ИНТЕРВЈУ АЛЕКСАНДАР ТАСИЋ, КЛАРИНЕТИСТА Моцарту у част

Волфгангу Амадеусу Моцарту у част се на овогодишњем фестивалу приређује и концерт Камерног ансамбла Номуса, чији је члан и Александар Тасић, један од наших најпознатијих и најуспешнијих кларинетиста.
1
Фото: НОМУС

Бројни су његови наступи на домаћим подијумима, и као члана различитих формација и као солисте, али богату концертну активност у својој каријери Тасић је испунио и многим концертима у иностранству. Тако је, између осталог, соло кларинетиста Фестивалског оркестра у чувеном Вербијеу, с којим је наступао у свим значајним концертним салама света, вођен диригентском палицом Yејмса Ливајна, Зубина Мехте, Кента Нагана, Волфганга Завалиша, Валерија Гергијева, Клаудија Ванделија...

У каријери овог изузетног инструменталисте доминира и педагошки рад.   Александар Тасић предаје Камерну музику на Академији уметности у Новом Саду, где је и сам дипломирао и магистрирао, усавршавајући се притом и у иностранству, код проф. Рикарда Моралеса („Yулијард” у Њујорку), проф. Мајкла Колинса (Краљевска академија у Лондону) и проф. Мишела Арињона (Национални конзерваторијум за музику у Паризу). Такође предаје и предмет Кларинет, на Филолошко-уметничком факултету у Крагујевцу. Универзитет у Новом Саду му је 1997. доделио Изузетну награду за врхунске резултате у уметничким активностима. 

У музици је Моцарт као један од она четири основна елемената, без којих се живот не може замислити, али неки сматрају да, пењући се степеницама извођачког сазревања, у једном тренутку престаје инспирација његовом музиком?

- Моцарт не може да изгуби на популарности и потражњи, јер његова музика је за увек. Стога је Моцартова музика неизоставна и данас на репертоарима не само солиста, оркестара, већ и у програмима фестивали и оперских кућа. Моцарт је за мене инспирација још од малих ногу. Иако нема пуно композиција за кларинет, само неколико дела камерне музике, сва су капитална.

Кларинет је један од неопходних инструмената у звучној палети Моцартове музике, у камерним, оркестарским, соло, па и оперским партитурама. Шта све кларинетистима пружа његов опус?

- Кларинет се у његово време тек развијао као инструмент, препостављам да је то и разлог што Моцарт није написао више дела за соло кларинет. Али најпознатији и вероватно најлепши концерт који је Моцарт написао је Концерт за кларинет и оркестар у А-дуру, КВ 622. Такође, имамо Квинтет за кларинет и гудачки квартет, Гран Партиту-Серенаду за дуваче, Трио “Кегелстадт” са виолом и јос неколико секстета и октета за дуваче.


Два Волфгангова квинтета

Камерни ансамбл Номуса, састављен од наших најеминентнијих музичара, наступа вечерас у 20 часова у Синагоги. На програму овог концерта су Моцартов Квинтет за клавир и дувачки квартет К.452, и Квинтет за хорну, виолину, две виоле и виолончело К.407.

Чланови овог ансамбла су: Рита Кинка, клавир, Сања Ромић, обоа, Никола Ћирић, хорна, Немања Михаиловић, фагот, Александар Тасић, кларинет, Јелена Драгнић, виолина, Борис Брезовац, виола, и Александар Латковић, виолончело.

- Сви чланови Камерног ансамбла Фестивала Номус су међународно признати солисти, угледни педагози и врсни камерни музичари. На овогодишњем издању фестивала, окупили су се око програма у целости посвећеног музичком генију – Волфгангу Амадеусу Моцарту, а поводом композиторовог значајног јубилеја – напомиње организатор фестивала Музичка омладина Новог Сада.


Својевремено сте говорили да је кларинет вас изабрао, а не обрнуто, али је избор био прави. Дешава ли се таква околност и Вашим студентима, да им удружени таленат и добар избор инструмента обећавају успешну каријеру?

- То је веома тешко питање. Данас није довољно само да будете најбољи, или јако добри на свом инструменту. За успешну каријеру солисте, потребно је да имате тим менаџера који ће вам органозовати наступе, тим новинара који вас прати на концертима и турнејама, као и чињеница да морате да продате одређени број карата. Такође, морате да будете харизматични на сцени и да имате своју публику. Ово је само неколико предуслова, не бих да никога обесхрабрим, али то је реалност. У данашње време, каријера солисте се гради од малих ногу.

Чест сте члан фестивалског камерног ансамбла Номуса, као да га то дефинише као увек креативан и инспиративан сусрет изабраних музичара? 

- Волим да свирам на Номусу, јер сам окружен пријатељима који су феноменални музичари. И, наравно, када имате тај спој, онда је природно да и наступи буду успешни. Та енергија заокружена добром музиком је препозната и од публике, која нам се враћа у великом броју на сваком концерту.

Наташа Пејчић

EUR/RSD 117.1627
Најновије вести