Принц Валијант: витешке пустоловине оца и сина

Принц Валијант“ неспорно је ремек-дело 9. уметности као и свеколике културе 20. века. Пред његовом импозантношћу дефинитивно бледе све сумње у уметничку релевантности „прича у сликама“.
Valijant2
Фото: приватна архива

Творац „Принца Валијанта“ Хал Фостер (тачније Харолд Рудолф Фостер, 1892-1982) дуже од четири деценије, од 1937. до 1979. године, писао је и цртао сагу о принцу из Туле који постаје један од најпоузданијих витезова Округлог стола и као поверљиви изасланик и прекаљени војник краља Артура обилази безмало читав знани свет тог доба - а реч је о петом веку наше ере. Валијант, сам и са својим дружинама, пролази кроз Европу и стиже до Америке и Африке. Авантуре витеза који носи „распевани мач“, ожењеног принцезом Алетом са Магловитих острва, поносни је отац две близнакиње и три сина и полако али сигурно стари и седи, трају и данас. Стрип је од Фостера преузео Yон Марфи (сценарија је писао његов син), па Гари Гани, цртеж, и Марк Шулц, прича, све до данашњег тима (цртеж Томас Јејтс, Марк Шулц прича) који ствара нове пустоловине. „Принц Валијант“ и даље излази у недељним, колор таблама и премијерно га објављује преко 300 америчких дневних новина.  

„Принц Валијант“ је од самог почетака био изузетна историјско-авантуристичка прича: Фостер је проучио епоху којом се бави, од великих догађаја и метода ратовања до свакодневице, обичаја одевања, исхране и становања, а потом то преточио у узбудљиву ритерско-породичну сагу „осликану“ изванредним класичним реалистичким цртежом „неузнемираваним“ балонима (јер се текст уписује испод слике или у њеним угловима). Тако је примат слике очуван а реченице „теку“ у континуитету баш као права прича. Мада је занатска стрип техника у међувремену напредовала (у правцима динамизовања како приче тако и њеног визуелног дела) магија овог стрипа је очувана и функционише једнако успешно као и у време првог објављивања. Наравно, део заслуга за то има и историјска тема серијала која по природи ствари „тражи“ класичну (одмерену и помало статичну) причу и слику. Једнако важно је и Фостерово инсистирање како на јуначким делима, походима, биткама, гламурозним дворовима и њиховој помпи, тако и на обичним, тривијалним стварима. Отуда се уз краљеве, великаше, витезове и њихове непријатеље стрипом крећу и сасвим сељаци, њихове жене и деца, просјаци, занатлије, морнари, пијачни продавци... Тек је последњих деценија 20. века у историографским наукама посебна пажња посвећена управо тим „ситницама које живот значе“, стварима које, у суштини, „заузимају“ већину времена једне епохе. Фостер је по том питању био знатно испред свог времена и то стварајући у форми која је сматрана пуком забавом која не домашује уметничке висине. Како год било, „Принц Валијант“ је један од најубедљивијих уметничких увида у рани Средњи век на тлу Европе, а Фостеров се албум „Средњевековни замак“ (стваран у време Другог светског рата а у облику албума објављен 1957) сматра правом научном студијом ондашњег времена, обичаја и схватања.

Фото: приватна архива


Уверљива атмосфера епохе

Фостер у велике догађаје зналачки уплиће хуморне епизоде којима растерећују основне тензије и гради уверљиву атмосферу епохе дајући шири увид у дешавања изван уобичајених историјских оквира. Његово цртачко умеће и надаље оставља без даха пажљиве читаоце-гледаоце пред којима се разастиру галерије портрета различитих физиономија и карактера, шаролике ношње, различити модели оклопа, мачева, седала и мамуза, запрежних кола и бродова.


Фото: приватна архива

Четрнаести том сабраних табли „Принца Валијанта“ (издавач „Чаробна књига“, 2017), у тврдом повезу и пуном колору, садржи догодовштине оригинално објављене 1963. и 1964. године, дакле врло близу тридесетог рођендана серијала. И у овим годинама одвија се значајна, тешка али и болна епопеја уласка принца Арна у свет одраслих. Са 12 година он формално постаје паж и гласник али и борац захваљујући што породичним невољама, што сукобима који се примичу тлу Британије. Арн жуди да буде прихваћен као одрастао, поуздан ратник и будући витез; од оца и мајке је наследио особине које красе правог борца, храброст, хладнокрвност и сналажљивост тако да не брза у одлукама и поступцима, трпи ударце и не одустаје од својих намера. Захваљући томе он успева да се извуче их готово безизлазних ситуација као што је она када га брзоплети друг оставља пред групом Саксонаца а Арн успева не само да преживи већ и да, лукавством и импровизацијама, задобије њихово поверење те сазна планове за инвазију. Ипак, после авантура он ће потрчати мајци у загрљај док она болно спознаје да ће ускоро пратити двојицу својих мушкараца у ратове и једнако страховати за њих. Ни Валијант не може да остане хладнокрван па више пута хрли у помоћ сину или из прикрајка посматра ситуацију спреман да се, ако је потребно, умеша.

Фото: приватна архива

А повода за бриге има на претек јер претње не престају, како од локалних великаша који би да отму, једни од других или од Артура, имања тако и од велике најезде Саксонаца који намеравају да коначно покоре Британију. Ипак, између крвавих битака нађе се времена и за обичне ствари какве су дворске сплетке којима великаши намеравају да повећају свој углед тако што ће некога унизити. А ту су и обавезне проводаyијске игре за придобијање пожељних женика. Осим тих „кућних“ заплета најбитнији су они који се одвијају на витешким турнирима. Тамо витезови побеђују или губе своју опрему и коње; наравно, то су места на којима се поред часних ратника налазе и свакојаки преваранти који би да лако дођу до богатства. Валијант двојицу неспретних, лакомислених и не претерано поштених витезова спасава тешких казни али на крају, да би сачувао сопствени мир, мора да их пошаље кућама. На турниру у Камелоту Валијант ће бити изазван на борбу на живот и смрт што је део сплетке грофа Бресеја чија је намера да Алету начини удовицом а затим и својом женом што ће му, он очекује, донети велика богатства. План ће се, међутим, изјаловити па Валијант постаје победник турнира а гроф сусреће yелатову секиру! Но, ова (не)весела епизода тек је предах пред новим искушењима.

Илија Бакић

EUR/RSD 117.1415
Најновије вести