Проклетство језика као особен изазов

Када бих покушала да избројим колико живота сам до сада извукла из својих унутарњих соба и превела их у литерарне ликове, суочила бих се са безмало апсурдном спознајом

да сам становник велелепне палате којој су градитељи управо градитељи вулкански сложених наслага прошлости. Елиот тврди да је напредовање писца стално жртвовање његовог идентитета, односно изумирање личности писца, до самоукидања. У том случају, могла бих се подупрети својим ликовима – носиоцима и креаторима наслага прошлог, преведеног у археолошко или историјско време. Тако бих избегла могућу потрошивост, због изобиља истина позајмљиваних из различитих епоха. Дакле, истина би могла бити полазиште, али и коначиште на којима заснивам моћ и магију превођења из једног у други свет, из једног у други облик чак, с актерима којима је оквир време у простору. И као писац сам притом чиста у својој намери (бар утешно убеђена да јесам), лишена одговорности будући да је препуштам великодушно својим књижевним ликовима. Чак бих могла бити и херој који се виртуозним занатством умножава и ненаметљиво одглумљује варијанте саме себе, јер ко би икад могао утврдити из које собе сам и кад извукла који књижевни лик. Наставила бих да трошим трансформисане истине, и не водећи рачуна о сопственој потрошивости јер бих се непрестано обнављала позајмљујући мисли и тела неких тамо других: стварних, али тобоже измаштаних. Нека другачија одговорност, тврђа и угластија, ближа ми је за поступно пречишћавање унутарњих простора, иако то неретко успевам акробатском вештином ходача по конопу, али ипак настојим да то буде на аутентичан начин. А ако би ми допустили да изаберем оруђе за овакав процес писања, изабрала бих машту, као поуздану одступницу од наговештеног самоукидања.

Пишем због задовољења сопствене битности, вероватно је то примарно, признајем, а што отвара веће могућности фалсификовања чињеница изведених из унутарњих соба. Кретати у писање тражи предуговор писца са ђаволом, и то је истина ионако парадоксалног стања – писања. А ђаволова улога је да непрестано подбада канyом фантазама не би ли закамуфлирао пишчев покушај да изрази смисао одређене епохе и декодира знаке времена како би удовољио читаоцима, нудећи реалност у обландама фикције. Док пишем, водим рачуна да своју „проклету авлију“ држим стално закључану, ван домашаја љубопитљивих и радозналих погледа, и на тај начин сачувам праве идентитете својих савезника, па и ђаволов идентитет. Дакле, бити писац, у неку руку је и бити ђаволов слуган, проносилац Речи, преводник „Из – У“, па и одметник кад устреба, жртва и играч, бог сна Фантаз, дочаратељ, мистификатор, маг малих и великих идеја, разобличитељ мисли, трагач и трагичар сопственог избора – дуализма… А ђаво је Реч. И она често мисли сама против пишчеве воље чак и његовог знања. У томе је чар проклетства језика као особен изазов, али и одговорност човека у писцу.

Приредио: Ђ. П.

И те како мислим на своје читаоце
Пишем свим цимерима мојих унутарњих соба јер они то од мене траже. А пошто смо покривени истом кожом, није згорег да им удовољим. Свим читаоцима – сада, и онима који ће из будућности закорачити у – сада. То што сам их током писања свесно и намерно остављала ван „проклете авлије“ не значи да током рада на неком роману, причи или есеју не мислим на њих и за њих. И те како мислим на своје читаоце, свесна да би се једнога дана и они могли населити у моју велелепну палату, уместо опекама и малтером, грађену: нервима, срцем, мислима, болом, срећом, тугом, патњом, радошћу… под фасадом од људске коже.
 

EUR/RSD 117.1643
Најновије вести