Гласачка машина и „минули рад” подривају европског Оскара

Филм који је изазвао сензацију пролетос у Кану, немачко-аустријска комедија “Тони Ердман“ редатељке Марен Аде, највећи је на критичарским кладионицама фаворит

за награду Европске филмске академије, која ће у суботу, 10. децембра, бити додељена у пољском граду Вроцлаву. Ово остварење, чијом је пројекцијом синоћ затворен 22. фестивал ауторског филма, номиновано је, иначе, за „европског Оскара” у пет најважнијих категорија - за најбољи филм, режију, сценарио, глумицу (Сандра Хелер) и глумца (Петер Симонишек).

Истина, не би било изненађење, напротив, и ако у Вроцлаву тријумфује „Соба” Лени Абрахамсон или актуелни кански победник “Ја, Данијел Блејк“ Кена Лоуча. Иначе, ова драма, која је ових дана на редовном репертоару новосадског биоскопа Арена синеплекс, а сутра увече ће бити приказана и у Великој дворани Културног центра у оквиру фестивала „Еуро Ин филм”, у конкуренцији је за најбољи филм, режију, сценарио и главног глумца (Дејв Џонс).

По три номинације имају филмови “Она“ Пола Верхоевена, који се из холивудске блокбастерске јурњаве окренуо психолошком трилеру, и “Хулијета“ Педра Алмодовара. “Она“ и “Хулијета“ конкуришу за европског Оскара за филм године, режију и најбоља глумица - Изабел Ипер (која је пре три дана за улогу у Верховеновом филму добила и признање њујоршких критичара, што је добра најава за Оскара), односно Ема Суарез и Адријана Угарте, које заслужено деле номинацију.

Овим новим двема Алмодоваровим музама, уз Изабел Ипер и Сандру Хелер, конкуренцију у глумачкој категорији представљају Валерија Бруни Тедески (“Као луде“) и Трине Дирхолм (“Комуна“), док се Симонишек и Џонс „надмећу” с Хавијером Камаром (“Труман“), Бургхартом Клауснером („Народ против Фрица Бауера”, Ролфом Ласгардом („Човек звани Ове”) и звезданим Хјуом Грантом, који је по критичарима остварио улогу каријере поред Мерил Стрип у биографском филму “Флоренс“.

Тек, није згорег подсетити на то да Европској филмској академији из године у годину и критика, али и поједини чланови ЕФА, спочитавају фаворизовање филмова „заслужних” аутора и остварења која долазе из великих кинематографија с пуно гласача – и сада су у “првих пет” ушли немачки, француски, британски и шпански филм, те једна међународна копродукција на енглеском језику – због чега филмови из источне Европе пролазе слабије од заслуженог.

Као илустрација тог „правила” ове се године наводи неправда према „Матури” румунског синеасте Кристијана Мунђијуа, који је освојио номинацију за сценарио и режију али не и за филм у целини, док се у том најужем кругу „најбољих” нашла, по већинској оцени критике, тек осредња Алмодоварова „Хулијета”...

М. С.
 

EUR/RSD 117.1474
Најновије вести