Најава краја

И таман кад се могло помислити да Позориште младих у сезони 2016/ 2017 не ради, крајем прошле недеље одиграна је премијера на вечерњој сцени.

Представу “Тероризам” браће Пресњаков режирао је Момчило Миљковић, али прави продуцент је заправо “Артфракција” са финансијском подршком Културног центра Инђија, а техничком новосадског Позоришта младих.

“Тероризам” браће Пресњаков (Олег и Владимир) непосредно инспирисан и “наслоњен” на драматургију крви и сперме из деведесетих година прошлог века, комад је ближи театролошком појму добро скројеног комада, конвенцијама грађанске и булеварске драме 19. и 20. века. И поред свог бомбастичног наслова, “Тероризам” се не бави људима-бомбама, него бомбама у људима, (ван)брачним, породичним, колегијалним односима.

Вицкаст и на моменте луцидан, веома често и свуда по свету извођен, текст браће Пресњаков описује нарастајуће антагонизме у свету скројеном по мери “сам свој мајстор”, без упутства за употребу, познатијег као “уради сам”. Привидно фрагментарно стрктуриран, кроз шест сцена ће се до краја показати да чак и у урбаним yунглама данашњице, повезаност постоји и да она (увек) води до страдања невиних, са псеудоумном по(р)уком - за то смо сами (себи) криви. Да, све нешто у заградама (и противречностима).

Настављајући кроз “контрапункте”: комад “режира” Момчило Миљковић, са ансамблом састављеним од групе млађих глумаца (Александар Милковић, Јелена Ђулвезан, Алиса Лацко, Стефан Јуанин, Иван Ђурић, Милош Војновић, Данило Миловановић), због мера штедње у култури и расипништва у некултури, махом недовољно упослених, што се у представи и види.

За то је можда разлог вишак труда да се компензује наведени недостатак, али је зато томе сигурно допринело несигурно редитељско вођство са недостатком такта и осећаја за динамику, због којег је представа уместо механизма који откуцава, постала сат без казаљки. Отуд и прелазак из заграда под знаке наводе с почетка овог пасуса. У жељи да се покажу и докажу, глумци превише афектирају, вичу, млатарају и млате - глуматају - тестеришући у празно, а ударајући као срећни колена, из сцене у сцену понављајући с(в)е.

У односу на ништа, што је овогодишња понуда Позоришта младих, представа “Тероризам” је ипак нешто, чак и у лошој традицији (најгору у Новом Саду као љубоморно чува Српско народно позориште). Када се већ нуди алтернатива, што је код нас екстремно чест случај са “независним” продукцијама, нека онда стварно буде алтернативна, а не да личи на мало боље одрађену тезгу.

Да ова критика не буде исувише лично схваћена, ипак је она израз егзалтиране љубави и жеље за конструктивним ефектом, само још једна уопштена опсервација: “Представе и публика упркос свему!” - мислим да ће нас ова реченица (тачније, став) коначно довести до краја позоришта као уметности. 

Игор Бурић

 

EUR/RSD 117.1474
Најновије вести