Увоз Евро 3 возила пада, како проћи технички, шта с плином?

БЕОГРАД: Увоз возила са Евро 3 моторима ће, према најавама државе, бити забрањен до краја 2020. године, а од половине 2021. чак око милион возила у Србији можда неће моћи да прође технички преглед због емисије штетних гасова.
auspuh gasovi
Фото: pixabay.com

Такође, још није разјашњено како ће се третирати старији аутомобили са бензинским моторима који имају уграђен плин.

Стручњаци кажу да када буду строжи услови по питању мерења издувних гасова да већина мотора Евро 3 неће проћи, али и ни поједини мотори вишег стандарда, у зависности од њиховог стања.

Правилник о подели моторних и прикључних возила и њиховој техничкој исправности предвиђа од 5. јула 2021. строжу контролу емисије штетних гасова.

Сваки четврти половањак који се увезе у Србију има мотор Евро 3 стандарда, каже за Тањуг директор Центра за моторна возила у АМСС-у Милан Божић, али додаје да из године у годину њихов удео пада у увозу пада "јер се пре пар година увозило и више од 50 одсто таквих возила".

Очекујемо да ће њихов удео у увозу врло брзо додатно да падне, без обзира на ову забрану која се најављује, каже он и упозорава да ће већи проблем имати возила тог и нижег еколошког стандарда која су у Србији већ регистрована.

Већина тих возила неће моћи да прође технички преглед, а нарочито возила са којих су скинути катализатори или ДПФ филтер са дизела, каже он.

Проблем техничког прегледа половином 2021. године решаваће се или враћањем катализатора, ретрофитингом возила односно чишћењем мотора како би прошао технички преглед, што се ради у неким државама ЕУ.

Али, то је скупо и најчешће ће бити скупље од самог возила - тако да се то већини грађана највероватније неће исплатити, каже Божић и додаје да ће за таква возила "крај приче" бити на отпаду и у рециклажи.

Просечна старост путничких аутомобила у Србији је преко 18 година, а старији су нам теретњаци и аутобуси, док је просек старости трактора преко 30 година, а и њих ће лимитирати емисија издувних гасова од 2021. године.

Шта ће бити са камионима и аутобусима, то је посебна прича, и још увек се не зна да ли ће се мало ретерирати (одступити) од Правилника - мислим да неће, а то значи да ће превозници бити у великом проблему, сматра Божић.

У периоду прилагођавања који следи из АМСС саветују купце половањака у Србији да посебно обрате пажњу да ли имају катализаторе, јер постоје увозници који их скидају да би преко племинитих метала који су у њима остварили лаку зараду.

За недавни период загађеног ваздуха у градовима Србије кључни кривац је саобраћај односно возила чији су мотори са Евро 3 стандардом, а министар заштите животне средина Горан Триван каже да се ради на забрани увоза оваквих возила.

Мислимо да је то јако важно за здравље наше нације и сигуран сам када дође тренутак, када се сви административни послови обаве, да тек од следеће године можемо размишљати када би смо могли то заиста и да урадимо, рекао је Триван у изјави за Танјуг.

Он је додао да "какве год мере да буду доношене нико неће забранити нашим грађанима који већ поседују аутомобиле са Евро 3 моторима да их возе".

Триван је нагласио и да се у Србији "преко 6.000 живота годишње изгуби због лошег квалитета ваздуха".

Размишљамо да спречимо увоз Евро 3 из Европе јер они то избацују, а избацују их, јер не желе да удишу ваздух који је потпуно токсичан, а ми се претварамо у гробље тих најгорих аутомобила пошто емитују најгоре могући ваздух за наше здравље, каже он.

Како истиче то није прича о социјалној политици, него о питању здравља људи.

Нема никакве велике финансијске разлике да ли ћете купити Евро 3 или Евро 4 аутомобил, а значајна је разлика у томе који се гасови емитују, нагласио је он.

Свако возило ниже еколошке категорије убрзо представља опасан отпад, а Триван објашњава да Србија нема капацитете за прераду тог отпада.

За збрињавање тог отпада у иностранству управо у тим земљама из којих увозимо аутомобиле плаћамо више од 20 милиона евра годишње, каже министар.

Житеље градова би, сматра он, од лошег квалитета ваздуха могле да заштите и локалне самоуправе и то увођењем рестриктивних мера из своје надлежности - што се у свету већ примењује.

Могу да ограниче вожњу аутомобила ниже категорије са лошијим моторима одређеним данима, могу да поделе возила, па да наизменично буду на улицама, сматра министар и предлаже ангажовање саобраћајних инжињера да саобраћај буде проточнији "јер се тако мање горива троши и загађује".

Говорећи о примени одредби правилника о техничком прегледу који ће од половине 2021. године бити елиминаторан за возила на основу емисије издувних гасова, Триван је оценио да "имамо довољно времена да се сви припремимо" и додао да је теоретски могуће да ауто стар 20 година има прихватљиву емисију гасова.

Појачане субвенције за возила на електрични погон и хибридна возила Министарство заштите животне средине ће тражити у буџету за 2020. годину, рекао је Триван и оценио да већ има помака, јер је ГСП у функцију ставио електричне аутобусе, а паркинг сервис има мере додатне афирмације оваквих возила.

Директор Центра за возила АМСС Божић, такође, сматра да би држава требало само да преслика неке успешне моделе субвенција који постоје у Европи и истиче да су сва службена возила у Естонији на електрични погон, а да се у скандинавским земљама куповина еколошки прихватљивих возила штимулише смањењем пореза у износу и до 15.000 евра.

Таква возила имају бесплатно паркирање, пуњење батерија, не плаћају путарину, могу да користе жуту траку, могу у центар града где друга не могу, спомиње он неке од мере које би се могле применити у Србији.

У Србији је регистровано око 1,9 милиона аутомобила.

У Управи царине речено је да је током претходне три године дошло до извесног раста увоза употребљаваних возила у Србију:
У периоду од 1. јануара до 31. октобра у 2017. увезено је 109.011 возила, а у 2018. години 121.806 возила и ове године у том периоду 133.835 возила.

Податак о Евро 3 стандарду се не уноси у царинску декларацију, јер је то услов да би аутомобил уопште могао бити увезен, па је немогуће дати статистику о томе колико их је са моторима тог стандарда до сада увезено, кажу у Управи царине.

Право увоза робе у нашу земљу регулисано је одредбама Закона о спољнотрговинском пословању и пратећим прописима донетим на основу њега, док је спровођење одговарајућег царинског поступка над робом прописано одредбама Царинског закона и подзаконских аката.

Ближи услови за увоз моторних возила М и Н категорије прописани су одредбама Уредбе о увозу моторних возила, а према класификацији Европске комисије Уједињених нација за Европу (УН/ЕЦЕ), која је саставни део Уредбе.

Наведене категорије моторних возила у складу са Уредбом могу се увозити у нашу земљу уколико испуњавају услове прописане нормом Евро 3, а који су наведени у члану 4. Уредбе.

Контролу испуњености услова прописаних нормом Евро 3 врши надлежни царински орган приликом спроводења одговарајућег царинског поступка и то на начин прописан Уредбом. У ситуацијама када царина није у могућности да на наведени нацин утврди испуњеност услова прописане норме Евро 3, контролу испуњености тих услова врши Агенција за безбедност саобраћаја.

С обзиром на то да просечна старост возила није релевантна при увозу аутомобила, прецизним податком не располажемо, али се са великом сигурношћу може рећи да је реч о аутомобилима старим око 10 година, кажу у Управи царине.

EUR/RSD 117.1776
Најновије вести