„Родољупци“ као оперета у СНП-у: На вашару користољубља

НОВИ САД: Не тако давно, пре неколико година, Стеријини “Родољупци” су се, у режији Соње Вукићевић, у Српском народном позоришту играли као кореодрама.
rodoljupci press
Фото: Dnevnik (Branko Lučić)

У режији Радоја Чупића, сутра ће премијерно бити изведени као оперета. Чувени прелетачи из једног табора у други, током бурних историјских догађаја у данашњој Војводини средином 19. века, пропеваће и проиграти, на правом једном малом вашару. Позоришном, дабоме.

Идеја је доста стара, двадесетак година. Но, којој год управи да сам је саопштио, сви су ме гледали избезумљено, испричао је Чупић на конференцији за новинаре, у Српском народном позоришту, поводом премијере представе коју је режирао, и у којој игра улогу Нађа Пала. Оперета је настала у Паризу, касније се играла у Бечу, што кореспондира са Стеријиним временом и ликовима из “Родољубаца”, којима смо овако дали трећу димензију, поред две које им је дао Стерија - непромењивост у користољубљу. Вашар је за њих право окружење, од чега смо почели.

Чупић, иначе глумац са завидним редитељским стажом, предочио је и то да се у представи држао “веселог позорја”, комедије, оригиналног контекста средине 19. века, без актуелизација, за које у овом делу сматра да су сувишне.

Употреба национализма у приватне сврхе, сматра Чупић, родољубље као патриотизам, било му је битно као тренутно превлађујућа планетарна појава доминације лажи и похлепе, унутар којег је патриотизам само превозно средство до богаћења.

Управник Српског народног позоришта др Зоран Ђерић истакао је позитивна искуства с Чупићевим режијама још док је радио у Позоришту младих. За Стеријине “Родољупце” је рекао да је комад који одувек изазива реакције, због истините позадине, ироничког отклона и горке сатире спрам националних питања.

Глумци, а на конференцији за новинаре било их је неколицина, сложни су у оцени да су захтеви били тешки, али и нади да ће резултат бити више него задовољавајући. Марко Марковић, глумац Народног позоришта Сомбор, у улози Гавриловића, враћа се на сцену на којој је почео, након академије.

За њега је питање ко су данас наши родољупци смешно, горка комедија, због чега су се и одлучили да их прикажу гротескно, кроз оперету.

Нисмо ми родољупци, нити вам их показујемо. То су људи који су заборавили Војводину, а ми чврсто верујемо у идеју позоришта коју је поставио Стерија. Њему смо дужни и обавезни да наставимо процес, каже Марковић.

За Александра Гајина, у улози Шербулића, упитно је то што се нисмо променили за 150 година, као и то, да сви знају Стеријине комаде напамет, па се увек поставља питање како их одиграти другачије.


Репертоарски хит(ови)

Директор драме Српског народног позоришта Милован Ера Филиповић, и глумац, у улози Смрдића, рекао је да би “Родољупци”, на неки начин, требало да наследе представу “Џандрљив муж”, такође Стеријино дело у режији Радоја Чупића, која је најгледанија на репертоару скоро већ 15 година.

Филиповић је на репертоару Српског народног позоришта најавио и незваничне фестивале представа по Стеријиним делима, у априлу и мају.


Забава кроз промишљање, кључ је игре за Милана Ковачевића, у улози Жутилова. Јована Балашевић игра Зеленићку, пресрећна због сарадње са изабраним ансамблом и резултатима захтевног рада. Млада глумица Даница Грубачки, стална/повремена гошћа у СНП-у, играјући Милчику каже да тек стиче искуства са класиком. Још један повремено-стални гост СНП-а, глумац Позоришта младих Иван Ђурић, мисли да су успели да ураде нешто ново, унутар оквира који је постао опште место.

У представи игра још и Гордана Каменаровић (Нанчика), а музику коју је компоновао Милош Митић (клавир), уживо изводе још Настасја Радовановић (виолина), Ива Илић (виолина), Атила Чибри (контрабас).

Аутор сонгова и драматуршке адаптације је Јелена Чупић, сценограф Жељко Пишкорић, косимографкиња Марина Сремац а кореографкиња Иста Степанов.  

И. Бурић

EUR/RSD 117.1776
Најновије вести