Војводини одобрено највише пројеката јавно-приватног партнерства

У Панчеву је у току реализација јавно-приватног партнерства у две области, а по плану, такви пројекти спровешће се у још толико делатности.
д
Фото: Dnevnik.rs

Скупштина града усвојила је предлог јавно-приватног партнерства за реконструкцију и дугогодишње одржавање система јавног осветљења на територији града применом уштеде енергије, као и давање концесије за обављање делатности домаћег линијског превоза путника на територији града Панчева.

Концепт јавно-приватног партнерства за одржавање система јавног осветљења, како је објаснио градоначелник Панчева Саша Павлов, донеће најмање пет одсто директне уштеде градском буyету, односно смањење трошкова за одржавање јавне расвете, који тренутно износе милион евра. Услуге набавке и текуће одржавање система јавне расвете трајаће уговорених 15 година уз гаранацију квалитета осветљења и постизања мера уштеде енергије током трајања уговора.

Тај банатски град је свестан чињенице да не може финансирати све услуге Ауто-транспортног предузећа „Панчево”, тим пре што већ сада недостаје између 20 и 25 нових аутобуса. По предлогу пројекта, приватни партнер има обавезу да у року од три месеца након склапања уговора купи десет нових аутобуса, а све возила најкасније у року од шест месеци. При том, сви аутобуси морају да задовољавају утврђене стандарде. Концесионар има обавезу и да пусти у рад нову аутобуску станицу са сервисом и техничким прегледом, а та нова станица биће у простору „Багремаре”. Простираће се на 1.400 квадратних метара на три етаже, с подрумом, приземљем и спратом. Имаће три долазна и пет резервних перона. Осим нових возила и аутобуске станице, предвиђен је и нов начин наплате карата, као и електронске карте. Уговор се потписује на 25 година, а за реализацију пројекта процењено је да ће приватном партнеру бити потребно 2,3 милијарде динара.

25 година рок на који су потписани уговори

По речима заменице председника Комисије Министарства привреде за јавно-приватно партнерство Андријане Јовановић, до сада је одобрено 108 пројеката, а највише их је у Војводини и на југу Србије, као и у већим градовима. Јавно-приватно партнерство је уведено још 2012.године, али је у првих неколико година било до пет пројеката годишње, док их сада има од 15 до 20 .

– Најчешћи су локални пројекти у вези с комуналним услугама – јавним превозом, сакупљањем комуналног отпада, изградњом локалних или регионалних депонија, грејањем у школама, болницама или вртићима, односно канализационом мрежом и локалном инфраструктуром – изградњом или санацијом путева – објаснила је Андријана Јовановић. – Све више доминирају пројекти који се тичу грејања или јавне расвете, који су постали врло интересантни зато што су ефекти видљиви на терену, уштеде су велике, а и гарантовани период модернизације јавне расвете је дуготрајнији од десет до 15 година.   


Ускоро још два пројекта

У наредном периоду треба да буду реализована још два јавно-приватна партнерства у Панчеву: финансирање изградње и одржавање локалних путева и финансирање изградње и управљање постројењима за прераду комуналног отпада.

– Вредност изградње локалне путне инфраструктуре у Панчеву и насељеним местима биће око две милијарде – истакао је Павлов, а уговор ће важити десет година.


Она је по броју одобрених пројеката за ЈПП у Војводини истакла општине Аду и Жабаљ, градове Нови Сад и Панчево, а на југу Србије Ниш, Врање... Нагласила је да се дешавало да неки пројекти не могу бити реализовани по моделу јавно-приватног партнерств  јер су комерцијалног карактера и немају општи јавни интерес, због чега су и враћени предлагачима.

Комисија прати реализацију свих одобрених пројеката. Андријана Јовановић истиче да се као партнери локалним самоуправама и градовима појављују и домаће и стране компаније, у зависности од природе пројекта и његове величине.

– Домаће компаније су углавном у мањим пројектима: често су то фирме за сакупљање комуналног отпада, обављање јавног превоза, код јавне расвете, а за веће пројекте, као што су регионалне депоније, где је и укључено више локалних самоуправа и ниво финансирања већи, или ако је у питању нека путна инфраструктура, дешава се да су и приватне компаније из иностранства заинтересоване да инвестирају на тај начин – закључила је Андријана Јовановић.

Љ. Малешевић

EUR/RSD 117.1661
Најновије вести