С друге стране, на панелу на 19. економском самиту Србије посвећеном утицају компанија на домаће и регионално пословање, истакнуто је да држава мора да настави да смањује бирократске процедуре и да настави рад на дигитализацији свих јавних услуга.
Директор „Атлантик групе”, компаније која у региону запошљава око 5.500 људи а у Србији 2.000, Владимир Чупић каже да у нашу земљу вреди инвестирати јер је добар однос уложеног и зарађеног новца.
Србија је, каже, растуће тржиште, што је битно за сваког инвеститора.
– Важно је да се убрза прекогранична трговина јер тренутно на границама често постоје проблеми попут дугих задржавања на прелазима због неусаглашене и обимне папирологије – истакао је Чупић.
Објаснио је да је дошло до промене курса у политици државе, која је прво стабилизовала фискални сегмент, а инвестиције, које су се раније заснивале на радно интензивним делатностима, данас су окренуте ка улагању у софистицирану индустрију.
Директор у Сектору међународних послова и регулација у компанији „Телеком Аустрија”, која је власник компаније „Вип”, Иво Ивановски напомиње да је важно имати добру климу у земљи да би се привукле стране инвестиције и да постоје једнаки услови за све.
– А мислим да то постоји у Србији – казао је Ивановски, указујући на то да је веома важно да држава инвестира у образовање, односно развој људских ресурса за потребе компанија.
Председник „Конфиндустрије Србија” Ерих Кошута сматра да су се стандарди на тржишту наше земље знатно побољшали и да је важно радити на промоцији српских производа у свету. Наводи занимљиву оцену којом илуструје важност брендирања производа из наше земље:
Генерална директорка у компанији „Нестле” за југоисточно тржиште Јана Михаилова, рекла је да је та компанија врло задовољна тржиштем у Србији.
– Конкуренција је оно што подстиче тржиште, а ми имамо довољно конкуренције овде – рекла је Јана Михаилова, и оценила да је макроекономска стабилност у Србији добра. – Треба се позабавити радном снагом јер ће у тој области у будућности бити проблема у смислу како пронаћи довољан број радника.
– Људи у свету, на пример, не знају да се аутомобил марке „Фијат” којим се папа Фрања вози током својих званичних посета државама, заправо производи у Србији – казао је он.
Додао је да бројне компаније које долазе у Србију долазе у нашу земљу како због доброг тржишта, тако и због могућности да даље уђу на тржишта попут Русије. Али, указује, има још тога на чему треба радити када је реч о лакшем пословању компанија.
– Још постоје острва у српској бирократији у којима је печат још тражен, поготово када је реч о царинским процедурама – рекао је Кошута.
Када је реч о недостатку радне снаге на тржишту Србије и региона, каже да се многе компаније суочавају с тешкоћама да нађу раднике. Та ситуација ће се, сматра, погоршати у годинама које долазе јер у Србију долазе велики инвеститори па је компанијама све теже да нађу довољан број, како високо образоване радне снаге, тако и нискоквалификованих радника.
Љ. Малешевић