Литерарна фреска сеоског менталитета

У издању Завода за културу војвођанских Румуна у Зрењанину је под насловом "Декупажи" изашла из штампе збирка есеја на румунском језику "Дневниковог" новинара Петра Томића.

Реч је о својеврсној књижевној фресци промена војвођанског руралног менталитета, а заједница Румуна у Војводини има своје корене  у руралном животу.  Наслов књиге открива поступак којим се аутор служи у анализи готово целокупног прозног стваралаштва румунских писаца Војводине, од првих покушаја до данас.

Када је реч о уметничкој визији села, готово да нема ствараоца који није приметио да  су земља и имање, основни појмови свих вредности руралне средине. Примера ради, генерације младића и девојака склапале су бракове на бази нагодбе родитеља о миразу, који младин отац преписује кћерки. 
У роману ,,Сломљена (уништена) младост,, најпознатији румунски романописац Михај Аврамеску (1914-1981) описује феномен малолетних бракова код Румуна. Код Аврамескуа дедови или родитељи уговарају  бракове малолетника ради спајања и повећања имања. Отуда се у књижевном стваралаштву војвођанских Румуна констатује да: ,,родитељи бирају младу, а срце љубавницу,,. Намештени бракови обично доживе бродолом или, у интересу очувања имања, супружници цео живот преживљавају трауме.

Социјализам, који је ограничио жеђ сељака за земљом, смањио је број малолетничких бракова, али није утицао да материјалне вредности престану да одређују односе у породици и међу мештанима. Приликом склапања бракова број јутара земље замењује месечна плата. Добре партије за брак међу момцима и девојкама постају занатлије или запослени - учитељ, лекар па све до службеника задруге или сеоског трговца-запажа у својим есејима Томић.
У анализама књижевног опуса румунских писаца Петар Томић по принципу декупажа издваја питања која доминирају у односима на селу и упоређује запажања писаца разних генерација. Узима књижевно штиво као документ о стварном животу и указује на промене села током више деценија. У прошлом веку румунска популација у Војводини је потпуно променила ношњу. Национални костими и фолклор су постали део традиције и обичаја који се негују пригодно.

Пропаст пароле ,,земља сељацима - фабрике радницима,, а са њом и социјализма, убрзала је одлазак младих са села у градове. Део омладине се школује или тражи посао у инострантству. Романи инспирисани ученичким и студентским животом садрже драгоцене податаке о процесу формирања слоја румунских интелектуалаца. Румунски писци из Војводине бавили су се   ратним годинама и животом у заробљеништву током Другог светског рата - од Владивостока до Берлина.

Н. Т.

Белег с колена на колено

Прозно штиво је драгоцено сведочанство и о сеоској свакодневици: о свадбама, црквеним и другим славама, али и о сахранама- истиче Томић у својим есејима. Све су то ситуације када се око једног догађаја окупља читаво село. Пратећи нит књижевног писања сазнајемо када и како се село мењало и шта је у менталитету села постало константа. У сваком селу се и даље тачно зна ко је ко и колико вреди и у материјалном и у моралном смислу. Сеоски менталитет не трпи неморал. Када село обележи некога као лопова, пијаницу, нерадника или женскароша, то је квалификација која најчешће погађа и децу и унуке.  
                                                                                                                      
 

EUR/RSD 117.1661
Најновије вести