Чипови стопирали испоруку и продају аутомобила, шта с Фијатом?

БЕОГРАД: Велики број аутомобила познатих светских произвођача остао је "заробљен" у процесу производње због недостатка чипова који се производе на Далеком истоку, јер је током пандемије скочила тражња за њима за производњу беле технике, лап топова, мобилних телефона, а тај феномен, како кажу саговорници Танјуга, тренутно не утиче на производњу у крагујевачком Фијату.
cipovi
Фото: pixabay.com

Председник Самосталних синдиката металаца Србије Зоран Марковић каже да је до застоја у производњи дошло и код Џенерал Моторса, Форда, Тојоте и скоро свих светских произвођача аутомобила.

"У аутомобилској индустрији настао је велики проблем због недостатка чипова полупроводника, јер је велика потражња за њима у другим гранама - бела техника, лап топови, мобилни телефони, а представници аутомоблиске индустрије, који су највише користили те чипове, сматрали су да ће их бити и нису наручили на време, међутим, корона је довела до тога да је на тржишту настала велика несташица чипова", рекао је Марковић за Танјуг.

Истиче да велики број мултинационалних компанија тражи додатне дане плаћеног одуства за своје раднике због застоја у производњи, наводећи да нису сигурни да ће до адекватног решења за тај проблем доћи чак ни следеће године, а да у великој мери зависи од престанка короне.

Оваква ситуација, уз друге појаве на тржишту као што су скок цена хране и енергената, додаје Марковић, могла би да доведе до смањења потражње и производње аутомобила у Србији и региону.

"Без хлеба и струје се не може, али без аутомобила се може, зато се ми плашимо да може доћи до смањења тражње за аутомобилима", рекао је Марковић.

На питање да ли се овај светски феномен одразио и на производњу у крагујевачком Фијату, Марковић каже да је већ неко време производња у тој фабрици смањена, што због пандемије, што због смањене тражње за фијатом 500Л.

Марковић наводи да је једино решење за Фијат у Крагујевцу почетак производње новог модела, о којем се дуго година прича, те изразио наду да ће се то догодити у скорије време.

"Оно што је охрабрујуће за нас јесте да нема најаве за затварање фабрика, дали су обећање и у Италији и у Француској да ће производња моћи да се настави", рекао је Марковић,

Додао је да би то значило просперитет за ту фабрику у наредних пет година, јер се нови модел у том периоду увек добро продаје.

Економиста Љубодраг Савић оцењује да произвођачи аутомобила тренутно плаћају цену претходног успеха, односно процеса глобализације, који се дешавао у последњих неколико година.

Објашњава у изјави за Танјуг да су произвођачи аутомобила пре неколико деценија вукли логичне економске потезе односно производили делове тамо где је било најјефтиније, а то је Далеки исток, док су поједини и пласирали највећи део аутомобила управо у тој регији.

"То је рационална економска одлука, да идеш тамо где пласираш производе и где се производе неки њени делови", рекао је Савић и додао да су тиме произвођачи аутомобила постали везани за то тржиште.

Међутим, дошло је до тога да се повећала тражња за техником - мобилним телефонима, лап топовима и другим уређајима, те су се тако брже модернизовали и тражили чипови за тим уређајима, с тога су водећи произвођачи чипова у свету, прилагођавајући се новим трендовима, одлучили да ће им продаја чипова за технолошке уређаје донети већу зараду.

"Докле год су се ти чипови могли набавити на Далеком истоку, такви какви су били потребни аутомобилској индустрији, то није био проблем. Када је дошло до пандемије, када су покидани глобални ланци снабдевања, када су границе већине земаља света биле затворене, када није радио бродски и авио превоз или је отежано радио, све је то повећало трошкове производње и европске земље, пре свега, Немачка која производи половину аутомобила у Европи, нашле су се у великом проблему", навео је Савић.

Због недостатка чипова велики број аутомобила остао је на плацевима несклопљен и то је, истиче Савић, велики проблем у овом тренутку за аутомобилску индустрију Европе који не може да реши, јер није могуће "преко ноћи" направити фабрику која ће да замени те чипове.

Савић сматра да ова криза у аутомобилској индустрији неће утицати на производњу у Фијату пошто Фијат има друге проблеме.

"Ми очигледно немамо проблема са чиповима, већа са производњом. У најбоље време, пре неколико година, извоз Фијата је био 1,5 милијарде евра, а производња аутомобила је била око 145.000 и 155.000 аутомобила годишње. Ако сам добро испратио, а врло је тешко доћи до релеватних података о производњи у Фијату, производња је спала на 10.000 и 20.000", навео је Савић.

Каже да је то симболична производња и да радници у Крагујевцу више иду на принудни одмор, него што раде.

Савић каже да Фијат нема купце за тај модел аутомобила, који је већ застарео и да је за фабрику у Крагујевцу једино решење нови модел о којем се годинама прича.

"Овај феномен у глобалној аутомобилској индустрији неће се одразити на смањење производње у Фијату, јер је она већ довољно ниска, а и не бих рекао да ће цене аутомобила због тога расти", закључио је Савић.

EUR/RSD 117.5814
Најновије вести