На плацевима продају половњаке, а избегавају да дају гаранцију

- Упркос томе што Закон о заштити потрошача обавезује продавце половних аутомобила да купцима дају гаранцију на купљену робу, они то често избегавају, изјавила Никица Јовановић из Националне организације за заштиту потрошача.
automobil volan
Фото: pixabay.com

Она је објаснила да Закон прописује да је продавац обавезан да у уговору назначи право на рекламацију у трајању од годину дана, и додаје да уколико то није неведено, онда важи законски рок рекламације од две године.

„Купац је у том гарантном року заштићен од свих врста кварова. То је прериод у коме аутомобил треба да вас служи уобичајено, и ако се деси неки проблем, имате право да то рекламирате продавцу. Ово превило се не односи на приватна лица, то јест грађане, већ само на предузећа регистрована за продају аутомбила”, нагласила је за Тањуг Јовановић.

Она наглашава да се рекламација подноси писаним путем, имејлом или тако што ће се у просторијама продавца тражити да се евидентира рекламација, како би постојао основ за заштиту права купца.

Закон прописује да је продавац обавезан да у уговору назначи право на рекламацију у трајању од годину дана, али то не важи када грађани продају свој половни аутомобил

„Продавац је обавезан да одговори писаним путем у року од осам дана од подношења рекламације, што је правило које важи и за сву осталу робу. У првих шест месеци можете тражити замену аутомобила, чак и поврат новца”, каже Јовановићева. Она, међутим, напомиње да се у пракси дешава нешто сасвиим друго од онога што Закон прописује.

„У пракси су често потрошачи по овом питању обесправљени, или им продавац гарантује мања права, односно наводи их на то да немају баш сва права по Закону. Мислим да вас продавци најчешће условљавају поправком, без давања других могућности”, каже Јовановићева.

Она је истакла да купац законска права не може да тражи уколико нема рачун за купљени ауто, односно, ако га је купио од нелегалног продавца.

То је предуслов не само за рекламацију већ и за тражење правне заштите од организације потрошача, ако своја права не може да реализује на други начин.

Јовановићева наводи да се у пракси веома тешко остварује право на замену аутомобила, јер закон обавезује продавца да потрошачу испоручи исти аутомобил као онај на који има замерке.


Купцима не дају информације

Осим тога, продавци избегавају своје законске обавезе и тако што купцима уопште не дају праве информације о правима која имају.

„То би требало да буде предмет што чешћих инспекцијских контрола, како ова појава не би била редовна, већ изузетак”, оцењује правница Националне организације потрошача.


Додаје како је могуће да се две стране договоре о некој другачијој замени.

Најтеже је остварити право на поврат новца, напомиње Јовановићева, јер то продавцу може да проузрокује знатне трошкове и проблеме, али додаје како то није разлог да купац не истраје на остваривању својих права.

„Овде не важи оно да ја ауто купљен у виђеном стању, већ продавац мора да вам гарантује да ћете годину дана моћи да га возите на уобичајен начин”, закључује Јовановићева.

З. Делић

EUR/RSD 117.5783
Најновије вести