Реч је о копродукцији са Истарским народним казалиштем Пула, а представу режира на основу дела “Бизон и синови” Паулине Мол.
Текст „Бизон и синови“ написала је холандска списатељица Паулина Мол. Она припада првом таласу људи који су створили холандско позориште за младе у седамдесетим годинама прошлог века, објашњава Геа Гојак за наш лист.
Како додаје, текст се темељи се на дијалозима надахнутим старим причама о очевима, синовима и браћи.
Њен материјал произашао је из импровизација глумаца Хермана фан Бара, Ника фан дер Хорста и Јоста Конинга, у режији Моник Мерки. Коначан избор делова текста обављен је за време проба изворне изведбе Позоришта “Артемис” у Ден Бошу.
Редитељка млађе генерације, која је завршила мастер студије глуме у Новом Саду, где тренутно и живи, родом је из Пуле.
Имала сам жељу да спојим два града у којима обитавам и два позоришта с којима сарађујем. Будући да оба театра дају на важности темама намењених младима и да свој ангажман желе посветити и тој циљној групи, управо ми је текст “Бизон и синови” био повод за такву сарадњу, додаје Геа Гојак.
Управница Позоришта младих Емилија Мрдаковић и директорка Истарског народног казалишта Гордана Јеромела Кајић, објашњава наша саговорница, прихватиле су њен предлог, те су крајем седмог месеца у Пули започели с пробама.
Сматрам да је јако битно да позоришта и њихови делатници буду отворени за међународне сарадње и да тиме шире границе свог професионалног и уметничког деловања. За редитеље се подразумева да мењају градове, позоришта, ансамбле и глумце с којима раде, али за глумце, поготово оне који су у ангажману у градовима ван културних центара, то је ређи случај. Верујем да рад у другачијим и новим уветима и срединама, увелико обогаћује искуство и надограђује стваралаштво, те доприноси професионалном развитку, поручује млада редитељка.
Тема драме “Бизон и синови” је покушај веровања у фигуру оца као симбол ауторитета и главе породице, објашњава даље Геа Гојак, додајући да, иако је овај текст написан као позоришни комад за децу и младе, она му је, у сарадњи са својим ауторским тимом, приступила на “одраслији и суровији” начин.
У поставци представе најважније ми је да публика она млада и она старија, препозна научене вредности, архетипове и друштвене кодове којима сви робујемо. Представа започиње ситуацијом да је отац Бизон оставио поруку и отишао, а синови чекају његов повратак. У том метафизичком временском периоду они покушавају да реконструишу све могуће варијанте шта је с оцем могло да се догоди, из чега ишчитавамо њихове односе, васпитање, хијерархију и научене принципе патријархалног друштва у које верују. Они представљају заједницу која се покушава да се одржи и развије, док им прети спољни свет капитализма и економске моћи која једе људску егзистенцију. Циљ је у публици пробудити критичко мишљење и схватање ка чему тежимо и шта нам то може донети. Будући да не бирамо родитеље, ни окружење у којем ћемо стасати, поставља се питање да ли нас датости у којима започињемо живот трајно обележавају, или постоји нада за слободним развитком, поручила је Геа Гојак.
Представа “Бизон и синови” Паулине Мол, у режији Гее Гојак, премијерно ће бити изведена 13. септембра у Истарском народном казалишту у Пули. План је да се представа у договореним временским блоковима наизменично игра у Пули и у Новом Саду. Новосадска премијера планирана је почетком јануара.
Ауторски тим представе чине глумци Лука Миховиловић (Истарско народно казалиште Пула), Данило Миловановић (Позориште младих Нови Сад) И Горан Гуксић (самостални уметник, Загреб). Сценографкиња је Миљена Вучковић (Нови Сад), избор костима сачинила је Десанка Јанковић (Пула), дизајн свјетла Елвис Бутковић (Пула), музички продуцент је Маријан Јеленић (Пула), а кореограф сценских борби Зелг Галешић (Пула).
И. Бурић