Михајловић: Брже рушење нелегалних зграда

БЕОГРАД: Министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Србије Зорана Михајловић изјавила је да ће данас пред посланицима Скупштине бити десет закона из области грађевинарства и саобраћаја чији је циљ да се домаћи прописи ускладе са стандардима ЕУ.
zorana mihajlovic
Фото: Tanjug (Rade Prelić, arhiva)

Међу законима ће се, између осталих, наћи измене Закона о планирању и изградњи, Закон о озакоњењу објеката, нови Закон о грађевинским производима, као и измене Закона о превозу путника у друмском саобраћају и закона из области ваздушног и водног саобраћаја.

"Мењамо законе како би ишли у корак с временом и достигли у тим областима европске стандарде. Имаћемо модеран транспорт и грађевинарство", рекла је Михајловићева новинарима пред почетак седнице Скупштине Србије.

Истакла је да се доноси потпуно нови Закон о грађевинским производима који ће први пут регулисати квалитет грађевинских производа и напоменула да су земље у региону одавно то урадиле.

Истакла је да се доносе измене и допуне Закона о превозу путника у друмском саобраћају које ће посебно регулисати такси превоз, пошто у Србији има најмање 17.000 таксиста који су саставни део транспортног система сваког града.

Михајловићева каже да је требало да локалне самуправе раније реше велики број проблема у вези с такси превозом и да ће те измене омогућити квалитетан такси превоз.

Када је реч о изменама Закона о планирању и изградњи и Закона о озакоњењу објеката, каже да ће бити решен проблем несавесних инвеститора и да ће моћи лакше да се руше нелегални објекти, пошто су до сада управни спорови трајали и по неколико година. "У међувремену се продају станови и онда локалне самоуправе нису могле да руше такве бесправне објекте", казала је министарка.

Такође, у катастру ће постојати забележба свих станова који су нелегално изграђени и такви станови и објекти неће моћи да се продају, и апеловала на грађане да не купују такве станове који су изграђени на нелегалан начин, а на општине и градове да локалне инспекције раде брже и савесније.

Зорана Михајловић истиче да ће бити продужено трајање грађевинске дозволе са две на три године, а локацијски услови са 12 на 24 месеца.

"Имаћемо и допуне Закона о катастру и е План, тако да планска акта више нећемо чекати годинама, што је понекад био случај", рекла је Михајловићева и додала да се уводе и мале лиценце, поред великих, тако да нико неће моћи да гради без лиценце.

Нагласила је, одговарајући на питање новинара, да ће сви моћи да се баве такси превозом, али у складу са законом.

"Влада јесте за дигитализацију и за апликације и сервисе попут кар-го и јандекс, али тражимо регистрацију", додала је Михајловићева.

Предлог закона предвиђа да се рокови за израду планских докумената скрате на највише 12 месеци, са садашњих најмање 18, а неретко и по неколико година.

Усвајањем измена закона омогућиће се да се План генералне регулације примењује директно и да сви плански документи буду јавно доступни у Централном регистру планских докумената. 

Такође је предвиђен краћи поступак за доношење измена и допуна планских докумената које ће трајати до шест месеци, продужавање важења локацијских услова са 12 на 24 месеца, као и могућност фазне градње. 

Главни циљеви доношења закона о изменама и допуна Закона о превозу путника у друмском саобраћају је да се додатно уреди област такси превоза, повећају капацитети инспекцијских органа и појача борба против сиве економије.

Предложена решења усклађена су с прописима Европске уније и не спречавају употребу модерних дигиталних апликација ради побољшања сервиса такси услуга, о чему, каже се, сведочи и појава нових такси оператера на тржишту.

Оно што ни важећи закон, а ни предложене измене не дозвољавају, јесте да се у области превоза путника појаве предузећа која немају одговарајућа одобрења за обављање делатности превоза путника. Ово је битно и са аспекта безбедности саобраћаја и корисника услуга јавног превоза, у који спада и такси делатност.

Доношењем закона о изменама и допунама Закона о истраживању несрећа у ваздушном, железничком и водном саобраћају прецизираће се одредбе којима се олакшава примена закона у пракси и омогућава поуздана и независна истрага несрећа.

Између осталог, омогућава се истрага удеса беспилотних летелица, као и укључивање представника ЕАСА или цивилних ваздухопловних власти друге државе у својству саветника у истрагама које спроводи Центар за истраживање несрећа у саобраћају. 

Одредбе предложеног закона о изменама и допунама Закона о транспорту опасне робе, а Михајловићева каже да се бележи раст тог транспорта и да су зато неопходне одређене измене, биће усаглашене са Законом о општем управном поступку, у којем су прописане све процедуре које се спроводе овим законом. 

Законом се дефинише база података за покретну опрему под притиском како би сви подаци о контролисању и пуњењу боца, цистерни под притиском, батеријских возила и гасних контејнера са више елемената били на једном месту и доступни свима. 

Између осталог, изменама се возилима која превозе опасну робу с високом потенцијалном опасношћу и цистернама омогућава предност приликом преласка државне границе. 

Такође, уводи се обавеза да се пре подношења захтева за издавање дозволе за транспорт опасног отпада, претходно прибавља полиса осигурања за штету начињену животној средини.

Усвајањем закона о изменама и допунама Закона о државној припадности и упису пловила и Закона о изменама и допунама Закона о поморској пловидби, домаће законодавство биће додатно усаглашено са прописима ЕУ. 

Измене закона о државној припадности и упису пловила прецизираће одредбе у вези с уписом пловила и онемогућиће се регистрација пловила чија старост је већа од законом допуштене, док ће изменама Закона о поморској пловидби бити уређена област рециклирања бродова, што је значајно за очување животне средине. 

Пред посланицима ће се наћи и Предлог закона о потврђивању Оквирног споразума о економској и техничкој сарадњи између Владе Републике Србије и Владе Мађарске у области инфраструктурних пројеката.

Споразум омогућава спровођење споразума који предвиђа сарадњу две земље у области управљања водом за пиће и отпадним водама, транспорта и одрживе мобилност, управљања чврстим отпадом, као и области заштити животне средине и енергетици. 

EUR/RSD 117.1776
Најновије вести