Тема „Дневника”: Стара уметничка дела и предмети на мети разбојника

Полиција још трага за разбојницима који су у понедељак ујутро опљачкали један од највећих европских историјских музеја, „Зелени трезор” у Дрездену. Лопови су, по првим проценама, однели колекцију вредну више од милијарду евра, саопштила је полиција
1
Фото: Dnevnik.rs

 Украдена је историјска колекција античког накита, преноси „Дојче веле”.

У том музеју чува се једна од највећих колекција накита, а по речима полиције, лопови су упали у историјски део музеја који се састоји из два дела, и у којем се чувају блага од периода Августа Другог до 1733. године и нови одељак, у којем се чувају блага појединаца.

По писању немачког листа „Билд”, у музеју је дошло до прекида у снабдевању електричном енергијом и највероватније је у питању саботажа.

Крађе из музеја широм света нису реткост, па ни Србија није заобиђена у тој области криминала. Неколико музеја код нас било је протеклих година на мети лопова, а последња је била почетком септембра прошле године у Београду.

Наиме, полиција је привела пет осумњичених за сечење и одношење делова локомотиве из депоа Железничког музеја, најстарије у збирци Жтог музеја, која је крајем 19. века радила на изградњи Суецког канала. Пошто су је лопови исекли и однели у деловима, чак и када би је надлежни пронашли, било би је немогуће поправити и могла би само у старо гвожђе.

Фото: Dnevnik.rs

Депо је два месеца био без обезбеђења. Од 16 осумњичених, полиција је привела петорицу.

То није први пут да се експонати нађу на мети лопова. Тако су припадници МУП-а­ у Београду 17. јануара 2017. расветлили тешку крађу из Музеја историје Југославије крајем 2016. и ухапсили И. М. (1979).

Оумњичени И. М. је као радник обезбеђења музеја био задужен управо за чување експоната изложених у оквиру збирке „Поклони и лични предмети Јосипа Броза Тита”. Сумња се да је крађе изводо у више наврата, у току својих редовних смена, тако што је подесне предмете, које је сам правио завлачио у изложбене витрине да би привукао експонате, стављао их у yеп и по завршетку смене износио из музеја.

На тај начин украо је брошеве и игле за кравате од племенитих метала украшене драгим камењем, ковани новац из римског периода и друге личне ствари Јосипа Броза и поклоне страних државника. Те предмете, који представљају културно и историјско добро, осумњичени је продао у више златара на подручју Београда и тако себи прибавио више од два милиона динара. Део украдених предмета полиција је пронашла и вратила Музеју.

Једна од највећих крађа у Србији десила се у Народном музеју 1996. године када је украдена слика „Купачица” Огиста Реноара. Пронађена је након само неколико месеци, па поново изложена.

У Музеју савремене уметности присећају се да је из парка однет део скулптуре, који је враћен након неколико дана. Кажу да је за сигурност експоната најважније добро обезбеђење.

У музеју постоји савремен систем заштите експоната и сва експонати су осигурани, такође постоје камере, обезбеђење, и музејско и приватно, које ради 24 сата, тако да су сви експонати заштићени, предочили су из Музеја савремене уметности. Тврде да се потенцијални лопови најчешће устреме на експонате малих формата јер су лаки за изношење. Такође, слике су нарочито пожељне на црном тржишту уметничких дела.

У прилог томе говоре и упозорења УНЕСКО-а по којима је илегална трговина уметнинама годинама у врху по профиту који остварује. Србија је главна база за банде које се баве крађом уметнина, али се дела обично склањају у Македонију, Црну Гору и на Косово.

Уметничка дела у подземљу не испуњавају своју естетску функцију, али се користе као средство плаћања приликом куповине оружја, дроге и у трговини људима.

Крађе уметничких дела из музеја, приватних збирки и породичних колекција су се широм света претвориле у уносан посао, а илегална трговина уметнинама и археолошким налазима је, како тврди УНЕСКО, друга на свету по профиту који се остварује, одмах иза трговине дрогом. Међутим, подаци из области уметничког криминала кажу да се од свих тих крађа разјасни само 20 до 30 одсто, док су листе неоткривених фалсификата или украдених дела којима се никада није ушло у траг изузетно дугачке.


Новом Саду враћена Рембрантова слика

Међу случајевима који се памте код нас је и пљачка Градског музеја у Новом Саду 2006, када су однете четири слике чија се вредност мерила милионима евра. Пљачкаши су упали у зграду, везали запослене и однели „Портрет старца с крзеном капом”, приписан Рембранту (у чију су аутентичност неки стручњаци сумњали јер те слике нема ни у једном регистру Рембрантових слика), „Сенеку”, који је такође по многима сумњиво приписан Рубенсу, „Пејзаж с пецарошем” Пјера Франческа Моле и „Главу Христа”, дело непознатог холандског или немачког аутора из 16. века.

Полиција је слику „Портрет старца с крзненом капом” у првој половини марта 2013. године пронашла у околини Сремске Митровице, а два дана касније је враћена Збирци стране уметности Музеја града Новог Сада.


Фото: Dnevnik.rs

У Србији је практично немогуће продати украдену слику, а и на Западу колекционари су изгубили интересовање за дела која не смеју ником да покажу, сматрају упућени у трговину уметнинама. То најбоље доказује крађа 15 слика Паје Јовановића с изложбе у Аранђеловцу. Слике су украдене 2001. и нису стигле даље од околине Аранђеловца, где су, умотане у пешкир и најлон, пронађене после три године. Њихова каталошка вредност тада је била 750.000 евра, тржишна је процењена на 11 милиона динара, али крадљивци од те пљачке нису зарадили ништа.

Мермерна скулптура „Портрет девојчице”, дело вајара Антуна Аугустинчића, заплењена је у септембру 2008. на граничном прелазу Батровци приликом изношења из Србије. Њена прелиминарна вредност износила је до неколико стотина хиљада евра.

М. Бозокин

EUR/RSD 117.1544
Најновије вести