Трговци имају много трикова да не замене покварене производе

Откако у Србији постоји Закон о заштити потрошача, који регулише права и обавезе и трговаца и купаца и утврђује правила понашања између тих учесника на тржишту, потрошачи су у много бољој ситуацији него раније.
Prodaja kućne tehnike Foto: Youtube/printscreen
Фото: Продаја кућне технике Фото: Youtube/printscreen

Међутим, то не значи да су упознати са свим правима која имају и која им могу помоћи приликом рекламације неког производа и, наравно, с обавезама које морају испунити да би могли остварити своја права.

С друге стране, трговци су, вероватно, боље упознати са својим обавезама које проистичу из тог закона, али су добро упознати и с правима купаца. И поред тога што многи поштују сва правила игре прописана Законом о заштити потрошача, веома ретко купцима приликом продаје/куповине саопштавају каква су им права ако буду морали да рекламирају производ. Зато многи купци и буду изненађени, па и збуњени, када до тога дође. Неретко не знају коме треба да се обрате и зато није наодмет савет да се, чим нешто купе и добију гарантни лист, распитају каква права имају у случају рекламације и како да их остваре.

8 дана да се одговори на рекламацију

Приликом рекламације производа, пре свега техничке робе, трговци, махом, избегавају да потрошачима понуде замену, већ га шаљу на поправку код овлашћеног сервисера, а купце упућују да се за више информација обрате на одређени број телефона као кориснички сервис. Искуства потрошача кажу да је то један од видова преваре и исцрпљивања јер се на телефоне нико не јавља или се јави једнолични глас с информацијом да нема слободног оператера – и тако унедоглед.


Не одустајати

Ако продавац одбије рекламацију, купцу/потрошачу преостаје да ангажује вештака одговарајуће струке да би се утврдило да ли је производ саобразан или не. Уколико мишљење вештака буде у корист потрошача, он се може обратити удружењима за заштиту потрошача, која ће предузети кораке у складу са законом, а пре свега контактирати с трговцем. 

– Већина потрошача сматра да је тај поступак предуг и да доста кошта и неретко одустају. Саветујемо их да, уколико су сигурни у то да ни на који начин нису одговорни за то што производ који рекламирају није саобразан, а трговац је одбио да призна рекламацију, буду истрајни. Потрошачи треба да знају и да се, уколико мишљење вештака иде у њихову корист – од трговца захтева да сноси трошкове вештачења – каже Драгић.


По речима правног саветника Удружења за заштиту права потрошача Војводине Марка Драгића, приликом рекламације на техничку робу трговци имају законски рок од осам  дана да одговоре на њу, а 30 дана да се она реши. Рок од осам дана за одговор важи и за све друге, нетехничке, производе, а за решење рекламације одобрено је 15 дана. Уколико протекне више дана од прописаног рока, купац се може обратити Тржишној инспекцији. Он истиче да потрошачи најчешће рекламирају белу технику, телефоне и обућу, а да је важно знати да рекламацију, и то писмену, треба поднети тамо где је производ купљен.

– Ако је од куповине протекло шест месеци, купац има право да тражи замену производа или повратак новца, а може му се понудити и поправка производа, која се може урадити, али уз искључиво њргову писмену сагласност – каже Драгић. – У периоду од шест месеци до две године, до кад важи законска гаранција, купац има право на замену производа или поправку, такође, уз његову писмену сагласност.

30 дана да се рекламација реши

Он указује и на то да се, када купци рекламирају одређени производ а трговац одбије рекламацију, у зависности од времена протеклог од куповине разликује ко доказује саобразност. 

– У првих шест месеци од куповине терет доказивања саобразности је на продавцу, а након тога па све до истека гаранције – до две године, терет доказивања је на потрошачу. То значи и да је веома важно да купци знају да приликом предаје захтева за рекаламцију обавезно морају да траже да се сачини запис о стању производа који се предаје јер се тиме отклањају све могуће недоумице – каже Драгић. 

Д. Млађеновић

EUR/RSD 117.1474
Најновије вести