Чувари свог језика

Бранкова награда Матице српске, за најбоље студентске радове из домена изучавања књижевности, додељена је у тој угледној установи ауторима најуспешнијих остварења у прошлој години.

Прву награду у конкуренцији 17 радова добио је студент Филозофског факултета у Новом Саду Иван Штерлеман за мастер рад „Данило Киш и француски нови роман”, другу су освојиле Снежана Савкић с новосадског Филозофског факултета за рад „Чувари света Саве Дамјанова (’Итика јерополитика ­и вук’ као летопис опширни вечности)” и Невена Станисављевић с Филозофског факултета у Нишу за „Брачну тематику у стваралаштву Јована Стерије Поповића”.

Трећа награда отишла је у руке студенткињама Филозофског факултета у Београду Јовани Раденковић за дело „Проперције и Милан Ракић као поетае нови: стварање ’новог језика с новим осећајем’” и Нади Крстић за „Семиотика одеће у Сремчевој ’Зони Замфировој’”, те Пољаку Рафалу Жуковском, студенту Филозофског факултета у Новом Саду, за рад „Библиотека Зорана Живковића као пример постмодерног романа”.

– У старим цивилизацијама, пре свега мислим на римску и грчку, постојали су термини којима је означавано колику бригу треба посветити језику на којем се пише и којим говори неки народ – рекао је на јучерашњем уручењу награде члан жирија проф. др Војислав Јелић. – Нажалост, у нашем језику таквог термина нема. У којој ми мери негујемо свој језик сведочи наша садашњост, прошлост, а сведочиће и будућност.

Добитници Бранкове награде треба да буду они који ће водити рачуна управо о томе, дакле, да негују свој језик јер, као што је рекао један анторполог, „Врата сваке културе отварају се кључем њенога језика”. Ми често на ту чињеницу заборављамо, данашњи свет углавном живи у опреци између аутентичног језика и језика термина. Аутентични језик је језик стваралаца и њиме треба да пишу студенти.

Првонаграђени Иван Штерлеман сматра да је предност његовог рада вероватно у самом наслову.– Нико се није бавио толико том темом – рекао је Штерлеман. – Мислим да је рад оригиналан и због своје форме и можда авангарднијег приступа књижевној критици. Рађен је у форми есеја, али с позиције филмске теорије нарације Данила Киша. Хтео сам да покажем везу традиције и новог, тај Yојсовски приступ новом – чување традиције кроз коришћење нове форме, уопште, дијалог с новим формама.

За Бранкову награду могу да конкуришу студенти филолошких и филозофских факултета са својим семинарским и дипломским радовима насталим током редовних студија, као и мастер радовима писаним на српском језику или преведеним на српски.

З. Милосављевић

 

EUR/RSD 117.1474
Најновије вести