовање, нити ансамбла у којем би се могли запослити. Они Форум виде као једини "простор" за даљи рад и афирмацију – наводи Оливера Ковачевић Црњански, истичући истовремено и значај за развој савременог плеса на овим просторима и других пројеката, попут Интернационалне плесне платформе, Проширене сцене, Фестивала „НОВ. плес” или, од скора, пројекта "Покретница", који су осмислиле и воде Фросина Димовска, Јелена Алемпијевић и Сара Тошић са идејом да све актере домаће сцене савременог плеса и перформанса умреже с плесачицама и плесачима који последњих десетак година живе и раде у иностранству.

„Балерине” на Битефу

Представа „Балерине“ по коауторском тексту редитељске Милене Миње Богавац и плесачица Форума за нови плес постала је прави хит на сцени Српског народног позоришта, освојила је награду на ИНФАНТ-у и добила Специјалну похвалу за допринос развоју савремене плесне сцене у Србији, коју додељује Професионално удружење балетских играча, кореографа и балетских педагога Србије, а стигли су и позиви за гостовања у Будви, Сомбору, Вршцу, Врању, Бачком Петровцу, Љубљани („COFESTIVAL”)...  „Мислим да је ово тек почетак и не знам када ћемо све то постићи”, каже Оливера Ковачевић Црњански, напомињући да ће „Балерине” бити 24. септембра и део Битеф Полифоније.

EUR/RSD 117.1776
Најновије вести