Квар на Николићевом авиону, отказана посета Ватикану

Авион којим је председник Србије Томислав Николић полетео за Ватикан принудно се вратио на београдски аеродром због квара на једном мотору. Посета Светој столици због тога је отказана.

Мотор на авиону „фалкон 50” Владе Србије престао је да ради изнад Јадранског мора. Летелица, која се налазила на висини од 10.000 метара, пропадала је готово два километра, али је, захваљујући искусном пилоту, несрећа избегнута.

Авион се вратио у Београд и безбедно слетео на аеродром „Никола Тесла”, а посета Ватикану је отказана. Саветница председника Србије Станислава Пак потврдила је Тањугу да је посета „отказана до даљњег, док се не утврде термини за нову посету”.

– Надамо се да ће то бити ускоро – рекла је Станислава Пак.

Николић је кренуо у једнодневну званичну посету Ватикану, где је требало да се састане с папом Фрањом и с државним секретаром Свете столице кардиналом Пјетром Паролином. Председник Србије је, како је најављено из његовог кабинета, требало да разговара и са секретаром Свете столице за односе с државама надбискупом Полом Галахером и шефом Одсека за Западни Балкан монсињором Хенриком Јакодзинским. Најава званичне посете председника Николића Ватикану стигла је као потврда оцена да су односи Свете столице и Србије последњих година добри, без отворених питања и да се крећу узлазном линијом.

– Само захваљујући великом професионализму и изузетном умећу нашег пилота избегнута је трагедија – изјавила је саветница председника Србије Станислава Пак, која је била у Владином авиону са шефом државе, који је принудно морао да се врати на београдски аеродром.

– У једном тренутку смо падали као камен – сведочи она о драми у авиону. – У току лета над Јадранским морем отказао је мотор и тада је почела драма, али се авион, следећи процедуру, вратио у Београд и безбедно слетео на аеродром „Никола Тесла”.

У „фалкону” су били и председникови саветници Иван Мркић, Оливер Антић и Јасмина Митровић Марић.

– Преживели смо праву драму у ваздуху и могу да кажем да су председник Николић и његови сарадници неповређени слетели у Београд само захваљујући невероватној присебности и вештини пилота и копилота – рекао је о једночасовној драми у ваздуху саветник српског председника Иван Мркић. – Кренули смо из Београда око осам сати и изненада је, око девет сати, један мотор отказао. Летелица је постала нестабилна, тресла се, ми смо буквално летели по авиону. Тврдим да смо остали живи само захваљујући пилоту.

Он напомиње да је авион стар 34 године, и да је он лично, летећи тим авионом, пет пута преживео разне инцидентне ситуације.

Саветник председника Србије Оливер Антић, који је био у авиону којем је отказао мотор на путу за Ватикан, рекао је за Н-1 да је ситуација била доста драматична.

– Чуло се као да је нешто пукло кад смо били на 10.000 метара и онда смо почели окомито да падамо, носом надоле – рекао је Антић. – То је трајало неколико минута... Онда су пилоти успели да активирају друга два мотора.

– Влада Србије није разматрала набавку новог авиона – изјавила је министарка саобраћаја Зорана Михаловић.

На питање новинара да ли је Влада Србије заслужила нови авион пошто је постојећи стар 35 година и често отказује, она је кратко одговорила да се о томе није разговарало. Зорана Михајловић је рекла и да ће, уколико је то могуће, бити пооштрени критеријуми за безбедност у ваздушном саобраћају.

С. Ст. - В. Ђ.

 

Извињење папи

Председник Србије Томислав Николић упутио је писмо извињења папи Фрањи јер је због квара на авиону био принуђен да се врати у Београд, речено је Танјугу у кабинету председника Републике. Николић је изразио и жаљење због отказивања посете папи Фрањи и наду да ће се у најкраћем могућем року посета реализовати. Како је речено, већ се воде интезивни разговори да би се утаначио нови датум посете председника Србије Ватикану.

 

Најскромнија флота у региону

У поређењу са земљама региона, Србија спада међу најскромније кад је у питању вредност службеног авио-парка. Влада Републике Српске, на пример, располаже авионом „цесна 525”, чија се вредност процењује на готово пет милиона америчких долара и који спада у категорију најсавременијих модела за ВИП летове. Државни врх Хрватске, како су раније објавили медији, може рачунати на луксузни „челинyер ЦЛ-612”, чија је цена била 18 милиона долара. Македонија, која је 26. фебруара 2004. године изгубила председника Бориса Трајковског у авионској несрећи у БиХ, годину касније набавила је из САД летелицу „лир yет 60” по 11 милиона долара.

 

Чести проблеми с „фалконом”

Због разних кварова на авиону „фалкон”, који је произведен 1981. године, као и на другом Владином авиону, „лир yету”, произведеном 1991, српски званичници су у више наврата имали проблема.

Због квара на „фалкону”, у децембру 2012. године тадашњи премијер Ивица Дачић није на време полетео с аредорома „Никола Тесла” на Кипар. Квар је установљен тек када су премијер и делегација ушли у авион па се чекала набавка новог дела, саопштили су тада надлежни. Проблеми с Владиним „фалконом” забележени су и 19. новембра у Уједињеним Арапским Емиратима, а тадашњи први потпредседник Владе Александар Вучић се вратио у земљу авионом шеика Мухамеда бин Заједа ал Нахјана.

С истим авионом пет месеци раније имао је проблеме и тадашњи премијер Мирко Цветковић, који због квара летелице није отишао у Брисел на састанак министара економије и финансија ЕУ.

Проблем на Владином авиону догодио се и 2. децембра 2010, када је Цветковић полетео у службену посету Бугарској, да би се вратио након што је пилот детектовао недозвољене потресе на летелици. Нешто раније, у новембру те године, још један инцидент с „лир yетом” догодио се приликом Цветковићеве посете Прагу. Августа 2010. године, приликом одласка министра одбране Драгана Шутановца у Багдад, уочи полетања уочен је квар на мотору „фалкона”, а пошто је отклоњен, делегација је отпутовала у Багдад. У марту 2011. министар спољних послова Вук Јеремић каснио је у повратку из Париза више од три сата јер је пилот на писти уочио квар који су механичари потом отклонили.

EUR/RSD 117.1776
Најновије вести