Приватном обезбеђењу и редарска служба

Закон о приватном обезбеђењу, иако донет 2014. и мењан 2015. године, отппчео је да се примењује тек лане.
x
Фото: pixabay.com

Посланици Скупштине Србије усвојили су  његове измене и допуне јер су кроз његову примену уочени недостаци у оквиру рада сектора приватне безбедности.

Проблеми су се јавили делом због неусаглашености с општим прописом који уређују рад и радне обавезе, управни поступак, посебно у делу издавања лиценци приватног обезбеђења, обезбеђење јавних окупљања односно спортских манифестација, недовољно јасно дефинисаних услова за примену овлашћења службеника обезбеђења, поступање с ватреним оружјем и другим средствима принуде.


Возила са жутим светлом уместо с белим

Новина је и то да правно лице или предузетник може за све запослене у обезбеђењу – у радном односи или ван њега – да тражи издавање легитимације када је у питању ангажовање ван радног односа. Такође, уређује се обавеза поседовања легитимације када се обављају послови приватног обезбеђења, издавање, враћање и поништавање.

Мења се и члан који се односи на возила приватног обезбеђења која су била опремљена белим ротационим или трептућим светлима. Они се сада обавезују да уместо белих користе жута светла да би се направила јасна дистинкција у односу на службе које могу користити бела светла.


Изменама и допунама Закона о приватном обезбеђењу прописује се добијање две нове лиценце: за самозаштитну делатност и за обављање послова обезбеђења танспорта и преноса новца и вредносних пошиљки. На тај начин самозаштитна делатност се у потпуности одваја од дела приватног обезбеђења које пружа услуге на тржишту, а утврђивање двеју лиценци у области самозаштите је неопходно због посебних услова које мора да испуни правно лице или предузетник који намерава да за сопствене потребе врши послове обезбеђивања транспорта.

Новина је и то што се уводе послови редарске службе. Наиме, Закон о јавном окупљању организаторима окупљања ствара обавезу ангажовања редарске службе. У досадашњој примени Закона о приватном обезбеђењу, а пре свега због броја спортских приредби, којих годишње буде и до 50.000, уочено је да правна лица и предузетници за приватно обезбеђење не располажу у свим случајевима људским капацитетом да се такви догађаји обезбеде на одговарајући начин. Због тога се јавила потреба за лиценцирањем редара.

Посебан проблем је уочен у области организовања спортских манифестација, где организатори окупљања, посебно у малим срединама, нису у могућности да ангажују приватно обезбеђење јер нема довољно правних лица и предузетника који обављају ту делатност или немају довољно расположивих ресурса да пруже услугу обезбеђивања јавног скупа поред својих редовних обавеза. Будући да су Законом о приватном обезбеђењу укинуте одредбе Закона о спречавању насиља и недоличног понашања на спортским приредбама које се односе на организовање, обуку и рад редарске службе, уређење редарске службе у измењеном закону односи се на њено организовање, обуку и рад. То пак значи да ће убудуће редари морати такође имати обуку и положен испит.


Издато 31.826 лиценци

Министарство унутрашњих послова издало је до сада 31.826 лиценци за обављање ове врсте делатности. Истовремено, 642 фирме добиле су државно овлашћење да се баве приватним обезбеђењем.

- Одбијено је 1.026 захтева јер је утврђено да не испуњавају законске услове за издавање лиценце - наводе у МУП-у. - За полагање стручног испита пријављен је 38.641 кандидат, а критеријуме је задовољило њих 36.873. Сви који су положили ову врсту испита имају право да поднесу захтев за лиценцу, будући да се она не издаје по службеној дужности.


Убудуће је услов за добијање лиценци пребивалиште на територији Србије, с обзиром на то да се безбедносне провере обављају, између осталог, и по месту пребивалишта. Такође, општи услов за издавање лиценци физичком лицу које хоће да ради у приватном обезбеђењу, који се односи на психофизичку способност, усаглашава се с одговарајућим одредбама прописа који се односе на оружје када се тражи лиценца за рад с оружјем и јасно дефинишу безбедносне сметње као чињенице чије постојање онемогућава издавање лиценце физичком лицу.

Важећим законом одређене категорије лица биле су ослобођене обуке за приватно обезбеђење, а овим изменама се тај број проширује и на оне који обављају послове правосудне страже и извршења кривичних санкција, као и на лица која имају средње или високо образовање из области безбедности.

Изменама се на другачији начин уређује пружање услуге физичког обезбеђења лица с коришћењем оружја или без њрга јер је пракса показала да досадашњи прописи нису примењиви пошто предвиђају доношење планова обезбеђења, тражења и давања сагласности полиције за кретање лица које се обезбеђује на јавном месту, чиме лично обезбеђење и коришћење те услуге приватног обезбеђења постаје нека врста ограниченог и, без сагласности МУП-а, практично недозвољеног кретања лица које се обезбеђује на јавном месту.

Такође, изменама се као ново средство принуде које користи приватно обезбеђење уводи гасни спреј, односно спреј-доза сузавца, бибер-спреј или друга надражујућа материја, која су иначе по прописима о оружју и муницији дозвољени за набавку без одобрења надлежног органа. Будући да је коришћење тог средства блаже од ватреног оружја, а у појединим ситуацијама и од употребе физичке силе, иако је сада прописано као средство принуде, чиме се приватном обезбеђењу омогућава да га користи у раду под условима и на начин прописан законом.   

Љ. Малешевић

EUR/RSD 117.1627
Најновије вести