У свету вампира, бесмртника, псоглаваца и других чудеса: Поигравање фантазијским жанровима

Иза тврдих корица са препознатљивим логоом стрип серијала “Вековници” и под насловом “Живот и смрт” знатижељни читалац наћи ће репринт прва два албума овог серијала, а на хрбату ће открити и одредницу “Интеграл 1”.
10 vekovnici
Фото: Printscreen

Наравно, сви стрипољубци знају за (бело)светску издавачку праксу да се, пошто се у неком успешном серијалу појави већи број албума, штампају старе епизоде у луксузним издањима чиме се задовољава потражња за распродатим албумима а целокупном серијалу признаје статус запаженог дела 9. уметности; но, оваква пракса на овдашњој нам сцени није нимало уобичајена јер стрипови и даље једва састављају крај с крајем и по питању нових издања, а камоли по питању освртања на прошлост.

Када је реч о Марку Стојановићу, преданом стрип аутору, агилном организатору и промотеру, ништа није немогуће нити изван домашаја па није ни – интеграл. А, ако ћемо истини за вољу, могло би се говорити и о (у литератури чешће помињаном) “измењеном и допуњеном издању” јер, како пише у поговору друге епизоде, овде је она допуњена са шест раније необјављених табли! Стојановић, који је серијал смислио и преко “стаза и богаза” увео у другу деценију постојања, са тренутним скором од 11 албума, замислио је “Вековнике” као серијал који ће излазити у “Политикином забавнику” (као најстабилнијем недељнику који објављује стрипове) и тако започео ову авантуру 2007. да би, због неприлика и неразумевања, пројекат “преместио” у албумски формат уз спорадична појављивања у периодици у Србији али и околних држава учинивши га балканским стрип догађајем. Успут су се “Вековници” разгранали у спин офф серијал “Бескрвни” и постали реперна категорија на савременој стрип сцени. Друга карактеристика серијала, по којој је препознатљив, јесте тимски цртачки рад; наиме, Стојановић је за сваки албум ангажовао више цртача коју су цртали поједине сегменте приче чиме је онеобичио сваку епизоду другачијим ликовно-естетичким  тоном а шире гледано представио широку лепезу активних цртача са ових простора.

Фото: Printscreen

Први том интеграла садржи, дакле, прве епизоде, “Реквијем” и “Пасји живот”, које, по природи ствари, уводе публику у сасвим нову реалност – алтернативну Европу XVIII века у којој, у “цивилизованом” делу, мање или више скривено царују вампири док у “дивљим” деловима живе и друга бизарна бића из легенди и митова (какви су псоглавци). На тој јаркој и заводљивој сцени срећу се два бизарна јунака: вампир Чен који је у сукобу са својом сабраћом и пргави, бесмртни Краљевић Марко који већ 400 година води своје ратове. Мада су им корени слични ова двојица су две супротности: вампири су колико-толико култивисани, док је Марко дивљи варварин који се не може контролисати. Пријатељство Чена и Марка засновано је на “братству по оружју” и развијаће се кроз испомагање али и повремене зађевице. У “Реквијему” се њихов сусрет преплиће са причом о ангажовању генијалног Моцарта да испише величанствени реквијем, односно са смрћу Тила Ојленшпигела и, коначно, са добијањем мистичне и моћне мапе. Даље путешествије новопечени двојац, у епизоди “Пасји живот”, води на море, пловидбу једрењаком, заробљавање од псоглаваца те доконо приповедање бајки са другим заробљеницима. Наравно, бајке су колико занимљиве толико поучне али и добродошли начин да се сазнају делови биографија јунака.

Стојановић у прва два сегмента серијала недвосмислено ставља до знања да је вољан и способан да се интелигентно и надахнуто поиграва фантазијским жанровима (епска фантастика, хорор), уз добродошлу дозу историографске спекулације и мистификације, како би створио интригантну причу, односно да уме и може да се размаше у њеном презентовању. Тако се у првом делу определио за паралелно вођење више наизглед самосталних заплета који ће се тек у финалу спојити, док је у другом делу користио другачију стратегију вишеструког враћања у прошлост док је основна линија статична (са додатком расправе о техникама приповедања). Контрапунктирање интензивне акције на експлозивном почетку са “паузирањем” или јаким успоравањем у другом делу (што ослобађа простор за објашњења онога што се десило изван линије стрипа) ствара специфичну динамику на нивоу серијала и потврђује његову промишљеност. Поменута цртачка разноврсност у потпуности се уклапа у дешавања и атрактивном визуелношћу потпомаже читаву замисао. Први том интеграла, допуњен аналитичким есејима о првим епизодама из пера Дарка Мргана и Ивана Вељковића, потврђује да су “Вековници” амбициозно замишљено и ваљано реализовано дело 9. уметности на које свакако треба обратити пуну пажњу.

Илија Бакић

Стрип албумВековници - Живот и смртИнтеграл 1” Марка Стојановића и других; издавач Удружење љубитеља стрипа и писане речиНикола Митровић Кокан”, Лесковац 2020

EUR/RSD 117.1627
Најновије вести