С акцентом на гитари на фестивалу класичне музике „Врњци“

За живот музике пођеднако су битни и њени тумачи, како они већ признати интерпретатори, тако и нови, нарочито млађи извођачи. И једних и других

 (из Србије, Румуније, Македоније, Украјине, Русије и САД) било је на недавно завршеном 11. Међународном фестивалу класичне музике „Врњци“, одржаном у нашој познатој бањи. У складу са својим уметничким и стваралачким сензибилитетом, и овог јула га је, с акцентом на гитари, селекторски уобличио Урош Дојчиновић, уметнички директор манифестације, један од наших најугледнијих гитариста. Свих 11 фестивалских дана креирала је као ауторка и уредница пројекта Јелена Боровић -Димић, а организатори су поново били вредни чланови колектива Завичајног музеја Културног центра Врњачке Бање.

Поред концерата, једне изложбе (часописа “Музика класика”) и две промоције књига (аутора Милоша Гроздановића и Гордане Крајачић), пажњу бројних посетилаца привукле су и две мултимедијалне презентације. Присуствовали смо управо овим „мешовитим“ догађајима, од којих је први, представљање штампаних издања и Каталога за 2016 (са списком композиција и рукописа камерне музике, као и с пописом компакт - дискова) немачке Музичке куће „Јоаким Трекел“ из Хамбурга, садржао и премијерну пројекцију албума гитаристе Паула Белинатија у продукцији куће „Мел Беј“ из САД.

Под насловом „Пауло Белинати свира музику Антонија Карлоса Жобима“, један од највећих бразилских гитариста представља сопствене мајсторске транскрипције десетак мелодија свог чувеног земљака, „бразилског Гершвина“, творца незаборавне песме “Девојка из Ипанеме” и пионира музичког стила „боса нова“, али и аутора Дебисијевских хармонија. Имали смо утисак да их слушамо уживо, пратећи њихов интроспективан и романтични карактер и већином нежно синкопиране ритмове, уживајући у Белинатијевом сочном, пуном, чистом, темпераментном и добро артикулисаном предавању.

Друго мултимедијално вече, посвећено 260. годишњици рођења Волфганга Амадеуса Моцарта, којим се фестивал придружио глобалној прослави импозантног композиторовог јубилеја, приредила је музиколог Гордана Крајачић, своје пријатно и непретенциозно излагање базиравши на мозаички структурираним исечцима из биографије салцбуршког музичког великана, популарну црту предавања допунивши слајдовима његове родне куће, снимцима Салцбурга и Беча и неколиким тонским записима оперских увертира, нагласивши тако Моцартов значај као аутора преко две десетине музичкосценских дела.

Две завршна фестивалска садржаја представили су амерички гитаристи потекли с три континента, а припадници три генерације. Најпре Гитарски квартет с Универзитета из Оклахоме, чији су се млади чланови исказали и као солисти (најупечатљивији је био 22. годишњи Гинтер Хамет), а потом и њихов педагог Лари Хамет, координатор програма за класичну и yез гитару, 2009. проглашен и за професора године ове угледне високошколске институције.

Показавши како се чини част и чува успомена на своје учитеље, селектор фестивала Урош Дојчиновић је понудио свом колеги и вршњаку Хамету задатак да приреди Концертни омаж др Џејмсу Боглу, њиховом заједничком професору, пријатељу и сараднику, познатом не само као врсном тумачу класике и yеза, већ и електроакустичне музике и аутору бројних плоча на којима и сам пева уз пратњу гитаре.

Марија Адамов
 

EUR/RSD 117.1776
Најновије вести