НАЛЕД: Грађевинарству платити урађено, а саобраћај погурати

С уделом у БДП-у од близу шест одсто и растом у прошлој години од 35 одсто, сектор грађевинарства један је од главних покретача привредног раста, због чега је потребно да буде подржан посебним мерама за превазилажење негативних ефеката пандемије, указују из НАЛЕД-а.
gradnja gradjevinci
Фото: Tanjug (D. Nikolić, ilustracija)

Савез за имовину и урбанизам НАЛЕД-а осмислио је и ресорном министарству упутио чак 20 препорука о грађевинској индустрији и секторима инфраструктуре и транспорта, а у предложеном пакету нашле су се и мере за сектор саобраћаја, који је значајно погођен кризом.

Међу кључним предлозима истиче се то да би требало што пре да се измире обавезе према грађевинским компанијама за инфраструктурне пројекте.

Такође, неопходно је продужити рокове важења грађевинских дозвола јер због ванредног стања грађевинци не могу да уплате допринос за уређење земљишта или пријаве радове нити да прибаве употребну дозволу. Када је реч о административном растерећењу, потребно је поштовати рокове за добијање прикључка на енергетску мрежу, продужити рокове за плаћање доприноса за уређење земљишта, боље организовати рад служби које управљају електронским системом за издавање дозвола, као и рад и заштиту радника на градилиштима, наводи се у саопштењу.


Наставити пројекте

Због значаја који за раст грађевинарства имају јавна улагања у инфраструктуру, Савез за имовину и урбанизам предлаже да се кроз бескаматне кредите подрже градови и општине да наставе инфраструктурне пројекте.

Корисна подршка компанијама била би набавка грађевинског материјала уз одложено плаћање држави, као и одложено плаћање енергената, наводи се у препорукама.


За оба сектора важна је финансијска релаксација, што би подразумевало не само одлагање уплате већ и ослобађање од пореза и доприноса на зараде, као и такса и накнада у периоду ванредног стања и обезбеђивање посебне врсте кредита за обртна средства које би добили по скраћеној процедури.

Предложено је и да се помере рокови за подношење пореских пријава, посебно за имовину, замрзне дуг за ПДВ и омогући пријава и плаћање ПДВ-а по наплаћеној фактури.

У сектору саобраћаја дошло је до пада прихода и због тога НАЛЕД предлаже да се размотри могућност директне финансијске подршке компанијама из тог сектора које су оствариле 40 одсто мањи приход у односу на исти месец претходне године.

Наглашавају да је важно у примени мера не заборавити и јавна предузећа која послују у области саобраћаја и станичних услуга.

Уз то, саобраћајним предузећима која обављају јавни превоз помогло би одлагање обавеза према добављачима за гориво, додаје се.     

Д. Мл.

EUR/RSD 117.1474
Најновије вести