Половњаци чак трећину скупљи него лане

Ауто-индустрија је већ две године притиснута великим проблемима и сви произвођачи возила суочени су с потешкоћама у набавци одређених компоненти, токови снабдевања су поремећени, недостају чипови, скупље су сировине, транспорт...
polovnjaci polovna vozila
Фото: Tanjug/M.Paunović, ilustracija

Резултат тога је да нових возила нема довољно, а то је, наравно, и на тржишту половних возила довело до сличне ситуације - половњаци се све више траже, а понуда је све мања.

Ово, наравно, није специфично за Србију, напротив, дешава се на свим тржиштима у Европи - пошто се дешавања на европском тржишту половњака преносе на домаће. Због све већих трошкова који прате набавку половних аутомобила, половњаци су све скупљи, а то кажу и на продајним местима у Новом Саду, где се половна возила продају - половњаци су скупљи него прошле године. Понуда је задовољавајућа, а тренутно је пуно више заинтересованих него оних који купују. Указују и да су они који су половни аутомобил купили половином прошле године добро урадили јер сада сигурно не би за исте паре исти модел дотерали у гаражу.

По речима менаџера продаје Ауто-центра „Карузо” у Новом Саду Драгана Топалова, због смањене производње и понуде нових возила расте потражња за половњацима, а будући да ни њих нема довољно - цене ресту.

Прошле године могао да се купи за око 6.000 евра, док сада “клио” истих каракетистика тешко може да се нађе за мање од 8.000 евра

- Сада су цене половних возила на домаћем тржишту и до 30 одсто више него прошле године - каже Топалов. - Тако је, рецимо, возило ниже класе “рено клио”, модел који се највише купује код нас, стар пет година, са средњим пакетом опреме и дизел мотором, прошле године могао да се купи за око 6.000 евра, док сада “клио” истих каракетистика тешко може да се нађе за мање од 8.000 евра.

По његовим речима, тешкоћа има и при набавци половних возила због све већих цена, па је тешко уравнотежити понуду и потражњу, односно обезебдити квалитетна возила по прихватљивим ценама.

- Раст цена половних возила ће се наставити јер расту и цене возила у набавци. Потражња за половним возилима порасла је у целој Европи, а пошто ми у великој мери зависимо од тог тржишта, оно што се тамо дешава рефлектује се на нас - каже Топалов.

Он указује да је прошле године продаја била боље него годину дана раније, а да се и на почетку ове године добро пословало.

- Најтраженији су аутомобили ниже класе, а за куповину половних аутомобила увек има заинтересованих, мада нису сви купци. Тренутно је, након доброг старта на  почетку године, купаца мање - каже Топалов.

Тренута ситуација, због сукоба Русије и Украјине, без сумње ће се негативно одразити на ауто-индустрију, а то ће, последично, утицати и на тржиште половњака.


Траженији од нових возила

Да се грађани Србије чешће одлучују за куповину половњака него нових возила показује и статистика. Наиме, прошле године у Србији је продато 16,4 процената више нових возила него годину дана раније, док је само у првој половини 2021. године први пут регистровано, односно продато 34 одсто више половних аутомобила у поређењу с истим временским периодом претходне године.


- Тешко је већ сада рећи како ће се та ситуација одразити на тржиште половних аутомобила - каже Драган Топалов. - Могло би се очекивати да ће, због поскупљења нафте и енергената, поскупети транспорт, али не много. С друге стране, то може да се одрази на потражњу, односно могуће је да ће се, због неизвесности шта ће се даље дешавати и колико ће сукоб трајати, куповина аутомобила одложити за касније.

Много је грађана Србије који не могу да купе нови аутомобил јер, једноставно, немају довољно новца за то. Зато се и приликом куповине половњака добро разгледа и мери, а често је за то који ће се аутомобил купити пресудно то колико новца има у новчанику, а не који је модел прирастао срцу. На цену половњака утиче много фактора - година производње, класа, ниво опреме, пређена километража... а највише је купаца јефтинијих модела, као и оних старих десетак година. У понуди има и возила која коштају између 2.500 и 4.000 евра, али је, махом, реч о четворточкашима старим и више од 15 година. Што је возило млађе и цене су више, а цене расту и у завиности од класе возила - нижа, средња или висока.

Д. Млађеновић

 

EUR/RSD 117.1484
Најновије вести