Срушити баријере и на границама и у главама

„Једино формирањем заједничког економског подручја Западног Балкана може се значајније убрзати привредни раст свих земаља у региону“, изјавио је јуче председник Привредне коморе Србије Марко Чадеж.
Kamioni na graničnom prelazu foto: Dnevni.rs/arhiva
Фото: Dnevnik.rs

Он је на скупу, у оквиру ЦЕФТА недеље 2017, у организацији Министарства трговине, туризма и телекомуникација Србије, Секретаријата ЦЕФТА и ПКС-а, рекао да пословна заједница тражи што једноставнија решења.

„Молим вас у име пола милиона компанија у региону да будете кретивни“, поручио је Чадеж.

Он је нагласио да је ЦЕФТА допринела политичкој стабилности у региону, подигла регионалну сарадњу и трговину – на пример, размена у региону повећана је 2,5 пута, с ЕУ 3,6 пута... Такође, малим и средњим компанијама ЦЕФТА је омогућила излазак на регионално тржиште, подизање конкурентности, прилив инвестиција.

48 сати камиони чекају на границама ЦЕФТА

„Али, земље региона су и даље недовољно интегрисане у глобалну економију. Кључни разлог је што једни и другима и даље, 11 година после, постављамо препреке у пракси договорене либерлизације, ометамо нецаринским баријерама, а најаважија препрека је у нашим главама“, нагласио је Чадеж.

Подсетио је на то да је Светска банка предвидела да ће земљама Западног Балкана, ако не убрзају раст, бити потребно око 60 година да стигну ниво развијених европских земаља мерено приходима становништва.

„Тај раст ћемо да пронађемо код нас, тако што ћемо наше економије повезати у јединствено економско подручје које га може генерисати, а не зато што у Бриселу то неко жели, већ због нас самих“,  поручио је Чадеж.

800 милиона евра плаћа се на разним границама

„ЦЕФТА споразум треба унапредити у правцу формирања заједничког економског простора“, изјавио је јуче министар трговине, туризма и телекомуникација Расим Љајић на скупу у оквиру ЦЕФТА недеље 2017, упозоривши на то да камиони у региону и даље на граничним прелазима чекају седам до 48 сати.“Влада Србије је спремна за формирање заједничког економског простора у региону, као и примену Акционог плана, који су договорени у Трсту. С друге стране, просечно задржавање камиона у Грузији је свега седам минута. Губимо 26 милиона сати годишње због чекања камиона с робом на граници, по подацима ММФ-а. Око 800 милиона евра се плаћа за различите врста услуга на тим граничним прелазима, оправадано или неоправдано, што је један одсто БДП-а земаља региона.“


Много губимо

Љајић је упозорио на то да се свака земља, ипак, и даље бави својим појединачним интересима, али да и даље немају извоз у складу са својим извозним потенцијалима.Наводи, на пример, да Албанија користи свега 40 одсто потенцијала када је реч о извозу према ЕУ, Македонија и БиХ 33 одсто свог потенцијала, Србија искоришћава 27 одсто мање од онога што би могла урадити... Додао је да је у региону учешће извоза у БДП-у око 27 одсто.По подацима ММФ-а, види се да земље у региону имају мање инвестиције, на пример 3,5 пута мање су биле у шест земаља региона него у Мађарској, 2,5 пута мање него у Чешкој.


Министар је нагласио да земље ЦЕФТА морају да „донесу одлуку о томе да ли ћемо чекати да политика реши све проблеме, па да тек онда кренемо у решавање или ћемо нешто учинити за привреднике”.

„Не можемо гурати проблеме под тепих, треба да тражимо решење за привреднике. Влада Србије је потпуно спремна да учини корак више и да идемо даље у формирање заједничког економског простора“, нагласио је Љајић.

Д. Урошевић

EUR/RSD 117.1474
Најновије вести