Та пракса требало би да се измени када се донесе нови закон о заштити потрошача, који ће бити хармонизован са сличним прописима који се примењују у земљама Европске уније.
У току је јавна расправа о Предлогу закона о заштити потрошача, која се данас завршава. Једна од занимљивијих новина односи се баш на област телемаркетинга, како се такав начин продаје популарно зове. Потрошачи који не желе да их промотери и трговци опседају и зову, моћи ће да се реше те пошасти и да не буду узнемиравани. Предвиђено је да РАТЕЛ води посебан регистар у којем би требало да се нађу телефонски бројеви оних који не желе да путем телефона добијају трговачке понуде и на тај начин би им приватност била заштићена.
То ствара нову обавезу за оне који робу нуде на тај начин. Они ће пре него што окрену бројчаник на телефону и понуде робу морати да провере да ли је телефонски број који намеравају да бирају уписан у регистар или не. Наравно, све ће остати мртво слово на папиру уколико се у тај процес не укључе потрошачи који не желе телефонску понуду. А то могу тако што ће се, када регистар буде формиран, пријавити да не желе да их неко узнемирава телефоном.
– Веома је добро што се прописи везани за потрошаче хармонизују с директивама ЕУ – каже о тој новини председник Националне орагнизације потрошача Србије Горан Паповић. – Што се тиче конкретно регистра, сматрам да је то добро решење. Не видим зашто би неко на тај начин узнемиравао људе уколико они то не желе. Такав регистар већ постоји у Хрватској и показало се да је био добра одлука.
Понуда телемаркетинга је код нас заиста шаролика. Нуде се разни душеци – с меморијском пеном и без ње, лонци и шерпе, летовања, зимовања... Старијим суграђанима нуде се бесплатни лекарски прегледи.
Често се потенцијалним купцима обећавају и награде, викенди у бањама, ручак или вечера у локалном ресторану. Ко воли нека изволи, а онима који то не желе преостаје да се упишу у регистар.
Очекује се да закон о заштити потрошача буде усвојен до краја ове године. То значи да би и регистар телефонских бројева оних који не желе трговачко узнемиравање могао заживети ускоро. Многи ће одахнути, а посебно старији грађани, који најчешће указују на то да посленици у телемаркетингу немају милости: зову у време поподневног одмора и касно увече. Најчешће су веома упорни, а када се већ неко одазове на њихов позив, испричају целу причу о томе шта и како нуде чак и када су упозорени на то да особа с друге стране не жели то да слуша.
Д. Вујошевић