Пред Судом части седам инжењера, а биће још шеснаест

Пред Судом части Инжењерске коморе Србије (ИКС) у току је седам поступака за утврђивање одговорности и евентуалних пропуста у раду инжењера, а сваке године, у просеку пет до шест инжењера у нашој земљи остане без лиценци.
gradiliste, pixabay.com
Фото: pixabay.com

Осим седам поступака који се воде, крајем прошле недеље тужилац Коморе примио је 16 пријава које је упутило Министарство грађевинарства против пројектаната и инжењера који су обављали техничку контролу главног пројекта за изградњу дела ауто-пута Е-75 на деоници Грделица (Горње поље) – Царичина долина, а након недавног обрушавања потпорног зида у близини тунела „Предејане”.

– Пријаве против чланова ИКС-а тренутно анализира тужилац Коморе, који ће за почетак одлучити о томе да ли је та институција надлежна за покретање поступка против инжењера – каже за Танјуг председник Комисије Управног одбора ИКС-а за приговоре Драгомир Ацовић. – Стигла је пријава, али у њој није наведено у којем својству су радили ти људи. Ако су радили као службеници органа управе, онда случај није у нашој надлежности, али ако су радили као инжењери у одређеним радним организацијама и ако је њихово ангажовање било везано за извршавање професионалних дужности, онда то јесте случај за нас.

Ацовић објашњава да је добијање инжењерских лиценци увек краћи поступак који би требало да траје до месец, док је поступак одузимања „дозвола за рад” веома сложена процедура и не може се временски ограничити.


До пет година

Казао је да је, уколико дође до одузимања лиценци, најкраћи рок на који инжењери могу остати без „папира” шест месеци, а најдужи пет година.

Објаснио је да се углавном лиценца одузма у оним случајевима када је дошло до тешког кршења правила струке и угрожавања живота људи, када је, како је рекао, одузимање лиценце за инжењера најмање што га чека у односу на штету за коју је одговоран.

– Лиценцу одузимамо када је дошло до заиста драматичног огрешења о струку – напоменуо је Ацовић.


Комора, каже Ацовић, и по закону и по свом статуту, има ограничене ингеренције и њен суд части и одлуке које доноси нису исте као одлуке регуларних судова.

Честа је пракса да се одлуке Суда части Коморе узимају као додатни доказ пред регуларним судовима пред којима се покрећу прекршајни или кривични поступци.

– Суд части је везан за огрешење о част, а огрешење о част не нормира важећи закон. Комора не може да спроводи комплетну судску истрагу. Можемо да функционишемо само на основу изјава које смо добили и чињеница које нам дају сами учесници у спору – наводи Ацовић.

С обзиром на те чињенице, прецизира, Комора нема никакве ингеренције над инжењерима који раде у службеном својству као запослени у органима управе или као судски вештаци, без обзира на то да ли имају лиценцу или је не поседују.

– Уколико немате доказ да је лиценцирани инжењер наступао у личном капацитету и да је његов ауторитет био заснован на томе да он поседује лиценцу, не можете преко Суда части водити поступак против њега - појаснио је Ацовић.

Казао је да је, када је реч о случају обрушавања косине на Коридору 10, пријава тек стигла и прослеђена је тужиоцу, који ће је уз помоћ стручних помоћника анализирати, али, додао је Ацовић, обавеза Суда части је и да штити чланове Коморе против којих су тужбе поднете неосновано.

Е. Дн.

EUR/RSD 117.1643
Најновије вести