У војвођанским школама остало празно још 576 првачких столица

НОВИ САД: У Војводини је, судећи по Извештају Покрајинског секретаријата за образовање о упису првака у основну школу и у овој школској години, мање и школа и ђака него лане.
skola ucionica
Фото: Dnevnik (arhiva)

Наиме, у 344 државних основних школа (једна мање него прошле школске године) уписано је 16.912 ученика, што је за 586 или за 3.35 одсто мање него лане, док је у четири приватне школе, што је такође за једну мање него лане, уписано 42 првака, то јест 10 више него прошле школске године. Мада је у државним школама више од 97 одсто ученика у некомбинованим одељењима , којих је 841, то јест 29 мање него лане, ипак је, у односу на прошлу годину, број комбинованих одељења повећан за једно, па их је сада 136, са просечно, као и лане, по 17 првака.

Највећи број првака, њих 15.158, у свим локалним самоуправама у Војводини, наставу у 327 школа похађа на српском језику, а од тог броја их је 1.555 у 152 издвојена одељења. Као и лане, и ове године је просечан број ђака у одељењу 19. У поређењу с претходном школском годином, број ученика који наставу слушају на српском смањен је за 415, а укупан број одељења за 17. Број некомбинованих одељења с наставом на српском смањен је за 16, а у њима је, као и лане, просечно по 20 ђака, док је број комбинованих одељења смањен за једно, као и просечан број ученика по одељењу, који је ове године четворо.

Настава на мађарском језику заступљена је у 66 основних кола у 27 локалних самоуправа, и то у Ади, Апатину, Бачкој Тополи, Белој Цркви, Бечеју, Житишту, Зрењанину, Кањижи, Кикинди, Ковачици, Ковину, Кули, Малом Иђошу, Новој Црњи, Новом Бечеју, Новом Кнежевцу, Новом Саду, Оyацима, Панчеву, Пландишту, Сенти, Сомбору, Србобрану, Суботици, Темерину и Чоки.Овом наставом обухваћено је укупно 1.318 ученика у 114 одељења, од којих је 35 издвојених с 342 ученика. Просечан број ученика у одељењима на овом наставном језику је, као и лане,12. У односу на прошлу школску годину, број ученика смањен је за 113, а број одељења за три. За пет је смањен и број некомбинованих одељења, у којима је, као и лане, у просеку по 14 ученика, док је комбинованих одељења два више него лане, а у њима, као и прошле године, у просеку седи по три ученика. За мање од 15 ученика настава се организује у 61 одељењу. Изборна настава из предмета мађарски језик с елементима националне културе, са по два часа недељно, организована је у 26 локалних самоуправа, у 71 основној школи, а похађа је 492 првака, што је за 60 ученика мање него лане.


Посебни планови за 241 ђака

И ове школске године за ученике са сметњама у развоју и инвалидитетом, као и за оне с изузетним способностима израђују се индивидуални образовни планови, у складу с њиховим потребама.

Тако се начини рада и услови у којима се тај рад изводи (ИОП1) прилагођавају за 137 првака, у 69 школа, у 26 јединица локалне самоуправе, док се за 103 првака, у 58 школа, у 29 јединица локалне самоуправе, ови садржаји не само прилагођавају, него и мењају заједно а исходима и стандардима постигнућа (ИОП2). Наставни садржаји се, у оквиру ИОП-а3, проширују у Војводини ове године само за једног првака с изузетним способностима, и то у Кули.


Наставу на словачком језику, у 11 локалних самоуправа, и то у Алибунару, Бачу, Бачкој Паланци, Бачком Петровцу, Беочину, Зрењанину, Инђији, Ковачици, Новом Саду, Оџацима и Старој Пазови, у 16 школа похађа 309 шака у 20 одељења, са просеком од 15 ученика по одељењу. У односу на прошлу школску годину, број ученика повећан је за два, а како је број одељења смањен за четири, у просеку је по два ученика по одељењу више него лане. Од ових ученика, само 10 их је у издвојеним одељењима. Некомбинованих одељења је 14, што је за четири мање него лане, у њима има 290 првака, а просечан број ученика по одељењу је 21, што је за пет више него лане. Комбинованих одељења је, као и прошле године шест, у њима је 19 ђака, с просеком од три по одељењу, што је за једног ученика мање него лане. За мање од 15 ученика настава се на овом језику организује у седам одељења. Изборна настава словачког језика с елементима националне културе остварује се у 11 локалних самоуправа, у 31 школи, за 151 првака, то јест за 51 ђака више него прошле школске године.

На румунском језику настава је заступљена у девет локалних самоуправа, и то у Алибунару, Белој Цркви, Вршцу, Житишту, Зрењанину, Ковачици, Панчеву, Пландишту и Сечњу, у 15 школа и то у 11 матичних школа за 64 ученика и у седам издвојених одељења са 17 ђака. У просеку у одељењу има пет ђака, што је по један мање него лане.У односу на прошлу школску годину, на овом наставном језику има чак 38 првака и два одељења мање.Некомбинованих одељења с наставом на румунском ове године је шест, два мање него лане, а у њима је 54 ученика и то, у просеку девет по одељењу , што је за једног ученика мање него лане. У 12 комбинованих одељења, што је исто као лане, ове године је 27 ученика, то јест просечно по два, што је за једног ученика мање него лане. Настава на румунском језику, за мање од 15 ученика првог разреда, остварује се у 17 одељења. Изборна настава румунског језика с елементима националне културе остварује се у седам локалних самоуправа, у 12 основних школа, за 68 ученика, што је, у односу на прошлу школску годину, седам првака више.


Колико деце изучава матерњи језик

Мада нема организоване комплетне наставе, у војвођанским школама, припадници ромске, буњевачке, бугарске, чешке и украјинске националне заједнице свој матерњи језик с елементима националне културе могу да изучавају као изборни предмет два часа недељно. У овој школској години ромски језик са елементима националне културе, у првом разреду организоан је у Ади, Алибунару, Бачкој Паланци, Бечеју, Жабљу, Зрењанину, Кикинди, Ковачици, Ковину, Новој Црњи, Оџацима и Сремској Митровици у 20 школа, за 95 ученика, што је за 34 ученика мање него прошле школске године.

Украјински језик у Врбасу, Кули и Новом Саду у четири школе учи 11 првака, осам више него прошле школске године. Буњевачки у седам суботичких школа учи 26 првака,то јест 12 мање него лане. Чешки језик у три школе у белој Цркви слуша 32 ученика што је у односу на прошлу школску годину повећање за шест ученика. Македонски језик заступљен је у Вршцу и Панчеву у две школе само за четири ученика што је за чак 10 мање него лане. У овој школској години ниједан првак не учи бугарски, а лане их је било троје.


Настава на русинском језику организована је у Врбасу и Кули за 28 првака у два некомбинована одељења, што је, у поређењу с претходном школском годином, за три ученика и једно одељење мање. Зато је просечан број ученика по одељењу повећан са 10 на 14, мада је, у стварности, у једном од ових одељења мање од 15 ученика. Изборна настава русинског језика с елементима националне културе организована је у шест локалних самоуправа, у 18 основних школа, за 43 првака, што је за 14 ученика мање него прошле школске године.

Настава на хрватском језику заступљена је само у Суботици и то у четири основне школе за 18 ученика, од којих је шест у три школе у седишту, а остали су у два издвојена одељења. Просечан број ученика по одељењу је четири, што је за два ученика мање него прошле школске године. У односу на прошлу школску годину, број ученика смањен је за 19, а одељења за једно. За једно је смањен и број некомбинованих одељења, па их је сада два, с укупно 11 ученика. Комбинованих одељења је, као и лане, три са седам ђака. Изборна настава хрватског језика с елементима националне културе организована је у пет локалних самоуправа, у 10 школа, за 55 ученика, то јест за 22 ђака више него лане.

Д. Девечерски

EUR/RSD 117.1415
Најновије вести