За изглед „Деспота” задужен дизајнер из Зрењанина

На обележавању Дана Републике Српске у Бања Луци, “звезда” дефила било је оклопно мултифункционално возило “Деспот”, које је дизајнирао тридесетседмогодишњи Дарко Марчета из Клека
Darko Marčeta Foto: privatna arhiva
Фото: Дарко Марчета Фото: приватна архива

И ове године, 9. јануара, обележен је Дан Републике Српске. Под слоганом “За сва времена”, 28. рођендан Републике Српске прослављен је у Бања Луци, између осталог, уз свечани дефиле припадника Жандаремерије, обучених у црну униформу и наоружаних најсавременијим личним оружјем, као и моторизованог ешалона. “Звезда” овог дефила било је оклопно мултифункционално возило “Деспот”, које је произведено у компанији “Технички ремонт Братунац” (ТРБ). Овом приликом представљено је пет таквих возила.

Како кажу његови творци, “Деспот“ припада категорији савремених оклопних возила намењених обављању веома широког спектра мисија из домена полиције и војске. Овај оклопњак се може користити за патролне и извиђачке мисије, за превоз и подршку јединица за специјалне операције, противгерилску, противтерористичку и противоклопну борбу, као командно возило, за контролу граница, контролу територије, осматрање, те као санитетско и медицинско возило. Потпуно је опремљен савременим термовизијским камерама и уређајима за посматрање у кругу од 360 степени, опремом за препознавање лица и возила, као и за форензичку претрагу.

“Деспота” је дизајнирао тридесетседмогодишњи Дарко Марчета из Клека, села на подручју града Зрењанина. Дарко је пореклом из Мркоњић Града, а данас је, иако живи у Зрењанину, због посла ангажован на релацији између Београда и Братунца. Одувек је, како каже, маштао да буде дизајнер аутомобила. И онда када је био активан као голман у Фудбалском клубу Будућност из Банатског Двора, и када је био ангажован у породичној текстилној фирми коју је основао његов отац. Школске свеске су му биле пуне цртежа аутомобила које је виђао на улици. Први цртеж је нацртао са две године, и била је то чувена „лада“.

Фото: Оклопно возило „Деспот“  Фото: промо

А последњих осам година је уложио огроман труд не би ли остварио своје снове. У томе му је својевремено помогао и покојни Мирко Алвировић, аутор чувене емисије посвећене аутомобилизму САТ, који је веровао у Дарков таленат и његову жељу за успехом. Алвировић му је 2016. године омогућио да оде у Милано, на семинар о ауто-дизајну, на коме је учествовало 16 врхунских шефова дизајна из највећих светских компанија.

- Знам да није лако и да треба испливати на површину у мору дизајнера. Зато сам, поред дизајна, нудио и техничка решења која су корисна у току вожње и тичу се безбедности. Када сам добио задатак од власника компаније “Технички ремонт Братунац” Славена Ристића да урадим дизајн новог оклопног возила, са захтевом да изгледа испред свог времена, мојој срећи није било краја. Никада нећу заборавити тај разговор. Од тог момента сам своју машту и знање усмерио ка возилу које је у међувремену добило име “Деспот” – прича Дарко Марчета за “Дневник”.

Свестан прилике која му се указала, овај дизајнер аутомобила је желео да понуди што лепше, квалитетније и функционалније возило.

- Сарадник с којим сам имао највише посла је инжењер Саша Голијанин. Он је био задужен за комплетну унутрашњу конструкцију. Радили смо чак и ноћу да бисмо усагласили дизајн са техничким могућностима које су нам биле на располагању. Више од 1.000 цртежа требало је да дођем до оног једног савршеног. А до савршенства дизајнер не може сам. Било је потребно много сати рада са инжењерима и целим тимом. Сваки њихов захтев, свака нова потешкоћа за мене су били још већи изазов. Пред сваким новим изазовом постајао сам маштовитији. Данас када видим „Деспота“ знам да смо успели као тим – објашњава Марчета.

Он додаје да је ово први пут да се у наменској индустрији стави акценат на дизајн. И испоставило се да је то добар потез челника компаније “Технички ремонт Братунац”, а Дарко им је веома захвалан на указаном поверењу.

А крајњи резултат изгледа овако - захваљујући аеродинамици возила, “Деспот” развија брзину од преко 120 километара на сат, што је реткост за возила тог типа која теже преко 14 тона.

Жељко Балабан

EUR/RSD 117.1484
Најновије вести