Умро бивши шеф Фијат Крајслера Серђо Маркионе

ТОРИНО, ЦИРИХ:  Доскорашнмји извршни директор "Фијат Крајслер аутомобила" (ФЦА) Серђо Маркјоне умро је у болници у Цириху након што је после операције десног рамена доживео срчани застој, а по укључивању на апарате и инфаркт, наводи торинска "Стампа".
Markione Serdjo/Tanjug
Фото: Tanjug

Наводи се да су уз 66-годишњег Маркјонеа у соби циришке Универзитетске болнице били супруга Мануела Батецато и синови Алесио и Тајлер."Стампа" наводи да је Маркјоне примљен у ту болницу пре три недеље и предвиђан му је само кратки период опоравка после операције. 

Након прве фазе опоравка, уследила је изненадна компликација због које је дошло до срчаног застоја.Маркјоне је пребачен на реанимацију, где је прикључен на машине за одржавање у животу. Приликом реанимације, доживео је и инфаркт који је довео до природне смрти.Према изворима "Стампе" из циришке болнице, тумор није био узрок Маркјонеове смрти.

Маркјоне је био човек који је са ивице банкрота спасао два легендарна аутопроизвођача из Торина и Детроита.Торински лист назива га глобалним менаџером који је одвео "Фијат" у будућност и наглашава да је управо "глобално" реч која најбоље дефинише оно што је оличавао Маркјоне.

"Десило се, нажалост, оно чега смо се прибојавали. Серђа, човека и пријатеља, више нема", саопштио је председник Управног одбора ФЦА и шеф "Ферарија" Џон Елкан, омиљени унук легендарног Ђанија Ањелија, чија породица и даље држи "Фијат" под својом контролом.

Маркјоне је Елкану и новом извршном директору Мајклу Менлију оставио ФЦА групацију без икаквог дуга, са очекиваних четири милијарде евра у каси на крају ове године, као и план развоја који је изнео прошлог јуна, а који предвиђа 45 милијарди евра инвестиција до 2022. године и 25 нових модела аутомобила.

Када је пре скоро 5.500 дана као релативно мало познати менаџер канадско-италијанског порекла преузео кормило "Фијата", ситуација је била све само не ружичаста. 

Једну од првих презентација онога што намерава да уради са гигантом из Торина те 2004. извео је пред аналитичарима користећи као музичку подлогу песме Бобија Мекферина, афроамеричког џез музичара чије песме имају примесе репа.

Џез је, као и кување и квалитетна вина, спадао у Маркјонеове страсти. Ту су се убрајали и брзи аутомобили, пре свега наравно марке "Ферари", али и поред новца који му је донело успешно управљање прво "Фијатом", а потом и ФЦА, није се разметао претераним луксузом, па је забележено да никада није поседовао јахту.

Чини се да су ипак највећа страст били менаџерски успеси, а највећи је извео у јануару 2009. када је потписао први уговор о преузимању 35 одсто власништва 

"Крајслера", не потрошивши притом ни евро из касе торинске фирме. Након избијања светске финансијске кризе неких пола године раније, администрација тадашњег председника САД Барака Обаме очајнички је тражила спасиоца за велику америчку аутомобилску марку које се буквално распадала. Спасиоца је Обама пронашао управо у Маркјонеу.

Блумерг подсећа да је Маркјоне "Фијат" с ивице банкрота успео доведе на Њујоршку берзу, где се 13. октобра 2014. године огласило звоно које је ознажило берзански деби компаније "Фијат Крајслер аутомобили НВ", са седиштем у Лондону.

Маркјонеу је, по ступању на челну позицију у Фијату, десет година пре тога предата компанија која је изгубила више од шест милијарди евра у 2003. Он је, међутим, до 2005. године вратио на стазе профита, успевајући да од "Џенерал моторса" добије две милијарде долара на име раскидања алијансе, отпуштајући хиљаде радника, уводећи нове моделе, и смањујући време за излазак нових модела на тржиште на само 18 месеци са раније четири године.

Успео је да вредност Фијат увећа за више од десет пута кроз реструктурирање ауто-пословања и раздвајање актива. Највеће такво раздвајање се догодило 2015. године када је Ферари успешно лансирао акције на Миланској берзи.

Велику улогу одиграо је и у доласку или повратку торинског гиганта у Крагујевац, па је тако компанија "Фијат аутомобили Србија" основана је 2008. године у партнерству са Владом Србије, а у пролеће 2012. Маркјоне је лично присуствовао почетку рада погона у Шумадији у којима је започела серијска производња модела "фијат 500Л".

Серђо Маркјоне рођен је 1952. године у Кјетију, у италијанском региону Абруцо, а са 14 година емигрирао је у Канаду са оцем Кончецијом који је био карабињер и мајком Маријом. Након тешких година прилагођавања на страни језик и окружење, успео је да дипломира из чак три области, прво је завршио филозофију, потом права, а онда и економију. 

Прве важне менаџерске успехе остварио је у Швајцарској где је његов таленат у оздрављивању компанија које су упале у кризу приметио Умберто Ањели, млађи брат оснивача "Фијата", који га је и препоручио управи у Торину.

ФЦА је у суботу, након састанака управних одбора ове групације, као и "Ферарија" и "ЦНХ индастријала", објавио да се Маркјонеово здравствено стање, након неочекиване компликације током опоравка од операције рамена у Швајцарској, значајно погоршало и да он "неће бити у стању да се врати на посао". 

На функцији у ФЦА заменио га је Мајк Менли, који је у компанији био задужен за "Џип", извршни директор "Фијата" постао је Луис Камилери, а на челу "ЦНХ индастријала" уместо Маркјонеа нашла се Сузан Хејвуд.

EUR/RSD 117.1776
Најновије вести