Тим с београдског универзитета прави електричне болиде

“Формула студент тим” у Србији с београдског универзитета "Друмска стрела“ завршава тркачко возило на електрични погон, прво такве врсте у историји тима и девето по реду од њиховог оснивања.
Друмска стрела
Фото: Друмска стрела

Велики изазов за млад и амбициозан тим био је пројекат возила на електрични погон за које су развили уникатне литијум-полимерске батерије. То теоријски омогућава да возило достигне брзину од 100 километара на сат за 2,5 секунди. Динамику електро формуле додатно побољшава и погон на сва четири точка, што омогућава независно управљање сваким точком понаособ.

Како сазнајемо од Богдана Чарапића, вође тима "Друмска стрела" и председника "Студентска техничка такмичења", примењено је низ софистицираних и иновативних решења, а како се цео свет окреће електричним аутомобилима, одлука да и тим крене овим стопама био је потпуно очекиван.

- Рад на елеткричном мотору је доста другачији. Не могу ни процентуално да кажем, али јако смо близу завршетка. Очекујемо да прође испитни рок. Имамо квалитетна три месеца, а мислим да ће у децембру бити готов, како бисмо следеће године укрстили мачеве знања са шест универзитета - каже Богдан за Дневник.

Фото: Друмска стрела

Возило би тако требало да буде готово за најпрестижније инжењерско такмичење светских размера "Формула студент", које има за циљ едукацију и развој студената кроз пројектовање и израду тркачког возила. Успех тима оцењују искусни инжењери из света ауто-индустрије и ауто-мото спорта. Тим студената самостално организује целу сезону, која подразумева учење, пројектовање, развој, маркетинг, набавку средстава, монтажу, тестирања и, на крају, такмичења.


Богдан: Пут од нуле до врха није недостижан

Богдан планира да остане у Србији, где жели даље да преноси знање и има, каже, љубав и афинитет према својој држави, Београду.

- Убеђен сам да би кроз овакве младе инжењере и квалитетну омладину било сулудо да тражим успехе и срећу на другом месту јер имамо шансе доста тога и у Србији да урадимо. Волео бих да се вратимо, макар са те инжењерске стране, у сам врх јер смо некада били ту. Не верујем да тај поновни пут од нуле до врха није достижан - закључује Богдан.


Пропозиције "Формула студент" такмичења су такве да је дизајн возила условљен серијом правила, чија је основна сврха да осигурају безбедност возача и промовишу иновативне начине пројектовања возила. На тај начин наши студенти стоје раме уз раме са светским тимовима већ десет година уназад.

- Студенти имају прилику да виде како изгледа рад у већем тиму и да, заправо, одређени системи зависе од више људи, што је одлична подлога за даљи рад у већим компанијама. Сарађујемо са привредом и факултетима, где добијамо материјалну опрему. Само такмичење обухвата две дисциплине: статичке и динамичке. Динамичке су тестирање возила, а статичке обухватају презентовање широког спектра знања, од одбране бизнис плана, менаyмента и тако даље. Заправо, то је попут припреме мале корпорације која теба да изађе на тржиште - каже Богдан.

А прича како је све почело је попут сценарија за филм. Студенти Универзитета у Београду су у новембру 2010. године основали Удружење "Студентска техничка такмичења" и одмах потом покренули први пројекат. Оформили су први "Формула студент" тим, под називом "Друмска стрела". Једанаест студената Машинског факултета и Факултета организационих наука су у првој сезони, 2011.године, месецима радили на развоју концепта возила. Учествовали су на најпрестижијем такмичењу у Великој Британији и на том такмичењу освојили треће место. Две године касније, на такмичењима у Италији и у Великој Британији, директори великих компанија попут “Ербаса” и “Мерцедес-Бенца“ су лично посетили бокс српског тима. Били су импресионирани чињеницом да је један мали тим из Србије успео да за годину дана од концепта возила створи компетитиван болид, без претходног такмичарског искуства. У наредним сезонама, тим је учествовао на више од 15 такмичења са осам возила и остварио завидне резултате, такмичећи се на стазама на којима се возе трке Формуле 1.

Тако су 2016. године развили први идејни пројекат електровозила и за исти освојили треће место на такмичењу у Италији. Две године касније, оснивају тим који се бави пројектовањем и израдом електричног возила, а циљ је био да се за мање од две године развије и конструише прототип аутомобила на електрични погон за непрофесионалне аутокрос и спринт трке.

Тим броји више од 100 студената, са осам факултета Универзитета у Београду: Машински, Технолошко-металуршки, Електротехнички, Економски, Архитектонски, Правни, Војна академија као и Факултет организационих наука.

С. Аничић Илић

EUR/RSD 117.1627
Најновије вести