Величанствен музички Дан Србије

Један од најпиторескнијих градова у Мађарској, Печуј, који је 2010. био и европска културна престоница, место изванредних природних и импровизованих позорница и концертних подијума, „звони“ ових дана песмом,

готово из сваке улице. Од 24. јула до 2. августа преображен је у центар хорске уметности, у коме се одржава 19. фестивал „Европа кантат“. Преко четири хиљаде певача дошло је из 48 земаља света понели, а Печуј  потврђује да је у стању да поново организује (први пут после 1988.) један овако сложен и величанствен културни и друштвени догађај. Нудећи различите начине исказивања у креирању хорског звука, музичком језику који спаја све народе, али и уједињену енергију , Фестивал „Европа кантат“ је указао поверење и нашим музичким стручњацима и уметничким посленицима - музиколозима, етномузиколозима, диригентима, педагозима. У регионалном Уметничком комитету 19. фестивала „Европа кантат“ у Печују значајно место добили су новосадски хорски диригенти Тамара Петијевић и Богдан Ђаковић, док у едукативном раду с групама различитих програмских садржаја, учествује још неколико угледних предавача из Србије. 

Њихова је заслуга што је нашој земљи дат и значајан удео у фестивалском програму, који броји око 150 јавних наступа, заједничких и самосталних концерата и популарних „отворених певања“ (певања на отвореном). Тако је поред дана Словеније и Хрватске установљен и „Дан Србије“ (27. јули), чијим ансамблима је дато неколико термина на различитим местима у граду. Тог поподнева прво се у бриљантном тумачењу веома захтевног, али и претежно ведрог, одлично сложеног, правог „представљачко – огледног“ програма (Брамс, Христић, Дивјаковић, Маркез) сјајно приказао Оркестар хармоника КУД-а „Соња Маринковић“ који је под диригентским вођством Горана Пенића демонстрирао како изгледа радосно, сигурно и високо професионално музицирање, које је морало изазвати овације публике у Културном центру „Кодаљ“. Задатак да заступа своју земљу имао је и Дечји хор Културног центра Београда и Мешовити хор Радио-телевизије Србије, с програмом посвећеном Стевану Мокрањцу (Опело, II, XI, X, III и В руковет). Наш врхунски професионални ансамбл је показао и избором дела и квалитетом извођења, да класично и студиозно представљен репертоар остаје и на оваквим догађајима, права вредност. Био је то и пример чисте музике, одлично припремљене и интерпретиране, па и овде честитке треба упутити и инспирисаним певачима и њиховом шефу – диригенту Бојану Суђићу. 

Надахнуто су музицирали, исте вечери, и чланови Тамбурашког оркестра Радио-телевизије Војводине које је предводио Зоран Мулић, а на крају „Дана Србије“ у Печују, своје умеће, дар, младост и незаборавну, зналачку и темпераментну игру и природну, грлену песму дубоких традиционалних корена приказали су чланови Фолклорног ансамбла „Вила“ из Новог Сада. Претходно је на великом тргу испред Катедрале наступио и топло поздрављен, проширени хор „Исон“, с програмом „Срца у хармонији“ под вођством Миодрага Близанца.

Ипак, најбоље посећен и овацијама испраћен, био је концерт новосадског хора „Свети Стефан Дечански”, који се дан раније огледао на сцени „Франц Лист” у Културном центру „Жолнаи”. Наши одлично и свестрано образовани певачи су од почетка створили озарену атмосферу, свој смишљено обликован, разнолик и атрактиван програм,  започевши с потресно градираним одломком из Христићевог Опела, корални звук преневши потом и у извођење Тајчевићеве „Литургије“. Суверено вајајући и све остале композиције (Бабића, Милошевића, Максимовића, Поповића, Алексића, Радића, Шуплевског, Бердовића, Коњовића) тумачећи их увек различитим, а адекватним квалитетом тона и издиференцираном динамиком, Тамара Петијевић је „понесено“ водила своје сконцентрисане хористе, мајсторски правећи разлике у изразу и карактеру, пленећи енергичношћу, сигурношћу и максималном подстицајношћу. „Дечанци” су је следили управо виртуозно, ефикасно и ефектно доказујући да су спремни, и технички и музички, и за највеће интерпретативне изазове.

Марија Адамов
 

EUR/RSD 117.2038
Најновије вести