Највише пешака погине у насељу, сумрак и „први мрак” најкритичнији

НОВИ САД: Пешаци су честе жртве саобраћајних несрећа. По пре месец дана објављеном извештају Агенције за безбедност саобраћаја, број саобраћајних незгода с погинулим пешацима и број погинулих пешака осцилира кроз године: најмање их је погинуло 2014. године – 128, у 2017. је погинуо 141, односно један више него 2016.
hitna pomoc nesreca
Фото: Tanjug (M. Jelesijević, ilustracija)

Број повређених пешака је повећан 2017. године у односу на 2016. за 25. У последње две године посматраног периода (2016. и 2017) постоји тренд смањења броја повређених пешака.

У извештају Агенције за безбедност саобраћаја констатује се да су готово четвртина погинулих у саобраћајним незгодама пешаци. Када се посматра заступљеност погинулих пешака у укупном броју погинулих у саобраћају, у односу на друге учеснике, може се уочити да пешаци, након путника и возача у путничким аутомобилима, највише смртно страдају.

Око четвртине свих тешко повређених лица у саобраћајним незгодама чине пешаци и око 13 одсто свих лако повређених.

Просечна старост погинулих пешака је 60 година, а осталих погинулих у саобраћајним незгодама (свих осим пешака), 47. 

Када се посматра у којем проценту поједине старосне групе учесника у саобраћају смртно страдају као пешаци, може се уочити да се лица старија од 65 година издвајају као најугроженија старосна група.

Више од десет одсто младих узраста између 15 и 30 година, у саобраћајним незгодама погинуло је у својству пешака. Међу популацијом младих од 15 до 19 година не постоји разлика у смртном страдању пешака мушког и женског пола. За популацију старију од 19 година карактеристично је веће страдање пешака мушког пола.

Пешаци највише страдају у јесен, а затим у зиму. Више од трећине погинулих пешака (34 одсто) смртно је страдало у јесен (септембар, октобар и новембар). 

Пешаци најмање смртно страдају и бивају повређивани у лето (јун, јул, август). 

Највише саобраћајних незгода с погинулим и повређеним пешацима се догодило у новембру, а најмање с погинулим пешацима у јуну, а с повређеним у јулу.

„Ако посматрамо младе као старосну групу од 15 до 30 година старости, као пешаци највише бивају повређивани у новембру, а смртно страдају у марту. У септембру није било погинулих младих лица. Популација од 30 до 64 године старости као пешаци највише гину у новембру, а бивају повређени у децембру. Популација старија од 65 година у својству пешака највише страда у октобру, новембру и децембру, при чему се децембар издваја као месец у којем старија лица највише смртно страдају, а новембар као месец у којем највише задобијају повреде у саобраћајним незгодама”, предочава се у извештају Агенције за безбедност саобраћаја.

Пешаци у свим добима године највише смртно страдају у време сумрака и „првог мрака”.

У пролеће, јесен и зиму највише пешака (30 одсто) смртно страда између 18 и 21 час, а у лето од 21 до 24 часа (24 одсто). 

Повећање броја саобраћајних незгода с погинулим пешацима је присутно од 18 до 22 часа, при чему се највише таквих незгода догоди у 19 часова. Најмање саобраћајних незгода с погинулим пешацима се догоди ноћу, од два до три сата после поноћи.


Стари и деца честе жртве

Осим лица старијих од 65 година, деца се издвајају као старосна категорија која често смртно страда у својству пешака. Статистика, наиме, показује да је свако треће дете које је смртно страдало у саобраћајним незгодама било пешак.

Међу погинулом децом пешацима до девет година, погинули су једна девојчица и четири дечака, док су код старосне групе деце узраста од десет до 14 година, погинули пет девојчица и три дечака, посматрано за период 2015–2017. године. 

Деца до 14 година као пешаци више страдају у пролеће и јесен. Она су најугроженија око подне и од 17 до 21 час.


Повећање броја повређених пешака је присутно у доба дана од 11 до 16 часова и од 18 сати до 21. Највише саобраћајних незгода с повређеним пешацима се догоди од 19 до 20 часова, а најмање од два до шест сати. 

Млади највише смртно страдају од 20 сати до 1, а бивају повређени од 17 часова до 21. 

Лица између 31 и 64 године као пешаци највише гину од 18 часова до 21, а бивају повређени од 17 до 20 часова. Лица старија од 65 година као пешаци највише гину између 17 часова и 21.

Највећи број пешака (више од 95 одсто) настрада у насељу. Присуство пешака на путевима ван насеља је мање у односу на улице у насељу. Међутим, у поређењу са саобраћајницама у насељима, због већих брзина кретања возила ван насеља, последице саобраћајних незгода су значајно веће.

У насељу погине око 73 одсто пешака, тешке телесне повреде задобије око 94 одсто, а лаке око 97. Ван насеља погине око 27 одсто пешака, тешке телесне повреде задобије око шест одсто, а лаке око три процента.

Већи број пешака погине ван раскрсница (85 одсто) него у раскрсницама (15).

М. Бозокин

EUR/RSD 117.1415
Најновије вести