Богатство савременог уметничког плеса

Гостовањем Балета Британске Колумбије из Ванкувера (Канада) у петак у Центру “Сава” почиње 14. Београдски фестивал игре. Афирмишући се као једна од најзначајнијих манифестација на светској мапи,

чија се актуелност програма огледа у продукцијама које се истовремено изводе у великим метрополама или су премијерног карактера за шири регион, Београдски фестивал открива уметничку игру кроз њене најсавременије домете. Под слоганом “Велика игра” на фестивалу ће до 11. априла наступити 15 компанија из 11 земаља са 20 кореографских дела, при чему ће нека од њих чак и премијерно бити изведена у нашој земљи. Фестивал ће, иначе, отворити Ђузепе Пиконе, италијанска балетска звезда и нови уметнички директор Балета “Сан Карло” у Напуљу. 

Наредног дана од 20 часова Балет Британске Колумбије, који се сматра предводником уметничког стварања, продукције и образовања у области савремене игре у Канади, гостовати на сцени Српског народног позоришта. Наступ ове и међународно признате трупе чине два комада: “Усамљени ехо” на музику Брамса у кореографији Кристал Пајт, која је истраживала физичка стања брзине и протока и енергетски конфликт унутар и између људских тела; и “Бил” Шарон Ејал, балет одважног и сензуалног кореографског језика, који захтева од играча посвећен и прецизан израз. Јер, Шарон Ејал комбинује игру, музику и дизајн у моментално препознатљиву сирову целину неочекиване лепоте, настале од једнаких делова плиме и осеке.

Подсетимо, на прошлогодишњем фестивалу Шарон Ејал је припала награда “Јован Ћирилов” за уметничку инвентивност, а њена компанија Л-Е-В из Тел Авива наступа на затварању фестивала. Иначе, 9. лауреат “ВИП позива” Фестивала, признања које се додељује нашим уметницима који су остварили успешне каријере у иностранству, је извршни директор Балета Британске Колумбије Бранислав Хенселман, коме ће вечерас бити уручена награда.

   Друга компанија, која ће наступати у Новом Саду 4. априла, је Балет “Хиспанико” из Њујорка (САД), са три кореографије. “Права линија”, дело једне од најтраженијих кореографа данашњице Анабел Лопез Очоа, спаја страствено обележје фламенка у врхунски инвентивно и интригантно партнерство, у изведби шпанске класичне гитаре. Јединствена култура Рома инспирисала је шпанског кореографа Рамона Уљеа да направи балет “Сахраните ме усправно”, док је, пак, “Клуб Хавана” слика тог града из 50-их година прошлог века, у време процвата кубанске музике и игре, а опојне ритмове конге, румбе, мамбе и ча ча ча оживео је кореограф Педро Руиз, рођени Кубанац. 

Оснивач и директор фестивала Аја Јунг каже да се управо кроз тај квинтет различитих кореографа, који ће своја остварења представити у Новом Саду, чита богатство савремене игре, јер они носе различито искуство и традицију, а долазе из Израела, Канаде, Колумбије, Белгије, Шаније и са Кубе. Према речима Аје Јунг, „у посебности рукописа огледа се богатство данашње савремене позоришне сцене и управо огромне различитости у пореклу, искуству, традицији, биографијама аутора и играча диктирају трендове и померају границе свега оног што би требало да буде позоришна стварност - од маште и изазова до магије и пуне слободе”.

Фестивал игре најављује и атрактиван програм “После фестивала” и наступ једног од најславнијих играча данашњице Михаила Баришњикова у кореографији базираној на поемама Јосифа Бродског у режији Алвиса Херманиса, 23, 24. и 25. априла у београдском Позоришту на Теразијама.

Н. Попов

 

EUR/RSD 117.1544
Најновије вести