Путујући музеј за рокенрол

Захваљујући Инистуту за савремену музику из Београда, заинтересовани су готово недељу дана имали прилику да у Студију М Радио-телевизије Војводине у Новом Саду

 погледају изложбу „Рок музеја“ који је кроз текстове и музичке „артефакте“ представио богату историју српског и југословенског рокенрола.У сарадњи са РТВ Војводином, под чијим окриљем је снимано и продуцирано много издања рок музике, ова својеврсна историјска читанка рокенрола отворена је у у четвртак прошле недеље у Новом Саду уз рок концерт и изложба је била постављена до среде.

У холу Студија М, који је и сам део историје рокенрола на овим просторима због бројних наступа бендова који су имали популарност од Триглава до Ђевђелије, међу експонатима, између осталих,  били су изложени сакои од змијске коже који су специјално шивени за наступ ЈУ групе у Лондону, гитаре коришћене на првим снимцима групе Црни бисери у власништву Владе Јанковића Џета, гитара „Арија дајмонд“ прилагођеног облика Радомира Михајловића Точка из групе Смак, једног од највећих југословенских виртуоза на гитари.

Такође, изложен је бели Хемонд покојног клавијатуристе Лазе Ристовског, као и његова цитра, али и чувена квака којом је Зоран Божиновић из Поп машине свирао слајд гитару. На зидовима су кроз плакате, фотографије, текстове и насловнице албума били представљени најзначајнији уметници, музичари, фотографи, ликовни уметници, писци и новинари на које је рокенрол имао утицај.

Такође представљена су и два дизајнера насловних страна популарних албума: Игор Кордеј који је, између осталих, радио насловнице албума загребачких панк-рокера Психомодо попа, као и Југослав Влаховић који је заслужан за омоте албума бројних група, међу којма су и албуми Рибље Чорбе у периоду када су били на врхунцу популарности у време бивше Југославије. Своје место у овом музеју нашле су и старе аналогне машине за слушање и снимање музике, рок штампа, књиге о року....

Удружење које под називом Институт за савремену музику окупља љубитеље рокенрола, али оне који су својим радом и сами уткани у историју некада најреволуционарнијег музичког правца у светској музици, прикупља већ годинама старе фотографије, старе инструменте, носаче звука и све оно што подсећа на стара времена када рокенрол није био само један од музичких праваца, већ стил живота. Док им у Београду надлежни не одобре, односно доделе неки простор у који би се трајно сместио Рок музеј, ова поставка је путујућа, а кустос тог музеја на точковима је Мирослав Цветковић Цвеле – басиста Бајагиних „Инструктора“.

Домаћин ове изложбе, управник Студија М, Александар Дујин каже да није случајно што се овај Рок музеј, бар привремено, сместио у овај простор у Новом Саду.
– Ово јесте простор који је био један део историје музичких дешавања у Југославији и обухватао је не само рок музику, као сегмент те целе приче, већ и yез музику, традиционалну музику, али највећи део музичара који су представљени у овом Рок музеју су учествовали овде у снимањима, концертима и били део те музичке прошлости Студија М – казао је Дујин.

Он додаје да је ова изложба врло важна и због нових генерација навиклих на мп3 и Јутјуб, како би им се приближио амбијент у којој је рокенрол био доминантан и представљао музички, културни, модни, животни стил. Он је рекао да је концертно отварање музеја била прилика и да се млађи који данас снимају музику уз помоћ матрица упознају са тиме како је настајала рокенрол сцена.
Дујин истиче да је постојање музеја рокенрола сасвим нормално за друге државе и да би било добро да се овакав музеј установи, тачније заустави на једном месту и прикаже једно време које представља део историје ове земље.

– По мени, све оно што се изложи у музеју је јако добра идеја и врло битна ствар како би се од заборава сачувале неке ствари које су дефинитивно биле део историје, историјске чињенице протеклог времена које су људима пуно значиле, а и данас значе. То су врло лепе ствари које треба неговати и подржати – закључио је Александар Дујин.

А. Савановић

 

 

EUR/RSD 117.1776
Најновије вести