Промовисан национални модел дуалног и предузетничког образовања

„Град Нови Сад се пре две године, у складу с препорукама Министарства просвете, али пре свега вођен потребама привреде и анализама Националне службе за запошљавање и Привредне коморе, укључио у увођење дуалног образовања у наш образовни систем као партнер“, рекао је у Новом Саду, на промоцији Националног модела дуалног и предузетничког образовања градоначелник Новог Сада Милош Вучевић.
dualno vucevic
Фото: Град Нови Сад

По овом моделу у Новом Саду се у Машинској, Елекротехничкој, Економској и Техничкој школи „Павле Савић” данас образује 264 ученика у шест профила, а жеља нам је да се повећа и број школа и број ђака, али и број профила.

По речима градоначелника Новог Сада, у читав процес морају бити укључени привредници који ће рећи какав кадар им је потребан у условима када из једне, идемо у другу технолошку револуцију, јер само тако можемо држати корак са светом и омогућити младима да остану у земљи и радом допринесу њеном напретку.

„Привредна комора иницирала је увођење дуалног образовања у наш школски систем јер су нам привредници указивали на неспремност свршених ђака за рад и на непостојање кадрова потребних привреди“, рекла је директорка регионалне Привредне коморе Србије региона Привредне коморе Јужнобачког управног округа Оливера Симовић.

„Данас имамо дуално образовање у 128 школа, које сарађују са 600 компанија на школовању за 32 профила, а нарочито ваља истаћи да се од 120 свршених ученика њих 83 запослило у компанијама у које су ишли на обуке.“

Фото: Град Нови Сад

Покрајински секретар за образовање и потпредседник Покрајинске владе Михаљ Њилаш рекао је да се кроз дуални модел образовања привреда укључила и интегрисала у образовни систем и обрнуто. Он је навео и да је секретаријат на чијем је челу од првог дана укључен у овај пилот пројекат, те да је з Војводини, од првобитне три средње школе и три образовна профила, данас у њему 25 средњих школа с 18 образовних профила.

„По дуалном моделу образовања у Војводини се данас школује 727 ученика и то 518 на српском и 126 на мађарском језику у трогодишњим профилима и 90 ученика у четворогодишњим“, рекао је Михаљ Њилаш.

„Ова одељења сада су нам попуњена 80 одсто и све је веће интересовање ученика за њих, па се иницира и увођење нових профила. У овом послу ми смо модератори и прикупљамо предлоге школа усаглашене с локалном самоуправом.“

Министарство просвете али и родитељи и ученици, коначно су схватили да савремени технолошки развој лежи у компанијима и да ученици могу у њима стећи онај квалитет знања која их чини одмах запошљивим, казала је помоћница министра просвете за дуално и предузетничко образовање Габријела Грујућ.

„Пре две године када смо почели, Привредна компра се већ три године борила да се дуално образовање уведе у наш ситем“,  рекла је Габријела Грујућ.

„Данас се у Србији по овом моделу школује 4.500 ученика у 33 образовна профила. На 600 часова теоријске наставе они имају 300 часова праксе у компанијама, што им је омогућило да,од пасивних посматрача, постану активни учесници у васпитно образовном процесу.“


Ускладити школу с потребама привреде

Говорећи о Националном оквиру квалификација,руководилац групе за развој високог образовања Весна Фабиан подсетила је на то да је након деценије припремних активности прошле године донет закон који регулише ову област.

„Доношење Закона део је решавања кључних проблема неусклађености система квалификација с потребама привреде, друштвеног и личног развоја, проблема недовољно развијеног и одрживог система социјалног партнерства, односно институционалних и функционалних веза у процесу развоја и стицања квалификација“, рекла је Весна Фабиан.

„Како би се осигурала релевантност знања и вештина на тржишту рада Законом о НОКС креиран је и правни основ за успостављање институционалног оквира НОКС. У последњем кварталу 2018. године основани су Савет за НОКС, Агенција за квалификације као и секторска већа, у чији састав је ушло преко 200 представника социјалних партнера.“


Фото: Град Нови Сад

По речима помоћнице министра просвете за предшколско и основно образовање Весне Недељковић дуално образовање је део свеопште образовне реформе којом се мења парадигма учења и која окупља младе и наставнике који схватају да предузетничко образовање обухвата све сфере живота.

О примени Закона о дуалном образовању, поред Габријеле Грујић,говорили су и руководилац центра за едукацију и дуално образовање Привредне коморе Србије Мирјана Ковачевић, Марко Каспар из компаније Електротехника - Јужна Бачка, Зоран Тодић из компаније „Неофитон” и Слађана Грујић, која се осврнула на значај локалне самоуправе у креирању плана уписа ученика у средњем стручном образовању.

„Дуално образовање уведено је на иницијативу привредника, а Закон о дуалном образовању ту је да дефинише обавезе, одговорности и права компаније“, рекла је Мирјана Ковачевић.

„Тренутно је у Србији око 600 компанија укључено у реализацију модела дуалног образовања, у наредној години очекујемо и више, а све зависи од тога колико и како ће моћи да испуне захтеве које пред њих поставља овај закон. На скупу су представљени и правилници предвиђени овим законом, било је речи и о каријерном вођењу и саветовању у дуалном образовању, а указано је и на значај оснивања и рада ученичких задруга основних и средњих школа, као једног од добрих модела за иницијативу и предузетништво.

Представљајући Правилник о ученичким задругама, саветница министра просвете за финансијску писменост и предузетништво Гордана Степић је рекла да задруге, за разлику од редовне наставе, дају могућност „животнијег учења“. По њеним речима, ученичка задруга доприноси повезивању наставе са светом рада, формирању радних навика, професионалној оријентацији и представља својеврсну припрему ученика за избор дуалних образовних профила средњих школа.

Скупу у организацији Министарства просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије, су присуствавали представници локалне самоуправе, Министарства просвете, Привредне коморе Србије, као и бројни директори школа.

Д. Девечерски

Фото: Град Нови Сад

EUR/RSD 117.1776
Најновије вести