Меморијал није „Чајковски”, али ни локални турнир

У организацији Музичке школе “Исидор Бајић” од 3. до 9. децембра у Новом Саду ће бити одржано 8. интернационално пијанистичко такмичење - Пиано меморијал “Исидор Бајић”.

Као и до сада, Меморијал ће се одвијати у три категорије: А (до 17 година), Б (до 19 година) и Ц (до 32 године), а очекује се долазак више од 100 такмичара из 26 земаља.

- Оно што 8. меморијал разликује од претходних јесте термин – каже за “Дневник” директорка МШ “Исидор Бајић” Радмила Ракин Мартиновић. - Раније су нам такмичари долазили у марту, међутим, због тешкоћа око заокруживања финансија, јер немогуће је било организовати манифестацију пре но што се определе средства на конкурсима на нивоу града, Покрајине и Републике, били смо принуђени да такмичење померимо за децембар.

Друга важна разлика је у томе што ће овогодишњи Меморијал бити и смањен и скраћен...
- У Ц категорији уместо досадашње четири етапе имаћемо три, што је скратило манифестацију за три дана. Наиме, на моју велику жалост, пре свега професионалну, били смо принуђени да изоставимо полуфинале, односно немамо наступе пијаниста са гудачким квартетом, што је, иначе, био наш спецификум у односу на неке друге конкурсе, с обзиром на то да камерна музика није довољно заступљена на клавирским такмичењима.

Меморијал ће бити свечано отворен 3. децембра у новосадској Синагоги концертом Војвођанског симфонијског оркестра под управом Александра Којића, а као солиста наступиће руски пијаниста Јевгениј Стародубцев, победник у Ц категорији прошлог издања Меморијала „Исидор Бајић”, одржаног 2014. На репертоару су композиције Александре Степановић, Беyиха Сметане и Сергеја Рахмањинова.

- Већ тај дан, у суботу ујутру, почиње и само такмичење. Иначе, и међународни жири је, такође из финансијских разлога, изнуђено скраћен, јер је раније имао седам или девет чланова, а сада га твори пет педагога и пијаниста: Филипо Балдучи (Италија), Михаел Буљичев-Оксер (САД), Михаил Марков (Холандија), Јевгениј Стародубцев (Русија) и Ксин Ванг (Кина). Ипак, уверена сам у то да је и овај жири довољно репрезентативан да ће моћи квалитетно да оцени такмичаре.

Иначе, није згорег навести да Меморијал и након завршеног такмичења наставља да прати лауреате и резултати су шаренолики – од веома озбиљних међународних каријера, као у случају Јевгенија Стародубцева, до нестанка у мору других пијаниста, попут Кинескиње Линзи Пан, која је као 13-годишња девојчица тријумфовала 2006. у Ц категорији, а данас је практично нема ни на једној концертној ни такмичарској мапи... 

- Треба ипак имати у виду и то да су данас многи конкурси озбиљан бизнис. Ако посматрамо пијанистичка такмичења која спадају у категорији “гренд слемова”, награде на Ван Клајбурну у САД или Топ оф тхе њорлд у Норвешкој на нивоу су 50.000 долара, што је за нас незамислив новац, док иза Чајковског у Москви и Шопена у Варшави стоје држава и дуга традиција. Тек, када бисмо данас позиционирали Меморијал, он јасно не спада у ту групу великих такмичења, али сасвим сигурно није ни неки локални турнир.

По речима Радмиле Ракин Мартиновић, када је Меморијал покретан, на уму се пре свега имала чињеница да Србија има изузетно квалитетну пијанистичку школу, која је дала истакнуте солисте на том инструменту са веома респектабилним каријерама, од којих су многи поникли управо у Новом Саду. На том фону се развила жеља да се овдашњим младим пијанистима док стасавају пружи прилика да се сретну са својим вршњацима, који спадају у сам врх светског пијанизма у том узрасту, а да се наставницима пружи прилика да на једном месту упореде свој рад са приступом који негују педагози диљем света.

- Изузетно је стога битно да смо и поред свих потешкоћа успели да и на 8. меморијалу задржимо веома дуг списак земаља из којих долазе такмичари, а то је јако важно како због разноликости приступа и клавиру као инструменту, и репертоару, и презентацији дела, и уметничкој музици уопште, тако и због ширења доброг гласа о Меморијалу и Новом Саду.

У сваком случају, да бисмо се у перспективи приближили најјачим конкурсима, потребно је да држава одлучније стане иза овакве манифестације. А то би практично значило да ми одмах после актуелног Меморијала имамо бар елементарне услове да почнемо са припремама следећег, а не да до последњег дана стрепимо хоћемо ли уопште и колико новца добити за његову организацију.

Овогодишњи Пиано меморијал “Исидор Бајић”. биће затворен 9. децембра, када ће финалисти Ц категорије наступити са Београдским симфоничарима, под диригентском палицом Радана Јовановића. Покровитељи овог интернационалног пијанистичког такмичења су Градско веће за културу Новог Сада, Секретаријат за културу, информисање и верске заједице АП Војводине и Министарство културе Републике Србије, а суорганизатори су овдашњи огранак Европског удружења клавирских педагога и Музичка омладина Новог Сада.

М. Стајић
 

EUR/RSD 117.1474
Најновије вести