Винилни запис Субиног погледа на музику

Винилно издање са мање познатим снимком концерта Митра Суботића алиас Рекса Илусивија, одржаног 1983. у Српском народном позоришту, промовисан је прексиноћ у новосадском Firchie Think Thanк студију.

Реч је о интегралној верзији материјала који управо такав пружа веома добар увид у сву комплексност и слојевитост Суботићевог промишљања музике. Овај драгоцени снимак појављује се, иначе, као други део пројекта оживљавања архиве Митра Суботића/Rexa Ilusiviia/Субе, коју је покренула независна издавачка кућа Offen Music из Дизелдорфа. „Снимак је изашао на винилу, јер је плоча медиј који неће нестати, већ ће овај музички запис једног духа остати сачуван стотинама година -  макар за археологе”, рекао је власник Offen Musica Владимир Ивковић.

Композитор, мултиинструменталиста и продуцент Митар Суботић рођен је у Новом Саду 23. јуна 1961, где је и студирао компоновање у класи Рудолфа Бручија, а временом се потврдио као пионир електронске музике у великој Југославији. Није тајна да је још као „клинац” у позоришту сарађивао с Харисом Пашовићем, Надом Кокотовић, а у музици с Миланом Младеновићем, Хаустором, Ла Страдом... Средином 80-тих година прошлог века по наруџби Душана Михалека, главног уредника музичког програма Радио Новог Сада, компонује сваке недеље уводну музику за популарну емисију „Нови видици – једна друга југословенска поп сцена” користећи псеудоним Реџ Илусивии, да би недуго затим под тим именом објавио и данас култну плочу „Disillusioned“.
Лане је под етикетом Offen Music изашао албум „In The Moon Cage”, формиран од никада у целости објављеног материјала из 1986, на којем је Суба за своја истраживања у електронској музици као полазиште узео успаванке и традиционалне напеве југословенских народа. За те радове – које је ономад приложио на тракама уз писани елаборат – добио је награду Унеска за промоцију традиционалне културе и стипендију захваљујући којој је потом „на извору” истраживао бразилске ритмове. Заправо, то је трајно трасирало његову каријеру.

У Сао Паолу се настанио почетком деведесетих година прошлог века, где је настао и чувени албум „Sao Paolo Confessions„. Често га је, међутим, пут водио и у Њујорк, па ће тамо, рецимо, у студију иконе нове музике Филипа Гласа продуцирати материјал најпопуларнијег бразилског контратенора Едсона Кордејра. Није згорег подсетити да је био продуцент и последњег албума Милана Младеновића „Angel’s Breath„ (1994), као и албума „Танто Темпо” певачице Бебел Жилберто, најпродаваније бразилске плоче ван матичне државе. Митар Суботић је погинуо 1999. када је избио пожар у његовом студију у Сао Паолу. Страдао је покушавајући да спасе управо материјал снимљен са Бебел Жилберто. Суби у част је потом чувени магазин „Rolling Stone“ поклонио читаоцима издање ЦД-а „Sao Paolo Confessions “.

Појашњавајући због чега се заинтересовао управо за Субину оставштину, Владимир Ивковић је открио да је у Београду, пре него што је отишао у Немачку, одрастао уз музику Рекса Илусивија: „Онда се испоставило да су Субину заоставштину његова мајка Ружа и пријатељ Слободан Мисаиловић заједно са још неколико ентузијаста, уназад годинама тражили, преснимавали, архивирали… И пре свега њима треба да будемо захвални што сав тај материјал уопште постоји и што је сређен. А сада је на нас ред да га ставимо у прави контекст и објавимо на најбољи могући начин. Јер, реч је о непроцењивом благу европске музике XX века...” 

М. Стајић

Снимци прикупљени из целог света

„Субини снимци били су расути свуда по свету и миц по миц прикупљали смо тај материјал, неки су били на ДАТ касетама, на четврт-инчним тракама, чак је и на обичним касетама било снимака за које нисмо имали мастере. Све је то полако дигитализовано и направљена је архива.

Потом су разни људи хтели да се тај материјал на неки начин објави, али тек када се појавио Владимир Ивковић знали смо да је реч о издавачу који воли Субину музику исто колико је волимо и ми”, открио је на промоцији музички продуцент Слободан Мисаиловић.
 

EUR/RSD 117.1661
Најновије вести