ОТКРИЋЕ: Фосил шеве стар 46.000 година

ШТОКХОЛМ: Научници су у Сибиру, проучавањем добро очуваних фосилних остатака птице из леденог доба утврдили да је реч о планинској шеви која је живела пре отприлике 46.000 година.
seva
Фото: Youtube Printscreen

Птицу су, закопану и замрзнуту у пермафросту, нашли локални ловци на фосиле, у близини села Белаја Гора на североистоку Сибира. Предали су је на испитивање тиму стручњака, који укључује Николаса Дусекса и Ловеа Далéна из Природословног музеја у Шведској.

Методом датирања угљиком-14 (радиокарбонско датирање) откривено је да је птица живела пре отприлике 46.000 година. Генетска анализа ју је идентификовала као планинску шеву (Eremophila alpestris).

Дален је рекао ЦНН да је истраживање показало да је птица предак две подврсте шева које живе данас, једна у северној Русији, а друга у монголским степама.

"Открића имплицирају да су климатске промене, које су се догодиле на крају леденог доба, довеле до формирања нових подврста", истиче Дален.

"За стање очуваности птице у великој мери заслужна је хладноћа пермафроста, али је овај примерак у изузетно добром стању. Чињеница да је тако мали и крхки примерак успео остати готово нетакнут, указује на то да се прљавштина таложила поступно или барем релативно стабилно, па је леш птице сачуван у стању сличном времену кад је угинула", истиче Дусекс.

Следећа фаза је истраживања у секвенцама читавог генома птице, које ће открити више о њеној вези са садашњим подврстама и процениће брзину еволуцијске промене шева.

Научници који делују на том подручју такође су пронашли лешеве и делове тела других животиња попут вукова, мамута и вунастих носорога. Дусекс сматра да су ови налази "непроцењиви", јер омогућују истражитељима добивање ДНК, из остатака.

"То заузврат отвора могућности за нова проучавања еволуције леденог доба и разумевање њихових одговора на климатске промене које су се догодиле у последњих 10 хиљада година", додао је Дусекс, преноси Хина.