Неупотребљива рачуница Покрајинске владе

Нацрт закона о финансирању Војводине, који је Покрајинска влада у фебруару упутила Скупштини Војводине на усвајање, неупотребљив је, незаконит и неекономичан, сматра у покрајинском парламенту

 опозициона Српска напредна странка. После правне анализе текста, који је написан на две стране и садржи 12 тачака, напредњаци оцењују да га је аутор написао с намером да не буде прихваћен, што би, по оцени посланика те странке, послужило коалицији владајућој у Војводини да у изборној години каже да Република „не да” да се усвоји закон о финансирању.

Због изузетне важности тог закона за грађане Војводине, СНС је предложио да се у писање закона крене од „белог папира”, односно да Скупштина Војводине формира радну групу, као што је био случај приликом усклађивања Статута с одлуком Уставног суда, и да се напише закон о финансирању који ће бити и у складу с прописима и од користи Војводини. Посланици СНС-а такође сматрају да тај правни акт нико не би знао боље да напише од покрајинских посланика, који представљају грађане у Скупштини и најбоље знају проблеме и потребе покрајине. Предлог напредњака, међутим, није прихваћен, иако се зна да без подршке СНС-а, као највеће странке у Србији, ниједан закон у Народној скупштини не може бити прихваћен.

– Тај нацрт закона о финансирању по свему судећи је још један пропали покушај политичке подметачине Демократске странке, на које смо у последње време навикли – каже за „Дневник” посланик СНС-а Владимир Галић, правни стручњак, који је у име своје странке урадио правну анализу радне верзије документа. – Онај који је писао такав нацрт очекује да никада ни не буде усвојен. Сматрам да је то била намера аутора.
Наводи да је нацрт фактички неупотребљив јер је незаконит, супротан Закону о пореском поступку и пореској администрацији, као и Закону о буyетском систему и другим прописима. Каже да свака одредба Нацрта садржи или незаконитост или немогућност фактичке примене.

– Примера ради, члан 3 текста каже „Сви приходи и примања буyета АПВ јесу општи приходи буyета АПВ и могу се користити за било коју намену у складу са законом”. У складу с којим законом? Намена тих прихода, по Уставу, јесте финансирање утврђених надлежности Војводине. Ако се узме у обзир да је Закон о утврђивање надлежности одлуком Уставног суда још јула 2012. године проглашен противуставним, а покрајинска администрација три године није нашла за сходно да се приведе одлуци Уставног суда, с правом се питамо: којим законом је утврђена намена трошења тих пара? – каже Галић.

С друге стране, он наводи да се Нацртом каже да су сви приходи – општи приходи. То, по његовом тумачењу, не може бикти јер и сам Устав прави разлику између изворних прихода Војводине и учешћа Покрајине у делу прихода Републике Србије. Како Галић објашњава, ПДВ се никако не може сматрати општим приходима Војводине јер је он приход Републике.

– У члану 6 Нацрта се наводи „Приходи буyета АПВ јесу сви приходи који се наплате на територији АПВ остварени обавезним плаћањем пореских обвезника”. Од наплате ПДВ-а и акцизе тражи се по 30 одсто. По правним прописима, то је неодрживо. Јер, обвезници ПДВ-а имају своје седиште, свој порески идентификациони број и свој матични број, и ПДВ се плаћа према седишту пореског обвезника, а никако према територији где је промет остварен – објашњава.

Нацртом се тражи и образовање пореске управе Војводине. Она би самостално наплаћивала све приходе на територији покрајине да би након наплате, односно после остваривање укупних прихода утврђених актом о буyету Војводине, вратила остатак наплаћених новаца републици. Значи, све што се наплати преко седам одсто, враћа се Републици.

– Ако је то тако, онда пореска управа АП Војводине фактички није део пореског система Републике Србије. Није ми јасно да ли аутор таквог нацрта тражи новац за финансирање АПВ, или жели посебну пореску организацију Војводине? – пита Галић.

Ержебет Марјанов
 

Вођење пореске политике?

Владимир Галић посебно указује на члан 7 Нацрта закона, који налаже да „Скупштина АП Војводине даје мишљење на предлог закона којим се уводе, укидају или мењају пореске стопе”.
– То значи да, уколико, примера ради, Република Србија жели да смањи порез на додату вредност на 19 одсто за целу територију републике, по таквој формулацији Нацрта она би морала да тражи мишљење АПВ. Значи, тражи се активно учешће у вођењу пореске политике Републике Србије. Нигде у свету не постоји да територијална јединица, аутономна покрајина у било којој држави, учествује у вођењу пореске политике. Дакле, потурају акт за који знају да је незаконит па не може проћи јер не може проћи Секретаријат за законодавство и надлежне одборе. Они то смишљено раде само због тога да би у предизборној години рекли: ето, не да нам Република Србија – поручује Галић.

 

EUR/RSD 117.1776
Најновије вести