Одјеци Београдског сајма туризма: Пандемија вратила туристе Србији

– Пандемија ковида је много тога променила нарочито у области туризма. Фокус у наредном периоду на глобалном нивоу ће бити питање заштите како путника тако и оних који пружају услуге, пре свега мислим на туристичке агенције, које су посредници између хотелијера, превозника и разних других пружалаца туристичких услуга.
В. Јовановић/Александар Сеничић
Фото: В. Јовановић/Александар Сеничић

Већ постоје одређене платформе које се тиме баве и мислим да ће то довести до значајног побољшања квалитета, па и враћања поверења путника у туристичке агенције, што је веома важно за део привреде који се бави туризмом – уверава нас Александар Сеничић директор Националне асоцијације туристичких агенција Србије - ЈУТА, кога смо срели на београдском Сајму туризма који се ове године одржао после једне године паузе.

Мото недавно одржаног Сајма туризма у Београду је био „Између планина и мора“ упућује да су наши туристи, који су традиционално бирали морске дестинације за летњи одмор под утицајем светске ковид пандемије почели да мењају навике.

– Наши туристи су стекли нове навике – људи су бежали на места која су усамљена, а у Србији смо били сведоци да нисте могли да нађете ни кућу, ни апартман који се налази у природи, а да није био заузет током короне. Скочиле су цене некретнина свугде, а подручје Војводине је било за многе избор број један. Све је то утицало да многе локације које до сада нису биле атрактивне домаћим туристима постану привлачне. Причао сам много и пре короне да ако желимо да унапредимо српски туризам – морамо да га унапредимо са домаћим гостом – то се управо дешава последње две године – изложио нам је Сеничић.


Нови Сад интересантан и за домаће и за стране госте

– Туристичка организација Новог Сада прошлу годину је завршила са рекордом, односно за пет процената имали смо више ноћења домаћих туриста, као и дуже задржавање страних туриста у односу на 2019. годину. Ову годину смо започели и са новим инфо центром који се налази у Аполо центру на Тргу слободе што је више него добро место за дочек туриста. Неколико дана пре отварања брзе пруге Београд - Нови Сад, отворили смо и на Железничкој станици Инфо центар. Међу првим посетиоцима тог центра биле су две даме из Бразила које су осим жеље да виде центар града и Петроварадинску тврђаву пожелеле да оду и до винарија у Лединцима. Оно чиме можемо да се похвалимо је и брошура 52 викенда у Новом Саду где постоје 64 предлога како их провести. По првим резултатима из ове године очекујемо да ће у нашу европску престоницу културе туристи све рађе долазити и дуже остајати, не само због културних садржаја и манифестација, него због свега што Нови Сад има и може да понуди – открила нам је Тихана Путин, ПР туристичке организације Новог Сада.


И заиста је било тако: открили смо да има много привлачних места где можемо да се лепо проведемо, нешто ново сазнамо или уживамо у чарима природних лепота. Зато је приметна жеља многих туристичких организација да скрену пажњу на културно-историјски значај свога места, на природне лепоте али и на гастрономске посебности свога краја осмишљавајући разне туристичке програме где ће све то повезати у целину. Тако туристичке организације Зрењанина и Кикинде ове године нуде Велику банатску авантуру.

– Банат је као терра инцогнита, као неоткривена земља, субрегион препун историје, великих и значајних људи, важних догађаја који су одређивали токове европске историје. Авантура почиње историјом Баната, њеним музејима, позориштима, знаменитостима, културом. Права је авантура упознати дивни банатски свет, људе различитих нација, гостољубиве, добронамерне и – забавне, духовите. Посебна авантура је излазак на наше воде, реке Тамиш, Бегеј, Тису, на наша језера, заштићена водна царства… Авантура је препустити се укусима националних кухиња, наших домаћих јела, специјалитета, добре хране, препустити се гастрономском хедонизму какав се у Банату среће на сваком кораку – открива Јарослав Стеванов, организатор за развој и промоцију туристичких производа Туристичке организације града Зрењанина.

Све мање прича о туристичким потенцијалима, а све више о туристичким производима истичу многи туристички посленици када смо обилазили штандове наших туристичких организација. Добро осмишљени програми привлаче туристе који желе да упознају неки нови крај, а манифестације су постале добар мамац да се упозна нека нова дестинација.

– Оно што је туристима у лозничком крају најинтересантније је Тршић, Бања Ковиљача, река Дрина, планине Гучево и Цер, али у последње време је ту и фестивал ЛилаЛо који ове године организујемо по пети пут. То је догађај уочи Петровдана који је јединствен за Лозницу и све више туриста који долазе да учествују у лилању (паљење лиле - младе коре дивље трешње или брезе) и да се добро забаве. Иначе, баш овај фестивал је добио награду „Туристички цвет“ прошле године као једна о четири најбоље манифестације у Србији – пренела нам је Снежана Перић, директорка Туристичке организације града Лознице.

Да би се подстакао домаћи туризам Министарство трговине туризма и телекомуникација је и ове године издало ваучере којима се обезбеђује повољнији смештај.

– Иако смо сведоци да ваучери дају добар резултат, јер имају позитивну страну субвенције када су локалне средине у питању, мислим да је сад дошло време да то мало модернизујемо. Сада већ знамо да имамо дестинације првога избора, али имамо и дестинације које се тек појављују и мислим да би додатно усмеравање туриста на те дестинације кроз већу стимулацију било много делотворније. Дакле, не мора се мењати укупан буџет који министарство издваја, али мислим да на дестинацију као што је Златибор мања субвенција не би утицала на посету, док би за Љубовију субвенција од 7 до 10 хиљада била много већи подстрек за туристе да је посете. То је оно што би неко морао да препозна, а ми ћемо се трудити да укажемо на то – рекао нам је Александар Сеничић.

Ове године на Сајму туризма Малезија се први пут представила, али приметно је, да је много мање штандова егзотичних и далеких земаља, но зато се наше комшије пре свега Северна Македонија, Црна Гора, Република Српска свесрдно труде да привуку пажњу српских туриста. Ни Грчка и Бугарска која нуди и планине и море не заостају. Чини се, да наш туриста има све више избора, јер се између планина и мора нађе и нека равница, језеро или река...

– Враћамо се у нормалне процесе путовања, смањују се протоколи и полако падају разне баријере које су утицале на туризам... На жалост овај рат у Украјини је довео до тога да за тренутак све стане – то ће утицати не само на скупљи авио превоз, него и на поскупљење сваког превоза... Међутим како то обично у Србији бива с првим лепим данима размишљамо где ћемо да путујемо, на Сајму се примећује то повећано интересовање, а ми се надамо да ће то тако и да остане – оптимиста је Александар Сеничић, директор ЈУТЕ.

Марина Јабланов Стојановић

EUR/RSD 117.1627
Најновије вести