Стигла прва кинеска локомотива за ЕПС

ОБРЕНОВАЦ: ЕПС је набавио нову електричну локомотиву, прву после три деценије, која ће омогућити поузданији превоз угља до Термоелектрана „Никола Тесла", а в.д. директора ЕПС-а Милорад Грчић рекао је данас да је тако почела обнова вучних средстава у ТЕНТ-у.
Kineska lokomotiva
Фото: Tanjug

Грчић је најавио да ће друга локомотива стићи из Кине за шест месеци.

Локомотиве ЕПС набавља од кинеских партнера на основу уговора вредног 533 милиона динара.

На прву локомотиви је приликом данашњег свечаног пријема била окачена застава за натписом на кинеском "Пријатељство Србије и Кине је као пупољак који цвета".

Долазак нове локомотиве означава почетак обнове вучних средства Железничког транспорта ТЕНТ-а у којем је просечна старост локомотива око 40 година, а локомотиву најновије генерације за ЕПС је направила кинеска компанија CRRC ZELC.

"Ово је велики дан за ЕПС. Можда није огромна вредност уговора,али ако се узме обзир цицњеница да је ово прва локомотива која је стигла у ЕПС после 30 година и да је просечна старост локомотива 40 година - ово је веома, веома важан дан", нагласио је Грчић.

Кинеска локомотива ће вући вагоне на једној од најоптерећенијих индустријских пруга у Европи, којом се од копова рударског басена „Колубара" до ТЕНТ-а дневно допреми и до 100.000 тона угља.

"Реч је локомотиви дупло веће снаге од оних које сада користимо у ТЕНТ-у, мање троше електричну енергију пошто имају систем за повраћај неискоришћене струје, мање загађују околину и мање су бучне. Може лакше да ради у отежаним односно зимским временским условима", нагласио је Грчић.

Уговор је склопљен пре годину дана и у договореном року из Кине је стигла модерна локомотива, двоструко снажнија од оних које има Железнички транспорт ТЕНТ. 

Локомотива је тешка 120 тона и дуга 21,7 метара.

Нова локомотива пројектована је кретање брзином до 140 километара на час. 

Може да ради у различитим временским условима, опремљена је савременим системима заштите, има видео надзор са осам камера које снимају контактни вод, простор испред и простор иза локомотиве.

Постоји и могућност праћења положаја локомотиве из центра даљинског управљања као и систем даљинског праћења и очитавања дијагностике сметњи или кварова.

Нове електричне локомотиве испуњаваће све услове за савремен и безбедан саобраћај, не само на индустријској прузи већ и на пругама јавне железнице. 

Грчић је рекао да Србија и Кина имају одличну сарадњу која даје резултате.

Како каже, ЕПС поштује смернице владе и иде у добром правцу модернизације и дугорочног опстанка.

Грчић је изразио уверење да је набавка локомотива само почетак дугорочне сарадње са том кинеском компанијом и додао да ЕПС већ успешно сарађује са другим компанијама из Кине.

Председник компаније CRRC ZELC Чо Шингхе је рекао да иако је први пут у посети Србији много зна о нашој земљи.

“С времена на време се присетим познатог филма Мост. За Кинезе је Србија фантастична земља. Овде је рођен не само национални херој већ и велики број врхунских спортиста је овде одрастао. Кинези су импресионирани познатим фудбалским тренером Бором Милутиновићем који је 2001. успешно водио кинески национални тим на светском шампионату, што се чекало 44 године”, рекао је Чо.

Он је истакао да су све бољи односи две земље и додао да су на тендеру добили посао да направе две локомотиве и да су прву испоручили за мање од годину дана.

Чо је рекао да је та компанија највећи кинески произвођач возова и да имају поруџбине од земаља широм света, као и да су радили у Европи за Турску, Македонију, Аустрију, Чешку, Немачку и друге.

Изразио је наду да ће бити ангажовани и на развоју железничког саобраћаја у Србији подсетивши да Кина реализује са Европом програм “Појас и пут” и сарадњу са 16 земаља централне и истичне Европе.

Саветник за економска питања у амбасади Кине Танг Шаодонг је рекао да је та компанија симбол и представник кинеске призводње возова, који се користе свуда у свету.

“Ова компанија дошла код вас односно на ново тржиште и надамо се да ће дати већи допринос развоју транспорта. Кроз ту сарадњу ће обе стране профитирати”, нагласио је он.

Извршни директор за производњу енергије Саво Безмаревић је рекао да је ТЕНТ први пут после 1986. године проширује свој возни парк електричним локомотивама за вучу возова.

“Оне представљају значајан замајац развоју ЕПС-ове железнице. По обиму средстава ово представља највећу инвестицију у Железнички транспорт ТЕНТ-а после три деценије ”, нагласио је Безмаревић.

Он је додао да је до сада ТЕНТ-овом железницом превезено око 850 милиона тона угља из Колубаре за производњу електричне енергије.

EUR/RSD 117.1776
Најновије вести